Maximumsnelheid op Autobahn: deze maand wordt er gestemd

Partij De Groenen wil niet meer onbeperkt hardrijden op de snelweg in Duitsland

Mercedes tellers autobahn 204 km/u
Mercedes tellers autobahn 204 km/u

Wie zelf in Duitsland uitzocht of de catalogus de waarheid sprak over de topsnelheid van zijn of haar auto, weet dat beslist niet iedereen een pittig tempo aanhoudt. Gevoelsmatig zou je dus zeggen dat het invoeren van een maximumsnelheid op de Autobahn niet een enorm verschil zou maken – en dat blijkt ook zo te zijn. Toch wil een Duitse politieke partij deze maand nog stemmen voor een maximumsnelheid op de Autobahn, zo meldt het AD.

De Groenen (67 van de 709 zetels) wil op 18 oktober stemmen over het beteugelen van de auto’s op de Autobahn. De redenen zijn voor de hand liggend: minder CO2-uitstoot en minder ongevallen. Inderdaad, het klinkt heel onveilig, zo’n snelweg waar je zo hard kan als je zelf wilt, maar statistisch gezien valt dat reuze mee. Bovendien willen ze vanaf 2030 in de steden een maximumsnelheid van 30 km/u voor auto’s met een verbrandingsmotor.

Maximumsnelheid op de Autobahn heeft weinig zin

Het ADAC, de Duitse ANWB, geeft De Groenen een koekje van eigen deeg en gooit een onderzoek van de Duitse overheid op tafel. Hieruit blijkt dat de totale CO2-uitstoot in Duitsland zou dalen met 0,27 procent door het invoeren van een maximumsnelheid op de Autobahn. Komt bekend voor, niet? Bovendien zouden vooral mensen die op het platteland wonen en forensen getroffen worden door de maatregel. En de boeren wil je niet boos maken, weten we inmiddels.

Sowieso is er elke week wel een partij die een maximumsnelheid op de Autobahn wil invoeren. Tot nu toe konden deze partijen niet de meerderheid achter zich scharen. De ongelimiteerde topsnelheid is een punt van nationale trots in Duitsland en bovendien zijn er een stel machtige partijen, voornamelijk uit de auto-industrie, die ook liever geen ronde borden met een rode rand langs de snelweg zien staan. We verwachten dat de Autobahn zoals we ‘m kennen voorlopig veilig is.

Reacties
  1. Will Verstegen zegt op 9 oktober 2019 om 20:03:

    De partij die met dat voorstel komt hoeft niet te rekenen op heel veel stemmen , dat recht laten de meeste Duitsers zich niet afnemen .

  2. SebVettelFan5 zegt op 8 oktober 2019 om 17:26:

    ONGELOOFLIJKE KOEKWAUZEN!!! Dit zullen de Duitse automobilisten niet pikken!!! Flikker op met je geneuzel, het gaat al tijden goed, want Duitsers zijn prima volk dat houdt van snelheid en de rustigere rijders zullen altijd plaats maken voor de snelle sportwagens en andere speedfreaks. Veilig zat dus. Ze houden heus wel rekening met elkaar. Dat zit in hun cultuur, het zijn sociale mensen. Kan Nederland nog heel wat van leren.
    Tuurlijk weer zo’n enge milieupartij…. communisme ten top!

  3. Stefaan Dewinter zegt op 8 oktober 2019 om 15:57:

    Wanneer gaat diene zever over dat klimaat nu toch is stoppen en dat gezaag over die verschillende soorten uitstoot.Ondertussen hebben al verschillende echte wetenschappers bewezen dat opwarming en afkoeling van de aarde een natuurlijk feit is dat om de zovele miljoenen jaren terugkomt. In 1947 was het in juli even warm als in juli 2018 broeiend heet dus reden er toen zoveel auto’s als nu?? NEEN wel dan is het al zeker de fout van de auto niet.En wat ongevallen betreft als iedereen zich ééns op de baan zou bevinden waar ie hoort te zijn zouden er ook minder ongevallen gebeuren bv auto’s op de rijbaan fietsers op het fietspad voetgangers op het voetpad ik zou hier nog uren kunnen doorgaan maar stop met diene zever over we zijn de natuur met onze verbrandingsmotoren aan het verwoesten hé.

  4. Roger zegt op 8 oktober 2019 om 15:13:

    Kunnen we dat niet voor heel Europa? En België?
    En liefst dezelfde borden in alle landen?
    Welke zin heeft Europa als we zelfs dit niet aankunnen?

    • Stefaan Dewinter zegt op 8 oktober 2019 om 16:00:

      @Roger Belgie is de absolute koploper van absurditeiten als je wat het nieuws deze week gevolgd hebt worden zelfs bladblazers en bosmaaiers op benzine 2Takt verboden ( artikel Het Nieuwsblad ) waar gaan we hier naar toe zeg.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws