Begrijp ons niet verkeerd, we vinden het interessant dat er een hoop nieuwe automerken in korte tijd bijkomen. Daar zitten goede en slechte auto’s tussen, mooie en lelijke, snelle en trage. Als we kijken naar de nieuwe Amerikaanse merken (Tesla, Rivian, Lucid, Scout) en de Chinese merken zien we wel een verschil qua benadering qua design. In China laat men zich soms verleiden tot, ehh, inspiratie opdoen bij anderen. Met de Maextro S800 is dat niet anders.

Nu moeten we in de bres springen voor diverse Chinese merken die met veel pijn, moeite en vooral veel geld Europese designers hebben weggekocht om een consistente designtaal voor hun merk neer te zetten. In sommige gevallen lukt dat nog best aardig ook. Maar in het geval van de Maextro S800 greep men terug naar een oude gewoonte: kopieergedrag. Ze hebben het dit keer wel slim gedaan en niet één auto gekopieerd, maar meerdere tegelijk. Eigenlijk precies wat ze bij de GTA-games ook doen.

Ouderwets kopiëren

De Maextro S800 is een combinatie van Rolls-Royce, Mercedes en Maybach-invloeden. Maextro is een compleet nieuw merk. Het is een samenwerkingsproject tussen Huawei en JAC. Het merk heeft uiteraard zeer ambitieuze doelstellingen, zoals het een EV-startup betaamt. Dat betekent in dit geval dat Maextro een concurrent is voor Bentley, Horch (luxemerk van Audi), Maybach en Rolls-Royce. Juist. Uiteraard hebben ze een USP om klanten te verleiden tot aanschaf van zo’n Maextro S800 en dat is … een lage prijs.

Maextro S800 (2025) paars grijs two-tone zijkant rechtsvoor schuin verlichting studio

Nu weten we niet of ze bij Maextro marktonderzoek gedaan hebben, maar prijs is voor klanten van een Bentley, Maybach en Rolls-Royce zelden de doorslaggevende factor. Het is niet zozeer een lelijke auto, dan een niet al te originele. Alle details kennen we al van ‘echte’ luxemerken. De gepolijste putdekselvelgen, honingraatgrille, tweekleurige lak en de enorm lange neus: we hebben het al eens eerder gezien. De achterkant lijkt origineel, totdat je realiseert dat de Porsche Panamera dezelfde bips heeft.

Afmetingen van de Maextro S800

Om een idee te krijgen van het enorme apparaat, de Maextro S800 is 5,48 meter lang, 2 meter breed en 1,54 meter hoog. Bijzonder groot is de wielbasis: 3,37 meter. Qua afmetingen kan de S800 zich meten met de Europese slagschepen. Zoals vermeld, is de Maextro S800 goedkoper dan de auto’s waarop deze geïnspireerd is. Het is een concurrent voor de BMW i7 en Mercedes EQS, dus zo rond de anderhalve ton tot twee ton.

Lees ook: Officieel: Europese importtaks op Chinese auto’s wordt heeeeeel klein beetje minder

Voor de Chinese markt is het ongetwijfeld een topaanbieding. Daar is men er juist trots op om een product van eigen makelij te (laten) besturen. Omdat autorijden daar nog een relatief nieuw fenomeen is, zijn de ouderwetse merken nog niet echt ingeburgerd. Voor Europa lijkt het ons een vrij kansloze exercitie, zeker als er nog een hoop importtaksen overheen gaan. Dan moet je wel heel erg van afschrijving genieten om dit te kopen.

Reacties

  • Even denken heeft op 27 november 2024 geschreven:

    Wil ik een rijdend stuk jatwerk? Nee.
    Wil ik een bijdrage leveren aan de economie van een land waarmee we in (digitale) oorlog zijn? Nee.
    Wil ik een auto die mijn telefoongegevens doorspeelt naar de Chinese overheid? Nee.
    Wil ik een auto die de bouwkwaliteit van een Lada heeft? Nee.
    Wil ik een auto met rijeigenschappen van een Lada? Nee.
    Wil ik een auto met software zonder enige vorm van logica? Nee.
    Wil ik een auto waarmee de Chinese overheid mijn omgeving in de gaten kan houden? Nee.
    Wil ik een auto waarbij de fabrikant elke vorm van milieuregels negeert? Nee.

    Vraag ik mij af waarom Topgear aandacht besteed aan dit soort misbaksels? Ja.

    • Diego heeft op 27 november 2024 geschreven:

      Hear hear! Weg met die Chinese troep en weg met die k*t artikelen hierover!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear