Dat Nederland serieuze intenties heeft met waterstof, dat is al even bekend. Het is niet voor niets dat er al een plan ligt om de grootste waterstoffabriek op zee te bouwen vlak boven Groningen. Daarnaast investeert de Nederlandse overheid 125 miljoen euro in waterstof. Met het geld zouden veertig waterstoftankstations en ‘duizenden waterstofvoertuigen’ deels gesubsidieerd kunnen worden.

Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat denkt dat deze investering kan zorgen dat waterstof ‘echt kan doorbreken’. Volgens Heijnen is waterstof interessant voor ondernemers die vrachtwagens en bestelbussen op het goedje schoon kunnen laten rijden. ‘Maar dan moeten er wel tankstations zijn en moet er genoeg te kiezen zijn voor ondernemers. Het wordt tijd dat we ervoor zorgen dat waterstof zijn belofte in gaat lossen’, zegt Heijnen.

Wanneer kunnen ondernemers een subsidie aanvragen?

Een subsidie aanvragen kan van maart 2024 en voorlopig tot 2028. Bij elke aanvraag moet één tankstation in het plan zitten met meteen daarbij de aanschaf van genoeg vrachtwagens of bestelbussen om het tankstation vanaf de opening rendabel te maken. Daardoor zullen tankstationhouders en transportbedrijven samen een subsidie moeten aanvragen. Voor een goed draaiend waterstoftankstation zijn er tien tot vijftien voertuigen nodig, denkt het kabinet.

Hoeveel subsidie kun je krijgen?

Per waterstoftankstation kunnen ondernemers veertig procent van de kosten voor de bouw van het tankstation gesubsidieerd krijgen. Voorwaarde voor de tankstations is dat zowel vrachtwagens als personenauto’s er kunnen tanken en dat ze openbaar toegankelijk zijn.

Bij de aanschaf van een vrachtwagen of bestelbus op waterstof krijg je subsidie aan de hand van het prijsverschil tussen een waterstof- of dieselversie. Tachtig procent van het prijsverschil krijg je van de overheid. Stel dat een dieseltruck 100.000 euro kost en een waterstofvrachtwagen 150.000 euro, dan krijg je dus tachtig procent van 50.000 euro prijsverschil, is 40.000 euro van de overheid.

Waarom investeert de Nederlandse overheid in waterstof?

Het kabinet vindt het natuurlijk erg belangrijk dat we allemaal minder gaan uitstoten met ons rijgedrag. Daarnaast heeft Nederland ook orders van hogerop. Europa eist dat er in 2030 langs alle hoofdsnelwegen in Europese landen waterstoftankstations te vinden zijn. In Nederland moeten minimaal dertig plekken zijn waar je waterstof kunt tanken. De locaties moeten verspreid zijn over het hele land.

Lees ook: Gebruikte waterstofauto’s zijn verrassend betaalbaar

Daarnaast stelt Europa eisen aan deze stations, qua grootte, capaciteit en toegankelijkheid. Momenteel zijn er zeventien waterstoftankstations in Nederland, waarvan er vier voldoen aan de Europese eisen die in 2030 gelden. Daarnaast verwacht de overheid dat er over zeven jaar 300.000 waterstofauto’s in Nederland rijden. Nu zijn dat er ongeveer 600 naast een ‘handjevol’ vrachtwagens en bestelbussen op waterstof.

Er is dus nog wel wat werk aan de winkel. Mocht je tips hebben voor de overheid of je mening willen geven over de plannen? De subsidieregeling gaat vandaag in internetconsultatie. Dit wil zeggen dat iedereen er zijn denkwijze kan delen over het voorstel voordat de regeling definitief vast wordt gesteld. Hier kun je je ongezouten mening achterlaten.

Reacties

  • Goed plan heeft op 25 september 2023 geschreven:

    Met alleen vervoer op batterijen red je het niet. Batterijen voor korte en middenafstanden. H2 voor het lange werk.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear