Momenteel kun je op 27 verschillende plekken in Nederland wat kilootjes waterstof tanken. Daar moeten er in de komende jaren een stuk meer bij gaan komen. Bij negentien van deze waterstoftankstations kun je dit jaar nog een MAN-vrachtwagen tegenkomen. De truckbouwer presenteert de MAN hTGX: de eerste vrachtwagen met een verbrandingsmotor op waterstof van Nederland.
Anders dan een Toyota Mirai of Hyundai Nexo (die een brandstofcel hebben) zet de hTGX waterstof niet om in elektriciteit. Voor deze vrachtwagen is een dieselmotor omgebouwd om waterstof te gebruiken. De waterstofverbrandingsmotor in de MAN-vrachtwagen krijgt directe inspuiting en produceert 520 pk en 2.500 Nm tussen de 900 en 1.300 tpm.
Waarom bouwt MAN eerst een waterstofverbrandingsmotor?
Een verbrandingsmotor is stukken inefficiënter dan een brandstofcel, maar het merk wilde niet wachten op de technologie om waterstof om te zetten in elektriciteit. Volgens MAN is de waterstofmotor gebaseerd op een beproefde dieselmotor en zo kan het merk nú al een waterstofvrachtwagen verkopen. Een versie met een brandstofcel volgt later.
Voor wie is deze waterstofvrachtwagen dan? Volgens MAN zijn er bedrijven die wél emissievrij willen rijden, maar waarbij een elektrische vrachtwagen technisch niet mogelijk is. Bijvoorbeeld omdat er door de assenindeling van de vrachtwagen geen plek is voor een batterij. Als voorbeeld geeft het vrachtwagenmerk vervoer van gevaarlijke stoffen of zwaar transport voor de bouw.
De actieradius van de vrachtwagen op waterstof van MAN
Je zou het niet verwachten, maar deze waterstofvrachtwagen rijdt minder ver dan de volledig elektrische versies. De e-trucks van MAN komen maximaal 800 kilometer ver met een volle accu. De hTGX heeft een actieradius van 600 kilometer. De waterstoftank is na een kwartiertje alweer gevuld met 56 kilo waterstof. Daar staat tegenover dat de elektrische vrachtwagens maximaal 45 minuten kwijt zijn bij een laadstop.
Overigens voorspelt MAN dat niet waterstof de belangrijkste brandstof wordt, maar elektriciteit. ‘Voor speciale toepassingen is waterstofverbranding of, in de toekomst brandstofceltechnologie, een zeer geschikte aanvulling’, zegt MAN-bestuurslid Friedrich Baumann. Door zo vroeg een waterstofvrachtwagen uit te brengen, denk het merk een impuls te geven aan de infrastructuur.
MAN gaat in eerste instantie een serie van 200 stuks bouwen voor Duitsland, Noorwegen, IJsland en Nederland. Wat de trucks kosten, is niet bekend. Dit jaar levert MAN de eerste exemplaren en volgend jaar moet de productie worden opgeschaald. Nog een fijn detail voor kopers: doordat de hTGX een emissievrije truck is, wordt er minder tol geheven in verschillende landen.
Geert heeft op 10 april 2024 geschreven:
Wat denkt men alleen vreemd over de verbrandings motor op waterstofgas ,dit is naar de toekomst het ei van Columbus .trouwens een race wagen van Toyota werkt prima met waterstofgas in een verbrandingsmotor,alleen begrijpt iedereen neem ik aan wel,dat er binnen de olie industrie men hier niet op zit te wachten.
Dave heeft op 10 april 2024 geschreven:
Ik denk juist dat de olie-industrie hier juist wél op zit te wachten.
Belangrijkste bron van waterstof zijn voorlopig nog steeds koolwaterstoffen.
Zelfs in de zeldzame gevallen waar waterstof direct te winnen valt zijn juist die traditionele bedrijven in het voordeel, want ze zijn ter zake kundig.
En wie is er goed in het verwerken, transporteren en verkopen van vloeibare en gasvormige brandstoffen?
Juist ja, de traditionele olie-industrie.
Dat er vreemd wordt gedacht over het verbranden van waterstof t.b.v. aandrijving is juist helemaal niet raar, als er iets inefficiënt is, is dat het wel. Als je dan nog waterstof als energiedrager gebruikt (in plaats van als nuttige grondstof of hulpstof) probeer het dan nog op zijn minst een beetje efficiënt te doen; een plofmotor is dat niet.
Dat het een toekomst kan hebben in de racerij geloof ik nog wel, al is het maar voor het imago van de sport. Al vergeten we dan voor het gemak even dat het verbranden van waterstof gepaard gaat met (lokale) uitstoot van stikstofoxiden. En waar hadden we laatst ookalweer last van in Nederland?
Jos heeft op 10 april 2024 geschreven:
Dank Dave.
Iets duurzaam doen bestaat niet. Als je wilt terugdringen kan dat geen ,,duurzame expansie,, zijn. Minder, minder, minder en niemand wil t weten.
Voor hen die desondanks pleiten/domonstreren pro milieu etcetc; een betere wereld begint bij jezelf, wandelende CO uitstoter…..doe er wat aan.
@Jos heeft op 10 april 2024 geschreven:
Dat klinkt alsof er geen enkele beweging mogelijk is, maar ondertussen stoten we in Nederland inmiddels bijna 50% minder uit dan in 1990. Het kan dus wel als je de juiste maatregelen neemt. Kwestie van leiderschap en goede keuzes. Die ga je bij de populisten van PVV, BBB en NSC in ieder geval niet krijgen.
Baj heeft op 12 april 2024 geschreven:
MAN, geeft hiermee, net als DAF en Mercedes het signaal af aan de energie producenten “schiet nou onderhand eens op” in de 50er jaren wisten zij al dat moet het worden om onze uitstoot terug te brengen. Het was tot op de dag van vandaag voor hen geen verdienmodel. Shell bouwt een groot windpark in de Noordzee, niet voor haar directe klanten, maar om Pernis schoner te laten produceren, wanneer komen de klanten van Shell echt grootschalig aan de beurt?
@Snaky heeft op 12 april 2024 geschreven:
Je woont in een van de rijkste landen van de wereld. Volgens onderzoeken is het percentage ‘arme’ mensen in Nederland nog nooit zo laag geweest als nu. Daarbij geldt dat een inkomen dat wij als ‘arm’ benoemen, in landen als Portugal, Tsjechië en Griekenland bovenmodaal is.
Snaky heeft op 11 april 2024 geschreven:
Nee Timmermans die heeft het, dan worden we nog armer
Wim heeft op 9 april 2024 geschreven:
Dit is voor mij onduidelijk . 56 kilo 1044euro hoeveel km kun je dan hiermee rijden . Was dat 600km ?
Groet Wim.
@wim heeft op 9 april 2024 geschreven:
Mercedes heeft een volledig beladen 40 ton vrachtwagen 1047km laten rijden op 80kg. Die is dus een stuk efficiënter.
De Toyota Mirai met fuel cell haalt ongeveer 100km per kilo.
Paul Bruijkers heeft op 9 april 2024 geschreven:
Emissieloos is de verbranding van waterstof niet. Weliswaar komt geen CO2 vrij maar wel NO en NO2. Deze thermische stikstofverbindingen ontstaan uit de in de verbrandingslucht aanwezige stikstof en zuurstof.
Ik ben benieuwd naar de informatie die MAN hierover vrijgeeft.
