We komen hem nog geregeld tegen als argument in de reacties onder een artikel: moderne diesels zouden de lucht juist schoner maken. Ze zouden functioneren als een soort rijdende Dyson-luchtreinigers. De bron van deze uitspraak is een onderzoek van Emission Analytics uit 2019 dat toen uitgebreid toegelicht is in het nieuws, maar niet elke bron was even scheutig met de nuances in het artikel. Het het liefst citeren mensen alleen de titels. Dus: maken moderne diesels de lucht echt schoner?
Voor de duidelijkheid: er is geen nieuw onderzoek gedaan, we pakken alleen even het oude onderzoek aan, omdat zoveel mensen het onderzoek nog met enige regelmaat citeren. We gaan er ook niet flauw omheen praten en zullen gelijk de conclusie geven: als er heel veel fijnstof in de buitenlucht is, kan het filter in de dieselauto een deel van het fijnstof opvangen. Maar: dit filter raakt vol en tijdens het reinigingsproces komt er weer veel fijnstof vrij. Het klopt dus deels.
Parkeer je dieselauto dus niet in de woonkamer
Als jij nu je dieselauto in de woonkamer parkeert, dan zal de luchtkwaliteit dus niet toenemen. Bovendien gaat het hier om zogenoemde Euro 6d-motoren. Dit is de nieuwste generatie diesels. Als jij een oude 1.9 TDI uit 2000 hebt, dan weet je zeker dat je niets schoner maakt dan het al was. De test werd in Stuttgart uitgevoerd met een BMW 740d, een Citroën C5 Aircross BlueHDi, een Kia Optima Sportswagon CRDi en een VW Tiguan TDI.
Lees ook: Veel diesels zijn vervuilend, aldus opendeur-onderzoek
De uitstoot van de moderne diesels was 10.000 fijnstofdeeltjes per vierkante centimeter. Ook als het druk was in Stuttgart en het verkeer de buitenlucht naar de 50.000 fijnstofdeeltjes trok, bleven de uitlaten 10.000 deeltjes uitblazen. Tijdens de spits werd de lucht eventjes schoner door de diesels. Maar let op: we hebben het hier alleen maar over fijnstof. Een diesel stoot ook nog CO2, zwavel en stikstofoxiden uit. En die wil je ook niet per se hebben.
Het filter raakt ook vol
Op een gegeven moment zit het filter alleen vol met fijnstof en moet er geregenereerd worden. Dit doet de auto door extra diesel in te spuiten en het filter flink te verwarmen. Op dat moment kwamen er kort 200.000 deeltjes per vierkante centimeter uit de uitlaat. Onder de streep zal dit nog altijd beter zijn dan géén filter, maar honderd procent schoon is een diesel natuurlijk nooit. In het kort: bij vervuilde gebieden kan de lucht iets schoner worden, áls het filter goed werkt.
Ronald heeft op 27 augustus 2024 geschreven:
Begin jaren 90 heeft de Volvo 480 dat in Londen al bereikt. De motor met Katalysator maakte de vieze Londense lucht toen ook al schoner. Heeft ook een artikel over in de krant gestaan.
@oNier heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Ja, lekker.
Laten we alle kostbare landbouwgrond inzetten voor het uiterst ineffeciënt produceren van brandstoffen om weer op te stoken. B100 is wat dat betreft nog wat leuker dan HVO, dat kan nl. ook nog van dierlijk vet komen.
Laat ze dat maar niet horen bij XR; dan mogen we helemaal nergens meer komen.
Patrick heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Dat de motor meer fijnstof uitstoot tijdens regenereren is onzin. Het roetfilter gaat niet open.
Tijdens verbranding in deellast en bijvoorbeeld accelereren maakt de motor meer roet aan dan deze kan oxideren tijdens normaal rijden. Als het filter dicht gaat zitten en een waarde overschrijdt gaan de motor computer een regeneratie starten. Op dit moment word een klein beetje extra brandstof ingespoten tijdens de uitlaatslag, dit oxideert op de DOC welke de temperatuur met 250C laat stijgen. Hierdoor verbrand de roet en blijft de as(net als een bbq) achter dit kan namelijk niet door het filter. As reiniging moet soms uitgevoerd worden(200 tot 300.000km in garage. De enigste verhoging tijdens regeneratie is CO2 uitstoot.
