Wanneer op donderdag 23 februari de lichten op groen gaan, is het precies 126 dagen geleden dat we F1-auto’s in actie hebben gezien. In ieder geval tijdens een officiële sessie. Inmiddels zijn alle F1-auto’s voor 2023 gepresenteerd en hebben de teams een filmdag met de auto mogen draaien. Nu volgen de testdagen. Hier lees je wanneer Max Verstappen en Nyck de Vries rijden tijdens de F1-testdagen.

Van donderdag 23 februari tot zaterdag 25 februari kun je tijdens het werk een schermpje met de testdagen erbij houden. Elke dag is ingedeeld in een ochtend- en middagsessie. ‘s Ochtends testen de teams van 08:00 uur tot 12:00 uur. De middagsessie duurt van 13:30 uur tot 17:30 uur. De testdagen zijn trouwens niet meer in Barcelona, maar alleen in Bahrein. Vorig jaar werd er nog op beide circuits getest.

Max Verstappen en Nyck de Vries tijdens de F1-testdagen

Max Verstappen rijdt op donderdag de hele dag en op vrijdag alleen de ochtendsessie. Daarna neemt teamgenoot Sergio Pérez het over. Bij AlphaTauri hakken ze elke dag in tweeën. Volgens De Telegraaf stapt Nyck de Vries op donderdag- en vrijdagochtend in. Tot slot rijdt De Vries zaterdagmiddag tijdens de laatste sessie.

Rondtijden en veel ronden rijden zeggen niet veel

Wat je de komende dagen ongetwijfeld gaat horen is ‘kijk niet naar de rondetijden, die zijn niet representatief’. Daar zit een kern van waarheid in, omdat we niet weten hoeveel benzine er in de auto zit, welke motorstand ingesteld staat en of de coureurs hun best doet voor een snelle ronde. Wees dus voorzichtig met het trekken van conclusies.

Je kunt na de testdagen wel iets zeggen over de betrouwbaarheid door te kijken naar het aantal rondjes. Mercedes kwam het verst in 2022 met 395 rondes. McLaren kwam 200 ronden het minst ver over drie dagen. Helaas heb je voor een wereldkampioenschap wel meer nodig dan een betrouwbare motor, zo bewijst Mercedes wel in 2022.

Drie testdagen en maar één auto per team

Nog niet zo lang geleden was testen tijdens het seizoen een vast onderdeel van de F1. Wekelijks liet Ferrari een coureur als Luca Badoer los op Fiorano om de laatste updates te testen. Om ervoor te zorgen dat de teams met veel geld niet onbeperkt mogen testen en een oneerlijk voordeel behalen, is het aantal testdagen geleidelijk teruggebracht naar drie.

Daarnaast mogen teams maar één auto meenemen naar de testdagen. Dit heeft te maken met budgetbeperking. Daarnaast is gebleken dat één auto klaar krijgen voor de test al moeilijk kan zijn voor kleinere teams, laat staan twee auto’s. Williams kwam in 2019 later opdagen bij de testdagen omdat de auto nog niet klaar was. De FIA wil een herhaling hiervan voorkomen.

Conclusie voorafgaand aan de F1-testdagen

Al met al moet je de testdagen zien als een mooie kans om de auto’s van 2023 voor het eerst in volle glorie te zien. Tijdens de presentaties laten de meeste teams alleen de auto van vorig jaar met de ‘nieuwe’ kleurstelling zien. Ook kunnen de testsessies een uitvinding van een team prijsgeven. Denk maar eens terug aan het DAS-systeem van Mercedes uit 2020.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)