Als je er tegenwoordig een beetje bij wilt horen in autoland, moet je minimaal een elektrisch of hybride model onder je vleugels hebben. Elektrisch rijden is de toekomst, iets dat Tesla als geen ander uitdraagt. De grote afwezige in deze ‘revolutie’ is Fiat-Chrysler met de karakteristieke Sergio Marchionne aan het roer. Hij gaf onlangs een interview aan CAR Magazine en vertelde daarin over zijn standpunt.

Marchionne vertelt dat de industrie op een kruispunt staat, niemand weet precies wat er gaat gebeuren in de toekomst. Eén van de grootste veroorzakers hiervan is de impact van de snel voortschrijdende technologie. Producten kunnen nu heel snel verouderd raken of relevant blijven. Marchionne denkt dat het met de auto wel goed zit, omdat duidelijk te merken is dat deze mee verandert met de vooruitgang. Zoals de autonome auto, waarbij een bestuurder zometeen niet eens meer per se nodig zal zijn.

Dat elektrische auto’s de toekomst zijn, moeten we volgens Marchionne niet te snel aannemen; hij vergelijkt het met een bubbel die kan barsten. Net zoals met het internet. Hij is wel erg onder de indruk van het bizar hoge aantal bestellingen van de Tesla Model 3. Dat zijn er inmiddels meer dan 300.000. Alleen vraagt Marchionne zich af wat het businessmodel is op de lange termijn, er bestaat niets wat een andere fabrikant niet kan namaken.

Vervolgens wordt er verder gegaan op de Tesla en wordt de auto vergeleken met de iPhone. De fabrikant kreeg het voor elkaar om echt een icoon te worden van de toekomst. Op de vraag of Marchionne dit niet ook zou moeten doen, de iPhone onder de auto’s maken, reageert hij droogjes: ‘Ik wil niet de iPhone van de auto’s maken, dat ruikt te veel naar Tesla.’ ‘Ik weet niet hoe ik dat economisch zou laten werken.’ Hij zegt dat er niets is dat Tesla doet, wat Fiat-Chrysler niet ook kan doen. ‘We maken allebei auto’s en we betalen de rekeningen.’ De verbrandingsmotor is volgens hem nog lang niet afgeschreven en zal niet zomaar overgenomen worden door de elektrische variant. Hij ziet eerder dat de elektrische motor een groot aandeel krijgt, maar naast de verbrandingsmotor zal leven. Een bijzondere man, die Sergio Marchionne. Het geeft stof tot nadenken.

‘Although the relevance of combustion will decrease, it will still be an important driver of mobility. Electrification may be the next big thing, but I’m amazed by the impact of Tesla’s new Model 3. With 300,000 orders in hand, their stock is up – again. It reminds me of the internet bubble. But where is the business model that will work in the long term? People should realise that there is nothing another company cannot replicate…’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear