
Ondanks dat er bij Tesla het een en ander speelt, is de Model Y nog altijd een populaire auto. De verkoopcijfers zijn nog niet op het niveau van vorig jaar, maar alsnog is het een concurrent om rekening mee te houden. Met de laatste facelift is de auto iets verbeterd, maar zijn de meningen over het uiterlijk een beetje verdeeld. Het is niet zozeer erg lelijk, maar wel erg generiek. Bij de Mazda EZ-60 is dat anders. Ten eerste is dat herkenbaar een Mazda en ten tweede een fraaie verschijning.
Nu is fraai grotendeels subjectief, maar er zijn wat objectieve waarnemingen die we doen. In vergelijking met een Model Y – en sommige andere EV-crossovers in deze klasse – oogt de EZ-60 iets anders. De motorkap is langer, hij lijkt iets breder, iets lager en heeft een dikkere D-stijl (de achterstijl). Gecombineerd met iets meer overhang achter dan voor – de grote wielen dragen daar ook aan bij – zijn dat allemaal kenmerken van een mooie auto.
Chinese cross-over die zich identificeert als Mazda
De Mazda EZ-60 is niet 100 procent een Mazda, maar wordt in een joint-venture-constructie gebouwd met Changan Automobile. Mocht deze constructie je bekend voorkomen, dan kan dat kloppen. De Mazda 6e rijdt in China rond als Mazda EZ-6 en ook die auto wordt door Changan-Mazda gebouwd. Waar de Mazda 6e eigenlijk een Deepal 03, is de Mazda EZ-60 een Deepal S05 of S07, beide even grote crossovers.

Het is niet zo dat Mazda er alleen een andere badge op plakt. Het koetswerk in zijn geheel helemaal nieuw ontworpen, namelijk. Bij de 6e is het goed gelukt en deze ook. Alleen in het interieur is het duidelijk afwijkend ten opzichte van andere Mazda’s. Er zijn overigens nog geen plaatjes vrijgegeven van het interieur, maar onze inschatting is dat het niet heel veel anders zal zijn dan bij de 6e. De interieur foto’s komen dan ook van de 6e en dienen ter referentie.
Al iets bekend over de aandrijflijnen van de Mazda EZ-60?
Qua techniek ook niet. Zowel de Deepal S05 als de S07 staan op het EPA1-platform. In beide gevallen is de auto voorzien van achterwielaandrijving. De elektromotoren en accupakketten zijn ook gelijk. Dat zou dus betekenen een kleiner accupakket (die je snel kunt laden) of een groter pakket met grotere actieradius (dat trager laadt).
Lees ook: De Deepal S07 komt ook naar Nederland, dit gaat ie kosten
Qua naam is het nog eventjes gissen. EZ-60 is de naam voor China. Aangezien de crossovers van Mazda de ‘CX’-benaming meekrijgen, gokken we op CX-6e, maar is allerminst bevestigd. Wat we wel weten is dat er na de EZ-60 nog twee elektrische Mazda’s van Changan komen. Dus in korte tijd heeft Mazda dan ineens vier competitieve EV’s in de showroom staan in plaats van één matige die nogal lastig verkocht (maar als tweedehands auto wel een topper blijkt).
Lijkt op een Mazda, maar is in werkelijkheid een dekmantel van Oeigoerse dwangarbeid, IP-diefstal, spionage en overheidssubsidies. Een Chinees wanproduct dus.