hans peperkamp(Schotelbezitter) heeft op 9 april 2024 geschreven:
Het verhaal is niet helemaal corrrect: Duisland: MAN komt met trucks op waterstof,maar van liefde is geen sprake(bronvermelding)Waterstofmagazine.nl.Daarnaast zijn meerdere bekende wereld-vrachtwagenmerken bezig met de ontwikkeling van waterstof-aandrijvingen.Ook in Oostenrijk is weer een waterstof-fabriek geopend en Zwitserland gaat volledig over naar waterstof en vooral de Hyundai gelooft in waterstof-trucks-aandrijvingen.En momenteel is in heel de EU gebonden lidstaten,de weg geopend voor meer plaatsen van waterstof-tankstations. Zowel de 300 als de 700 bar waterstof-tankdruk.En waterstof kan men zelf maken,maar door gebruik van de groene energie-opbrengst door de Wind-turbine’s op zee te plaatsen,kan men steeds meer duurzame en steeds meer het kosten-aspect niveleren.Ook toen ik bedrijfsmatig in 1980 over ging naar LPG(Propaan-Butaan) rijden waren er ook te weinig LPG tank-stations,maar er was wel een voordeel dat je ook brandstof kon tanken.Het probleem bij de Nederlandse Omroepen is,dat er heel weinig de exakte waarheden inzake de ontwikkiling van waterstof-gebruik,zal worden weergegeven.En dat is het dilemma in Nederland,de kabelkijkers worden onthouden van veel technische innovatie ontwikkelingen.Vooral omdat de exakte kennis -ontbreekt bij de presentatoren inzake kennis overdracht.En dat veroorzaakt in de verkeerde diffirentiatie in de ingezonden reaktie’s.Het plaatsen van een waterstof-tank-station of aanpassen is vaak een miljoenen kwestie,maar doordat door waterstof-aandrijvingen veel meer grotere rijafstanden en korte tijd van het waterstof-tanken binnen 15 minuten toch een groot voordeel heeft.Maar Nederland loopt vaak achter op de wereld-ontwikkelingen,en dat is al vele jaren zo, vooral de klimaa/milieu-groepen hebben vaak een voordeel,en worden vaak ondersteund door uitspraken van de Rechtspraak,en dat belemmert de voortgang van de Technische Innovatie Ontwikkelingen.Maar het zal mijn tijd wel duren met 80 jaar huidige leeftijd.
Dieselfreak heeft op 9 april 2024 geschreven:
Waterstof tanken is nog veel te duur maar je tankt sneller dan met batterijen,in USA rijd al jaren de Honda waarover Jeremy Clarkson letterlijk zei ´This is the second biggest invention since the wheel´
De overheid moet waterstof tanken goedkoper maken want huidige batterijen zijn te zwaar,brandgevaarlijk,te kleine actieradius en rete duur als je ze moet vervangen…
Dave heeft op 9 april 2024 geschreven:
Gelukkig is waterstof onder hoge druk volkomen veilig. 😉
Nu geldt dit voor deze vrachtwagen niet echt, want die stookt het gewoon direct zelf op, maar in vrijwel alle gevallen hebben ‘waterstofauto’s’ alsnog accu’s nodig, omdat een brandstofcel zelf gewoon niet voldoende piekvermogen heeft.
Daarnaast is het argument ‘duur’ ook best van toepassing op elke manier van waterstof als energieopslag t.b.v. aandrijving van wegvervoer. En complex.
Echt: ik ben voorstander van het gebruik van waterstof, maar wel op plekken waar dat nuttig of noodzakelijk is.
Jan anton gilles heeft op 9 april 2024 geschreven:
Klopt, maaar er bestaat een alternatief, waterstof kan ook gebruikt worden onder de vorm van N H 3, ammoniak kan perfect in vliegtuigen gebruikt worden, omdat, het gewicht veel minder is dan de stalen cilinders die nodig zijn om de gecomprimeerde waterstof tehuistvesten
TeslarijderX heeft op 10 april 2024 geschreven:
Mensen die denken dat H2 in transport een belangrijke rol zal spelen moeten toch terug ‘aar de schoolbanken. BEV (89% efficiency) / FCEV H2(35% efficiency / Combustion H2 (15% efficiency).
Prijs per km en infrastructuur is ook vele malen hoger voor H2. Bijna geen voordelen voor waterstof buiten een beetje tijdswinst, ook kan je niet thuis laden…
Dave heeft op 9 april 2024 geschreven:
De zin “Momenteel kun je op 27 verschillende plekken in Nederland wat kilootjes waterstof tanken” verbaasde me enigzins.
En terecht, volgens https://waterstofguide.nl/waterstof-tanken die toch best belanghebbend v.w.b. dit onderwerp zijn het er op dit moment nog maar 14.
Dave heeft op 9 april 2024 geschreven:
Die 56 kilo waterstof kost je overigens met een schommelend tarief (afhankelijk van locatie) tussen de €1044 (1 plek) en de €1400 (2 plekken).
De rest zit daar een beetje tussenin.