Caddy heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Ik weet nog dat dit 10 jaar geleden het reclamepraatje van Daf was toen de 106 uitkwam. “Als we door een vervuilde stad rijden, laten we die schoner achter dan toen we er in reden”. Goed verhaal maar precies zoals hier beschreven, slaat nergens op.
Donny heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
De opgelegde normen aan dieselmotor constructeurs, worden bepaald door vooropgestelde meetcriteria, zo mag men een bepaald aantal roetdeeltjes uitstoten… Gemeten op ”x-grote” nanometer.
Zo produceert men heel veel roetdeeltjes meer die dus letterlijk door de mazen van het net passeren.
Deze zijn er wel maar tellen niet mee voor de test, en laat het nu net deze deeltjes zijn die schadelijkst zijn
Andre heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
“Nieuwste” euro 6 diesels zijn inmiddels al 10 jaar oud!!!!
Ronald heeft op 27 augustus 2024 geschreven:
Maar sinds een paar jaar zijn deze, normen wel, aangescherpt. Euro6d is schoner, dan euro 6y bijvoorbeeld.
Marten heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
De media heeft de diesel belachelijk gemaakt, door verhalen uit de duim te zuigen. Het merendeel van de mensen gelooft deze onzin, omdat men niet onderzoekt.
De diesel is zuinig, sterker en schoner, dan benzine.
Hoezo moeten wij bang zijn voor co2?
Wist u, dat de bomen co2 en stikstof nodig hebben om zuurstof te maken?
Iedereen is bang gemaakt voor het co2 monster, dat jaagt op uw portemonnee om een elektrische auto te kopen, die nog vervuilender is. De opgewekte energie komt van centrales…….
Spaanie heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Als het om fijnstof gaat, denk ik dat de milieufreaks compleet de plank misgeslagen hebben!. Als voorbeeld, ga eens in een wat ouder magazijn kijken waar heftrucks rondrijden!. Daar heb last van fijnstof!. Wel nu, al die verkeersdrempels, daar zou je eens fijnstof meting moeten doen!. Ik vermoed dat ze zich helemaal een breuk schrikken. Maw de ik denk dat de combinatie van de auto met hoe “wij” de stedelijke gebieden hebben ingericht hebben, de boosdoener is!. Remmen/banden
Canon-Eye heeft op 26 augustus 2024 geschreven:
Het is tot dusverre blijkbaar niemand opgevallen dat het artikel gewag maakt van het aantal deeltjes per VIERKANTE centimeter. Dit is natuurlijk totale onzin: wiskundig gezien heeft een vlak géén dikte en dus passen er nul deeltjes in een vlak (van welke grootte dan ook).
Het gaat vanzelfsprekend om het aantal deeltjes per KUBIEKE centimeter, @redactie. Dit staat nogal dom, dus misschien toch nog maar even verbeteren?
Sneeuwwitje heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Het komt zelden voor dat iemand zoveel leugens en onzin in 1 reactie weet te proppen, maar het is je gelukt. Dus ‘de media’ heeft over de hele wereld allerlei onderzoeken uitgevoerd waaruit dat bleek?
Wat sneu voor die goede trouwe diesel. Het is een groot complot van die gemene batterij en zijn aartsrivaal benzine. Allemaal omdat ze de prinses af willen pakken. Of zoiets.
Johan heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Diesel euro 7😊
https://www.ttm.nl/trucks/techniek/cummins-neemt-euro-7-diesel-mee-naar-iaa/162665/
Johan heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Ps Topgear, graag reageren op deze link.
https://www.ttm.nl/trucks/techniek/cummins-neemt-euro-7-diesel-mee-naar-iaa/162665/
oNier heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Waar kan ik de reaktie van Top Gear vinden? En ik zou graag willen weten hoe het is als alle dieselmotoren van af nu op HVO over gaan.
Patrick heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
De uitstoot met een motor op HVO of B100 is niet minder(scheelt iets PM). De “besparing” zit hem in de het feit dat de olie niet geboord en over zee getransporteerd hoeft te worden. In mijn ogen is HVO/Bio gewoon oplichting. Het word verkocht als lage uitstoot brandstof maar dit is niet waar.
Ronald heeft op 27 augustus 2024 geschreven:
HVO is CO2 die hetzelfde jaar is opgeslagen in de oliehoudende stoffen door de plant.
Het voegt zogenaamd geen eeuwen oude opgeslagen CO2 toe aan de lucht.
@patrick heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
En als je alle diesels daarop wil laten rijden dan moet je zo ongeveer de hele amazone platbranden en er een plantage van maken. Totaal ongeschikt dus.
Realistisch heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Lekker door kachelen met mijn diesel ,klimaat kun je kopen blijkbaar mijn diesel kwam niet door de roet meting en werdt afgekeurd dan laat je de roetfilter uitschrijven en betaalt 20 euro extra in de maand en je mag de weg weer op ,lang leve het klimaat de tweede melkkoe naast de auto!!!
Ronald heeft op 27 augustus 2024 geschreven:
Jouw verantwoordelijlheodgevoel zou jou moeten doen besluiten om of een ander roetfilter te kopen of je auto naar de sloop brengen.
Ronald heeft op 27 augustus 2024 geschreven:
En het is slechts voor diesels tot ergens rond 2012-2013 waarvoor die regeling is gemaakt. Nieuwere diesels zijn niet meer uit te schrijven.
Gerrie heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Tja Oke doel verbruikt minder brandstof als de benzine motor, dus minder CO2 maar het roet: er moet Fame toegevoegd worden aan de diesel en laat dat nu juist meer roet veroorzaken omdat de Fame in het verbranding proces als laatste verbrand en al helemaal bij lage belasting meer roet veroorzaakt. Hierdoor krijgt het roetfilter nog veel meer roet te verwerken.
Er zijn genoeg alternatieven oa GTL wat van aardgas is gemaakt en 80% minder roet geeft, iets wat ik met een CAT diesel van 1000pk jaren heb aangetoond en bewezen vooral in de deelast
Ronald heeft op 27 augustus 2024 geschreven:
FAME wordt grotendeels gemaakt uit afvalstromen. Zo kan het zijn dat er FAME, gemaakt van gebruikt frituurvet, in jouw diesel zit! Een alternatief voor FAME is HVO. Bij HVO wordt de FAME ook behandeld met waterstof, waardoor de kwaliteit nog beter wordt.
Henze heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Stofdeeltjes meet je per kubieke cm, niet per vierkante cm.
Jacq heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Het is wel eigenaardig het lijkt wel of nederland het meeste last heeft van de diesel uitstoot in België en duits land rijden nog de meeste op gesel als men hier allemaal onder de 10 km de fiets of het openbaar vervoer pakken dan heb je 80% gewonnen want die pakken voor elke meter de outo dan was het ook niet zo druk op de weg veel minder of geen file en minder uit stoot ik ga zelf elke dag met mijn fiets naar het werk en boodschappen met de fiets
Verkeerde conclusie heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Er zijn wellicht in heel specifieke omstandigheden iets minder fijnstofdeeltjes, maar daarnaast is er nog steeds CO2 en vooral veel stikstof uitstoot. De lucht wordt dus helemaal niet schoner door een moderne dieselmotor en wordt heel veel meer vervuild door een Euro 5, Euro 4 of nog oudere diesel.
Pepper heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Zijn jullie voor of tegen de brandstof auto’s?
Paco heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Maar de modernste diesel is minder vervuilend dan een benzine
@paco heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
17x meer stikstof uitstoot is niet schoner.
Maarten heeft op 24 augustus 2024 geschreven:
Kan je aangeven waarom je denkt dat de modernste diesel schoner is dan de modernste benzine motor?
Patrick heeft op 25 augustus 2024 geschreven:
Omdat de nieuwe benzine motoren ook Adblue krijgen en SCR catalysators om de NoX uitstoot te reduceren.
Een Euro 6(DPF + SCR) stoot 99% minder NoX uit dan een euro 5(DPF). Daarom moeten de oude diesels van de weg. Maar met de euro 6 motoren is echt niks mis. En een diesel is nu eenmaal 15% efficiënter dan een benzine motor. Laatst is een motor getest die boven de 50% efficiëntie zat.
Ronald heeft op 27 augustus 2024 geschreven:
Mercedes heeft een aantal jaren terug al een F1 motor gemaakt die boven de 50% efficiency zit.
Nu doen ze, dat allemaal in F1