TopGear reed zojuist de Mazda CX-3. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, nu alvast de highlights.

Testobject: Mazda CX-3
Uitvoering: 1.5 SkyActiv-D FWD
Locatie: Barcelona
Weersomstandigheden: zonnig, droog

Wat reden we?
Na Mazda’s succesnummer CX-5 kon een kleinere SUV-achtige niet uitblijven: de CX-3. Hij ziet er compact en gedrongen uit en komt vooralsnog met een dieselversie (1,5 liter) waarin wij reden en twee benzine-versies (beide 2,0 liter).

Beviel het?
Hij rijdt heerlijk en vooral: hij voelt nog kleiner aan dan ie is. Deels doordat je lekker laag zit, deels doordat de auto heel overzichtelijk is. Dat zorgt ervoor dat je lekker sportief kunt rijden, zelfs in de 105 pk sterke diesel. Die laat als ie koud is wel wat gereutel horen, maar eenmaal op gang houd je de vaart er makkelijk in.

Nog bijzonderheden?
Je kunt ‘m – en dat is heel normaal in dit segment – natuurlijk gewoon met tweewielaandrijving krijgen (op de voorwielen) en als je per se wilt is ie er ook met vierwielaandrijving. Of ie daarmee echt terreinwaardig wordt, weten we niet: dat moeten we nog een keer testen. Het gros der kopers zal echter gaan voor de (goedkopere) voorwielaangedreven versie.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Een 2,0-liter benzine dus met 120 of 150 pk en een 1,5-liter diesel met 105 pk, alle drie naar keuze leverbaar met automaat en/of vierwielaandrijving. Alleen de handgeschakelde, voorwielaangedreven benzineversie met 120 pk geeft 20 procent bijtelling, de rest valt in de 25 procent-categorie. Prijzen starten bij 20.990 euro en hij is vanaf nu te bestellen.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Prima auto, lekker rijdend, strak sturend, binnenin ruim en ietwat overdadig qua materiaal gebruik: we telden 22 verschillende soorten plastic, leer en aluminium-achtig materiaal in diverse kleuren alleen al rond het dashboard. Van knalharde troep tot prachtig, zacht leer en alles wat je daar tussenin zou kunnen verzinnen. Dat kan wel wat opgeruimder, maar dat is vooralsnog het enige puntje van kritiek.

Reacties

Meer van TopGear