We komen hem nog geregeld tegen als argument in de reacties onder een artikel: moderne diesels zouden de lucht juist schoner maken. Ze zouden functioneren als een soort rijdende Dyson-luchtreinigers. De bron van deze uitspraak is een onderzoek van Emission Analytics uit 2019 dat toen uitgebreid toegelicht is in het nieuws, maar niet elke bron was even scheutig met de nuances in het artikel. Het het liefst citeren mensen alleen de titels. Dus: maken moderne diesels de lucht echt schoner?

Voor de duidelijkheid: er is geen nieuw onderzoek gedaan, we pakken alleen even het oude onderzoek aan, omdat zoveel mensen het onderzoek nog met enige regelmaat citeren. We gaan er ook niet flauw omheen praten en zullen gelijk de conclusie geven: als er heel veel fijnstof in de buitenlucht is, kan het filter in de dieselauto een deel van het fijnstof opvangen. Maar: dit filter raakt vol en tijdens het reinigingsproces komt er weer veel fijnstof vrij. Het klopt dus deels.

Parkeer je dieselauto dus niet in de woonkamer

Als jij nu je dieselauto in de woonkamer parkeert, dan zal de luchtkwaliteit dus niet toenemen. Bovendien gaat het hier om zogenoemde Euro 6d-motoren. Dit is de nieuwste generatie diesels. Als jij een oude 1.9 TDI uit 2000 hebt, dan weet je zeker dat je niets schoner maakt dan het al was. De test werd in Stuttgart uitgevoerd met een BMW 740d, een Citroën C5 Aircross BlueHDi, een Kia Optima Sportswagon CRDi en een VW Tiguan TDI.

Lees ook: Veel diesels zijn vervuilend, aldus opendeur-onderzoek

De uitstoot van de moderne diesels was 10.000 fijnstofdeeltjes per vierkante centimeter. Ook als het druk was in Stuttgart en het verkeer de buitenlucht naar de 50.000 fijnstofdeeltjes trok, bleven de uitlaten 10.000 deeltjes uitblazen. Tijdens de spits werd de lucht eventjes schoner door de diesels. Maar let op: we hebben het hier alleen maar over fijnstof. Een diesel stoot ook nog CO2, zwavel en stikstofoxiden uit. En die wil je ook niet per se hebben.

Het filter raakt ook vol

Op een gegeven moment zit het filter alleen vol met fijnstof en moet er geregenereerd worden. Dit doet de auto door extra diesel in te spuiten en het filter flink te verwarmen. Op dat moment kwamen er kort 200.000 deeltjes per vierkante centimeter uit de uitlaat. Onder de streep zal dit nog altijd beter zijn dan géén filter, maar honderd procent schoon is een diesel natuurlijk nooit. In het kort: bij vervuilde gebieden kan de lucht iets schoner worden, áls het filter goed werkt.

Reacties

  • Johan heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Reageer
  • Realistisch heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Lekker door kachelen met mijn diesel ,klimaat kun je kopen blijkbaar mijn diesel kwam niet door de roet meting en werdt afgekeurd dan laat je de roetfilter uitschrijven en betaalt 20 euro extra in de maand en je mag de weg weer op ,lang leve het klimaat de tweede melkkoe naast de auto!!!

    Reageer
  • Gerrie heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Tja Oke doel verbruikt minder brandstof als de benzine motor, dus minder CO2 maar het roet: er moet Fame toegevoegd worden aan de diesel en laat dat nu juist meer roet veroorzaken omdat de Fame in het verbranding proces als laatste verbrand en al helemaal bij lage belasting meer roet veroorzaakt. Hierdoor krijgt het roetfilter nog veel meer roet te verwerken.
    Er zijn genoeg alternatieven oa GTL wat van aardgas is gemaakt en 80% minder roet geeft, iets wat ik met een CAT diesel van 1000pk jaren heb aangetoond en bewezen vooral in de deelast

    Reageer
  • Henze heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Stofdeeltjes meet je per kubieke cm, niet per vierkante cm.

    Reageer
  • Verkeerde conclusie heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

    Er zijn wellicht in heel specifieke omstandigheden iets minder fijnstofdeeltjes, maar daarnaast is er nog steeds CO2 en vooral veel stikstof uitstoot. De lucht wordt dus helemaal niet schoner door een moderne dieselmotor en wordt heel veel meer vervuild door een Euro 5, Euro 4 of nog oudere diesel.

    • Pepper heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

      Zijn jullie voor of tegen de brandstof auto’s?

      Reageer
    • Paco heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

      Maar de modernste diesel is minder vervuilend dan een benzine

      • @paco heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

        17x meer stikstof uitstoot is niet schoner.

        Reageer
      • Maarten heeft op 24 augustus 2024 geschreven:

        Kan je aangeven waarom je denkt dat de modernste diesel schoner is dan de modernste benzine motor?

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)