
Maserati zit op het moment een beetje in de hoek waar de klappen vallen. De verkoopcijfers van 2024 waren ‘shit’, om met Santo Ficili (Maserati’s CEO) te spreken. Aan TopGear Nederland gaf de kersverse Maserati-baas aan dat het merk meer omzet moet genereren. Dat is niet zozeer een kwestie van nieuwe modellen, maar met name de ‘verkoopoptimalisatie’ van de huidige modellen. Dat gaat Maserati doen met het nieuwe Officine Fuoriserie programma.
Fuoriserie is het Italiaans voor ‘op maat gebouwd’. Nu zijn er diverse programma’s van andere luxemerken waarbij je je auto helemaal naar smaak aan kunt kleden. Dat is op zich niet heel erg nieuw. Wat wel nieuw is, is dat Maserati daar heel erg ver in gaat. Maserati is nu – deels onvrijwillig – een kleine fabrikant, maar dat biedt ook voordelen. De mensen die een nieuwe Maserati gaan kopen, doen dat bewust. Die willen geen Duitser, maar iets met stijl en flair, zonder dat het opzichtig wordt.
Maserati Officine Fuoriserie komt in twee smaakjes
Nou, precies voor die mensen is er het Officine Fuoriserie-programma. Er zijn twee gradaties. Ten eerste is dat simpelweg gezegd ‘de folder’. Waar je bij veel merken kan kiezen uit zo’n tien kleuren en vier tinten qua bekledingen. Bij Maserati is die keuze vele malen groter, er zijn duizenden combinaties mogelijk. Er zijn twee soorten ‘collecties’: Fuoriserie Corse en Fuoriserie Futura. De eerste is een knipoog naar het roemrijke autosportverleden van Maserati, Futura juist op de toekomst.
Dat klinkt een beetje vaag, dus maken we het duidelijk voor je. Bij Fuoriserie Corse blikt Maserati terug om het roemrijke verleden. Dus als jij jouw GranTurimso voorzien wil hebben van de racekleuren van Fangio’s 250F (de meest legendarische Maserati-raceauto ooit), dan kan dat. Alle kleuren qua lak en bekleding die ooit eerder zijn gebruikt in de historie van Maserati, kun je kiezen. Geen gekke keuze, want bij Porsche en Ferrari zijn de oude kleuren erg populair bij de liefhebbers.

Fuoriserie Futura blikt niet terug, maar vooruit. Dit is eigenlijk waar het interessant wordt. In principe kun je alles krijgen wat je wil. Dus als jouw favoriete kleur er niet bijstaat, gaan ze het voor je regelen. Voor het interieur zijn de opties schier oneindig. Niet alleen qua kleur, maar ook qua materialen. De tijden dat zacht Connolly-leder de enige fatsoenlijke bekleding was, liggen ver achter ons. Dus als jij bekleding wil van sportkleding, dan kan gewoon.
MC20 Less is More laat zien wat mogelijk is
Wel je écht iets bijzonders, dan kan dat ook bij het Officine Fuoriserie van Maserati. Dat laten ze zien met de Maserati MC20 Cielo ‘Less is more?’. Deze is gespoten in Blue Corse Matte, een matte lak. De striping die je ziet, is hoogglans. Normaal gesproken zijn stickers of is het matte gedeelte een wrap. In dit geval is de striping met de hand gespoten. Eveneens bijzonder zijn de gesmede velgen, die zijn allemaal op een andere wijze gespoten. Ook de remklauwen kregen een nieuwe kleur.

De MC20 Cielo ‘Less is More?’ is in opdracht van een klant gebouwd. Maserati kan op jaarbasis zo’n 150 van dit soort projecten aan. Daarbij kun je alles zo gek maken als je wilt. Dus als je de geboortedatum van Gustav Mahler gegraveerd wilt hebben op op de middenconsole: dan kan dat. Speciale patronen in het lak? Geen probleem. Wil je twee dolfijnen die uit het water springen op de onderrug van je maîtresse, dan zullen ze dat gelukkig niet doen. Bij Maserati hebben ze namelijk wel smaak.
Maserati Classiche: knap je oude wagen op
Mocht je een oudere Maserati hebben, kunnen ze je ook helpen in Modena. Met het Maserati Classiche-programma kun jij jouw oude Italiaan naar fabrieksspecificatie brengen. Ferrari heeft een soortgelijke service en ook bij Porsche Exclusive kunnen ze een hoop voor je betekenen. Uiteraard denken we automatisch aan het opknappen van een Ghibli, Mistral of Bora, maar het kan ook voor auto’s van twintig jaar of ouder. Dus dat betekent dat je ook de 3200 GT, Quattroporte V en de Gransport kunt opknappen.
Lees ook: Maserati is exclusiever en goedkoper dan Ferrari, en dat is niet de bedoeling
Het enige dat we nog te melden hebben over Maserati Fuoriserie zijn de prijzen en levertijden. Daar is niets concreets over te zeggen. Er is wel een vuistregel: hoe bijzonderder de configuratie, hoe langer je moet wachten en hoe meer het kost. Die zag je vast niet aankomen. Bij Maserati zijn ze de verkopers aan het omscholen om te zorgen dat de klanten verleid worden om wat bijzondere items te bestellen op hun Grecale, GranTurismo of MC20.