In de Amsterdamse binnenstad kun je tegenwoordig in een Bugatti Chiron worden ingehaald door tante Joke op een e-bike. Vlugge fietsers mogen in de hoofdstad op de rijbaan komen, omdat de fietspaden te druk zijn en de maximumsnelheid in de hoofdstad is verlaagd van 50 km/u naar 30 km/u. Dit moet het verkeer veiliger maken. Even verderop in de Randstad willen collega-ambtenaren ook werken aan de verkeersveiligheid. De maximumsnelheid in 115 straten in Rotterdam gaat naar 30 km/u.
Rotterdam heeft ongeveer 4.400 straten waarvan meer de helft nu al een snelheidslimiet van 30 km/u heeft. Op een aparte webpagina van rotterdam.nl laat de gemeente een overzicht zien van alle straten waar de snelheidslimiet straks ook naar 30 km/u gaat. De verlaging is gepland voor 2025, dus voorlopig blijven de maximumsnelheden onveranderd.
Om weggebruikers er straks aan te herinneren dat er een nieuwe maximumsnelheid geldt, neemt de gemeente extra maatregelen. Na ieder kruispunt komt er een 30-bord, er komen markeringen op de weg, extra drempels en een campagne om de verandering onder de aandacht te brengen. Daarnaast worden er witte lijnen toegevoegd of juist weggehaald. Hierdoor zouden weggebruikers eerder geneigd zijn om af te remmen. Tot slot praat de gemeente met het OM om (mobiele) flitspalen in te zetten.
Waarom gaat de maximumsnelheid in Rotterdam omlaag?
Volgens de gemeente gaat het niet goed met de verkeersveiligheid in de stad. In 2023 was het aantal verkeersslachtoffers het hoogst van de afgelopen tien jaar. ‘Van al deze verkeersongelukken gebeurt 80 procent op een weg waar de snelheidslimiet 50 km/u is’, schrijft de gemeente. Door de limiet te verlagen, moet het verkeer veiliger en overzichtelijker worden.
Reacties