Maserati presenteert de Maserati GranTurismo Sport: mild vernieuwde wijn in een mild vernieuwde zak. Maar wát voor wijn…

Maserati is al een tijdje bijzonder druk in de komkommerhandel

Waarmee we bedoelen dat ze elk nieuw knipperlicht presenteren als nieuws waarvoor De Telegraaf weer eens diep in de bak met chocoladeletters zou moeten graven. Gelukkig gaat dat niet al te lang meer door, want de Italianen hebben woeste plannen. Binnen nu en twee jaar moeten de nieuwe Quattroporte, 5-serie/A6/E-klasse-concurrent Ghibli én SUV Levante gestalte gaan krijgen. Dat doet een grote berg smakelijks verwachten. Maar voorlopig moeten we ons dus eerst even door de laatste komkommers uit de krat eten.

Wat, laat dat vooral duidelijk zijn, in het geval van de Maserati GranTurismo Sport helemaal geen straf is. De Sport is de opvolger van de S, die voorheen het gat vulde tussen de ‘gewone’ GranTurismo en de brute(re) MC Stradale. Daartoe heeft Maserati het recept gebruikt dat ze nu al jaren toepassen: milde uiterlijke retouches, iets meer vermogen en trekkracht bij gelijkblijvende verbruikscijfers en wat aanpassingen die al eerder hun weg naar andere modellen hadden gevonden. Simpel, maar het werkt elke keer weer. Domweg omdat je er moeilijk iets tegen kunt hebben dat iets moois mooier wordt, iets snels sneller of iets goeds beter – en dat allemaal tegelijk.

Waar onderscheidt de Maserati GranTurismo Sport zich in?

In het geval van deze auto komt het neer op het monteren van de voorspoiler van de MC Stradale en led-verlichting aan de koplampen. Wat enige agressie aan de al zo ruim aanwezige elegantie toevoegt. De motor kreeg er 20 pk en 30 Nm bij (nu 460 pk en 520 Nm). Je zit daarmee 0,2 seconden sneller op de 100 km/u en maximaal 298 km/u haalt (was 295). De wielophanging is nu van het Sport Skyhook-type. In de gewone stand biedt dat meer comfort en in de sportstand zou het meer scherpte moeten opleveren. En dat ook doet. Als je niet het onderste uit de kan wilt, is het in de Maserati GranTurismo Sport ook op minder vriendelijk wegdek prima uit te houden.

Eén druk op de Sportknop en de boel verandert drastisch. De vering en demping zijn er dan vooral op uit hobbels in het wegdek zo onbarmhartig mogelijk terug te beuken naar waar ze vandaan kwamen. De besturing wordt zwaarder en strakker, en het geluid… oh man, dat geluid. Als er één auto is die bewijst dat de elektrische auto rationeel misschien, heel eventueel, wellicht een alternatief zou kunnen zijn, maar emotioneel zoveel losmaakt als een verstopte neus, is het deze. Gillen, donderen, brullen. Het is pure bombast die je bij elke keer gas geven of loslaten weer de rillingen over je rug bezorgt. Oké, het is een komkommer. Maar wel een met drie Michelinsterren.

Specificaties Maserati GranTurismo Sport 4.7 automaat


Cijfers
0-100 km/u: 4,8 s
Top: 298 km/u
Vermogen: 460 pk
Koppel: 520 Nm

Verbruik
14,3 l/100 km
CO2: 331 g/km

Motor
4.691 cc
V8 benzine

Aandrijving
achterwielen

Gewicht
1.870 kg

Prijs
NL € 202.930
BE n.n.b.

VONNIS
Netto is er misschien weinig hard nieuws onder de zon, maar het resultaat is weer uiterst smakelijk: een genot voor alle zintuigen

Reacties