Mazda is niet bang om het roer om te gooien bij de sedans. De 626 was jarenlang de verstandigste middenklasser. Sinds 2001 is er de Mazda 6, waarbij de focus meer op design en sportiviteit kwam te liggen. De laatste generatie ging mee van 2013 tot 2021. Een serieus lange periode voor een reguliere auto. Met de nieuwe Mazda 6e gaat het merk het weer anders doen. De ‘e’ lijkt aan te geven dat het gaat om een elektrische auto en dat is helemaal correct.
Mazda heeft nu voor diverse modellen diverse soorten aandrijflijnen tot zijn beschikking. De scherpe lezer zal gezien hebben dat de auto heel erg lijkt op de Mazda EZ-6, wat op zijn beurt weer een Deepal 03 is van het Chinese Changan Auto. Die auto is de basis, Mazda heeft daar dit van gemaakt en we moeten zeggen: het is een zeer fraaie auto geworden.
Mazda 6e: flinke D-segment sedan
We konden de auto in het echt bekijken om er een goed beeld van te krijgen. De Mazda 6e is net als de uitgaande Mazda 6 een D-segment sedan, maar wel een flinke. Hij 4,92 meter lang en heeft een wielbasis van 2,85 meter. Dat is één centimeter korter dan de nieuwe Audi A6 e-tron, bijvoorbeeld. Ten opzichte van de EZ-6 valt op dat de 6e grotere wielen heeft en dat de wielen verder naar buiten komen. Het betrof nog een preproductie-exemplaar, overigens. De wielen kunnen nog veranderen.
Het interieur schurkt tegen het luxere segment aan. Qua bediening, elektronica, infotainment en dergelijke lijkt het dan weer niet op iets dat Mazda heeft gebouwd. Die afmetingen suggereren dat het interieur bijzonder ruim is. We hebben er al in kunnen plaatsnemen en kunnen vertellen dat dat deels klopt. De beenruimte is ongekend, maar de hoofdruimte is ietwat beperkt. Dat komt enerzijds door de fraaie aflopende daklijn, anderzijds door de hogere vloer vanwege de accu.
Bijzondere keuze qua accu
Over accu’s gesproken, daar is iets bijzonders mee aan de hand. Zoals bij wel meer auto’s heb je keuze uit twee accupakketten. Er zijn twee uitvoeringen: de gewone en een Long Range. De Long Range heeft een grotere batterij (80 kWh in plaats van 68,9 kWh) en komt daardoor verder op een lading: 552 kilometer in plaats van 479 kilometer. Voor dat je blind kiest voor de Long Range, houd er rekening mee dat de standaardaccu (LFP) kan snelladen tot 200 kW, de Long Range accu (NCM) kan maximaal 95 kW laden.
Qua prestaties ontloopt het elkaar niet veel, maar ook hier lijkt de standaardversie de betere keuze te zijn. De instapper heeft namelijk 258 pk en 320 Nm. Daarmee kun je in 7,6 seconden naar de 100 km/u sprinten. De Long Range heeft iets minder vermogen (245 pk) en evenveel koppel en doet 7,8 seconden over de standaardsprint. Beide hebben op 175 km/u begrensde topsnelheid. Bijzonder is dat beide versies nagenoeg hetzelfde wegen.
Prijs en concurrentie
Of deze auto een succes gaat worden, valt of staat natuurlijk met de prijs. Die lijkt interessant te gaan worden, want Mazda Nederland bevestigt dat ze de prijs onder de 45.000 euro willen houden. Dat is uiteraard meer dan dat de EZ-6 in China kost, maar alsnog een keurige prijs voor zo’n enorme lap auto. Daarmee concurreert de Mazda 6e met de instappers van de Polestar 2, Tesla Model 3 en BYD Seal. De Mazda is minder snel, maar wel groter. Dit zou dus maar zo een succesje in Nederland kunnen worden.
Kevin heeft op 13 januari 2025 geschreven:
Wat een hoop onzin.
Je moet echtvziek zijn in je kop om dit stuk Chinese afval in huis te halen.
Redens zat om dit niet te kopen.
Verbruik 5kW/100km meer dan een Tesla
Software die niet verder zal ontwikkeld worden.
Ze hebben geen verstand om EVs te bouwen en kopen ze in en trekken er een skin over..
enz
Folkert heeft op 11 januari 2025 geschreven:
Een elektrische auto heeft geen luchthapper nodig. Toch zie je vrijwel alle nieuwe ontwerpen met zo’n ding (een neppers althans). Conservatief en het lijkt allemaal op elkaar, over eenheids worst gesproken. TESLA heeft dit doorbroken. Ik vindt dat gaaf en als het ontwerp goed is verander het dan niet, tenzij het zoveel verbetering geeft dat er noodzaak is.
Eenheidsworst? Noem het liever standaardisatie. Dat kan en moet veel verder doorontwikkeld worden t.b.v. het naar beneden brengen van de CO2 voetprint voor de auto-industrie.
Martijn heeft op 10 januari 2025 geschreven:
90 kw laden? De versie met de ‘grote’ accu is per definitie kansloos.
Mazda loopt nog achter de feiten aan.
Jantje heeft op 12 januari 2025 geschreven:
Vind ik ook echt wel heel weinig. Een laadstop wordt zo snel rond de 45 minuten. En te denken dat velen al lachten met de BYD Seal met zijn 150 kW…
Björn heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Ziet er vele malen beter uit dan zo een eenheidsworst van Tesla. Tesla kan je vergelijken met Apple, veel geld en het ziet er allemaal hetzelfde uit. Een statussymbool noemen we dat.
Pietje heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Een auto die mensen alleen maar kopen vanwege de dumpprijzen een statussymbool noemen? Dat is hetzelfde als mensen die opscheppen dat ze hun boodschappen bij de Lidl doen of hun schoenen bij de Scapino kopen…
HG heeft op 11 januari 2025 geschreven:
Als je de Lidl vergelijkt met Scapino heb je van supermarkten in ieder geval geen verstand. Tesla kan de vergelijking met Apple gedeeltelijk doorstaan. Allebij eenheidsworst, maar Apple levert wèl kwaliteit op alle gebieden en Tesla maar op een beperkt aantal gebieden.
Piet heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Omdat ik voor de helft een tesla kan kopen met betere software en sneller laden en betere actieradius.
Ex-Tesla heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Betere software? Die van mij had regelmatig bugs. Betere actieradius? Dat redt de tweedehands niet meer. Daarnaast: waarom wil je een Tesla? Ik ben blij dat ik die na afloop van het leasecontract de deur uit kon schoppen. Zielloos en in alle opzichten vooral erg karig.
Heb nu net de Q4 Etron binnen. Een verademing tov de Model 3.
Michael heeft op 11 januari 2025 geschreven:
Van de ene zielloze eenheidsworst naar de andere. Ik was na 5 minuten al klaar bij de Audi dealer. Die lui denken nog steeds dat ze fantastische auto’s bouwen. Geen wonder dat de Duitse auto industrie op z’n gat ligt.
Doe maar niet heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Een Chinese Mazda is geen echte Mazda.
Martin heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Mooie auto, interieur ziet er prachtig uit én ik zie een stel stengels, dus vergeleken met een Tesla een nobrainer. De lange termijn kwaliteit zal vast ook beter zijn.
Toch mis ik wel de fysieke knoppen op het dashboard, dus ik blijf lekker in m’n auto uit 2019 rondrijden.
René heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Hi komt uit China en daarom is het misschien niet zo’n roestbak als andere Mazda’s. Het blijkt uit ieder klokje rond en en mijn 6 uit 2015 is al geschikt voor de Flintstones
Leo heeft op 10 januari 2025 geschreven:
Een extra behandeling tegen roest kan een goede optie zijn.
Heb 2 Mazda’s 626 GC (84′ en 85′) als oldtimer, de eerste is nog volledig origineel zonder roest! (Van familie)
De andere, van 2 één goede gemaakt, roest viel best mee.
Krijgt nooit enige waarde, wel voor mij.
Kees heeft op 12 januari 2025 geschreven:
En je Mazda 3 uit 2003?
Dat ding roestte aan 2 kanten op de wielkasten en later ook de deur.