Het is een onderzoek van twee jaar geleden dat dieselaars nog graag aanhalen: ‘Nieuwe diesels maken de lucht schoner‘. Diesels die aan de laatste emissie-eisen voldoen, zouden de vervuilde buitenlucht opslokken en schoner weer uitblazen. Dit nieuwe onderzoek van The Real Urban Emissions (TRUE) spreekt dat tegen. Zij hebben de uitstoot van 130.000 auto’s in Brussel gemeten om te kijken hoe vervuilend ze zijn. ‘Het is geen goed nieuws’, meldt de organisatie, want veel diesels zijn erg vervuilend.

Diesels zijn vervuilender dan benzineauto’s

Slechts 12 procent van alle gemeten auto’s is een Euro 4-dieselauto, maar deze kleine groep is verantwoordelijk voor 47 procent van de fijnstofuitstoot en 26 procent van de stikstofoxide-uitstoot. Deze groep diesels zal dan ook geweerd gaan worden uit milieuzones in Brussel. Een andere opvallende conclusie was dat zelfs Euro 6d-Temp-diesels ruim 60 procent meer stikstofoxiden uitstoten dan benzinevoertuigen. Dit zijn dus de diesels die volgens het eerdere onderzoek de lucht zouden filteren.

Een andere bevinding is dat bij een klein deel (5 procent) van de gemeten diesels de partikelfilters niet functioneert. De impact is groot, want deze voertuigen zouden voor 90 procent van de fijnstof zorgen. Een positieve noot is dat de Euro 6d-Temp-diesels wel 74 procent minder uitstoten dan diesels met een oudere emissienorm. Maar nog altijd zijn de moderne diesels niet zo schoon als benzineauto’s.

Reacties

  • Eddy heeft op 27 november 2021 geschreven:

    Een onderzoek dat langs alle kanten rammelt… gaat voornamelijk over euro4 diesels. Bovendien is de ene euro4 diesel de andere niet.

    Reageer
  • MV heeft op 26 november 2021 geschreven:

    1 liter diesel = 2,7 kg Co2
    1 liter benzine = 2,4 kg Co2
    Wie komt het verst? Met 1 liter?
    De diesel, dus wil de benzine net zover komen…
    Dan heb je nog de inzet van het voertuig. Bijvoorbeeld grotendeels vlak, of een bergachtig gebied? Dat maakt nogal een verschil in verbruik. Maar ook in het regeneratie proces bij een Euro 6 dieselmotor met roetfilter.
    Het voertuig wat in het bergachtige gebied rond rijd zal harder moeten werken dan het voertuig in het vlakke gebied. Wat betekent dat de motor van binnen letterlijk schoner is dan de motor van het voertuig in het vlakke gebied.

    Dan de elektrische auto.
    Even als voorbeeld.
    De banden van Tesla model S hebben draagkracht van 750 kg per band, de auto weegt +/- 2500 kg. En sommige uitvoeringen kunnen in 3 seconden naar 100 km/U. Snelheid index W = 270 km/U. Wat betekent dat er een zachtere rubber samenstelling is. Dat is nodig om het koppel vd elektromotor via de banden naar het wegdek te brengen. Daardoor meer banden slijtage bij 0-100 in 3 seconden. (fijnstof).
    Co2 niets van het voertuig zelf, dus beter in de mileuzone. Maar waar komt de stroom vandaan? Steenkool, aardgas, biomassa, zonne-energie of windenergie.
    Conclusie: het complete verhaal vertellen waar, wanneer en hoe het voertuig getest is.

    • Deckx heeft op 27 november 2021 geschreven:

      Volledig mee eens, weerom een studie zoals reeds velen die alles in twijfel trekt en zo ervoor zorgt dat er geen eenduidig en juist beeld is van hoe de vork nu degelijk in de steel zit.
      Ondertussen weet niemand meer waarop of waaraf.
      Destijds werd de diesel gepromoot daar deze minder Co2 uitstoot dan de benzine, dit allemaal voor het gat in de ozonlaag. (Daar hoor je intussen ook niets meer van!)

      Reageer
    Reageer
  • Wilhelm heeft op 26 november 2021 geschreven:

    En de banden niet te vergeten….

    Reageer
  • Wilhelm heeft op 26 november 2021 geschreven:

    Ik meen begrepen te hebben dat de meeste fijnstof van de remmen en koppelingsplaten afkwam..

    Reageer
  • John Wielfaert heeft op 26 november 2021 geschreven:

    Wat gaan ze nog allemaal nog uitvinden!!!!!

    Reageer
  • Hans heeft op 26 november 2021 geschreven:

    Hebben ze ook gemeten als de auto regenereerd . Alles wat het filter opvangt word er in 30 sec even op de snelweg uitgeblazen
    Oftewel alles opsparen en als niemand kijkt

    • Wesley heeft op 29 november 2021 geschreven:

      Dat is niet waar, roet zijn onverbrande deeltjes, de inspuiting wordt aangepast tijdens regenereren en zo loopt de temp. in de filter hoog op en wordt het alsnog verbrand. Wat jij ziet zijn gewoon schakelmomenten van diesels zonder DPF die aan het doortrappen zijn.

      Reageer
    Reageer
  • Taino heeft op 26 november 2021 geschreven:

    Best wel agressieve reacties. Dat verklaart veel van het gedrag van veel automobilisten.

    Reageer
  • WakeUpCall heeft op 25 november 2021 geschreven:

    Mij een raadsel waarom fosiel vrije diesel niet wordt gepromoot, met tot 90% minder CO2 uitstoot en 30% minder Nox. Dan zijn het de schoonste auto’s die er rond rijden en hoef je niet oudere auto’s weg te doen voor EV’s. Over duurzaamheid gesproken.
    Los daarvan, geen van de weggedane lease auto’s die worden ingeruld voor een EV gaat naar de schroot, maar worden elders in de wereld weer verkocht.

    Reageer
  • Bart den Hartog heeft op 25 november 2021 geschreven:

    Graag voortaan de verantwoordelijke van het artikel benoemen dan weet iedereen met welke idioot we te maken hebben.

    Reageer
  • Wes heeft op 25 november 2021 geschreven:

    Dat is allemaal regionale uitstoot. Vermeld dan ook dat een diesel een stuk minder co2 uitstoot dan een benzine-auto, om het vergelijk eerlijk te houden.

    Reageer
  • ...... heeft op 24 november 2021 geschreven:

    Waarom maken is benzine dan nog steeds duurder dan diesel zorg dan dat de diesel duurder is dan benzine is het ook veel minder aantrekkelijk…..

    • Flashlight heeft op 25 november 2021 geschreven:

      Waarom maken is benzine? Misschien even een taalcursus volgen voordat jeje met andere zaken gaat bemoeien?

      Reageer
    • Jac heeft op 24 november 2021 geschreven:

      Diesel is toch veel duurder in de wegenbelasting

      • Ronald heeft op 24 november 2021 geschreven:

        wegenbelasting? leef je nog in de jaren 80?

        Diesel is hoger in de houderschapsbelasting, maar je kiest een diesel vanwege prijs per kilometer, dus veel kilometers dan kies je diesel en zou je volgens het onderzoek dus ook veel bijdragen aan de vervuiling mbt stikstof en fijnstof

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear