
Het vak van een pakketbezorger is zo makkelijk nog niet. Zo moet je aan kunnen aanbellen zónder dat de bel hoorbaar is. Het enige bewijs van je aanwezigheid is een mailtje met ‘We hebben je gemist’. Ook moet je van iedereen de handtekening uit je hoofd kennen, zodat je die alvast kunt zetten en het pakketje bij de voordeur kunt neerzetten. En afhankelijk van je werkgever moet je weten waar de knop zit voor de alarmlichten om op de stoep te kunnen parkeren.
Raar maar waar: in Nederland mag PostNL wel op de stoep parkeren maar concurrent DHL mag dit niet. Dit heeft er niets mee te maken dat DHL soms pakketjes twee weken laat verdwijnen, terwijl je nog specifiek aan de Marktplaats-verkoper had gevraagd om gewoon PostNL. Maar nee, hij wilde per se een eurootje besparen met DHL, waardoor jij nu (uiteindelijk onterecht) een rating van twee sterren uitdeelde. Als gevolg kreeg jij één ster terug en nu is je perfecte score van vijf sterren verpest.
Bovenstaand verhaal hebben we gehoord van een vriend, natuurlijk. Nee, PostNL mag op de stoep parkeren omdat het door de overheid is aangewezen als ‘openbare dienst’ en als uitvoerder van de zogenoemde Universele Postdienst (UPD). Volgens RTL gaat het dan om het bezorgen van brieven, kaarten en pakketjes voor consumenten en kleine bedrijven. Als een pakketbezorger van PostNL iets bezorgt van webshops of banken, dan mag deze koerier niet op de stoep parkeren.
DHL stapte naar de rechter
Volgens DHL maakt PostNL misbruik van de vrijstelling, omdat 95 procent van de bezorgingen niets met de UPD te maken heeft, maar ze staan wel altijd op de stoep. En dat is oneerlijk. Daarom wil het bedrijf ook de gele pakketbussen op de stoep plempen en stapte naar de rechter. Maar helaas, de rechter heeft geoordeeld dat PostNL inderdaad misbruik maakt, maar dat dit geen reden is voor DHL om hetzelfde te doen. Voorlopig mag dus alleen PostNL op de stoep parkeren.
Ik heb veel betere ervaringen met dhl dan met PostNL. En daar komt nog bij dat je de bezorgtijd van dhl gratis aan kan passen, ook naar de avond. Subjectief artikel, subjectieve reactie. 🙂
@Persoonlijke ervaring: dat ligt er uiteraard helemaal aan wie je DHL-chauffeur is. Er zitten ook prima chauffeurs tussen en bij PostNL zitten ook ongetwijfeld rotte appels ertussen.
Deze regel klinkt erg ouderwets. Het klinkt inderdaad onterecht dat PostNL wel op de stoep mag parkeren en DHL niet.
Wiel Laumen word je niet een beetje moe van dat geklaag overal?
Nou m ik vindt het gewoon erg dat hier twee maten gemeten wordt dit is on democratie in een dictatuur begrijp ik het nog maar in ons landje onbegrijpelijk
Niet allemaal maar wel vele
Ze moeten eens af van die regel dat ze niet kort kunnen of mogen parkeren in een parkeervak in een straat waar gewoon parkeervakken vrij zijn. Omdat het een parkeerzone is? Dito voor met twee wielen op de stoep staan. De hele boel blokkeren omdat ze anders risico lopen een parkeerboete te ontvangen? Terwijl er zat straten zijn waar dat getolereerd wordt i.v.m. te weinig ruimte als men op de rijbaan parkeert.
Die DHL chauffeurs zijn wel de meest asociale van alle pakketbezorgers. Liever via PostNL.