We hadden eigenlijk de indruk dat het al definitief was, maar het is nu dan echt definitief. Mazda brengt de wankelmotor terug, zo kondigt het merk aan. De bijzondere verbrandingsmotor gaat dienst doen als range-extender in de elektrische Mazda MX-30. Een passende auto, want net als bij Mazda’s laatste auto met wankelmotor, de RX-8, gaan de achterdeuren naar achteren open. De wankelmotor als range-extender zet benzine om in elektrische kilometers.
Wacht even, wat is een wankelmotor?
Voor wie een minder grote nerd is dan wij: de wankelmotor is een benzinemotor, maar dan anders. Bij normale brandstofmotoren bewegen zuigers op en neer om voor beweging te zorgen. Bij een viercilinder zijn dat vier zuigers en bij een V12 zijn dat er twaalf. Jouw brandstofauto, die van je ouders en van de buurman verderop hebben allemaal zo’n zuigermotor. Op wat zeldzame modellen na (van NSU, bijvoorbeeld) is Mazda het enige merk dat de wankelmotor in massaproductieauto’s legde.
Bij de wankelmotor – een uitvinding van Felix Wankel – draait een driehoek rondjes in een ovale kamer om voor de beweging te zorgen. Deze slowmotion-video (klik maar) laat perfect zien hoe de wankelmotor werkt. Andere termen voor de wankelmotor zijn rotatiemotor of rotary. Mazda gebruikte meestal een wankelmotor met twee van deze ‘rotors’ (door fans ook wel Dorito’s genoemd). Wankelmotor zijn vaak hoogtoerig en hebben een zeer specifiek geluid.
Waarom een wankelmotor als range-extender?
Een wankelmotor kent veel voordelen ten opzichte van een zuigermotor. Als range-extender is hij perfect omdat hij zeer compact is en minder motorinhoud nodig heeft voor hetzelfde vermogen. Bovendien zijn er minder bewegende delen nodig, omdat de motor bijvoorbeeld geen kleppen heeft die open of dicht moeten. Maar waarschijnlijk het belangrijkste is dat hij zeer trillingsvrij loopt, omdat er geen inherente onbalans is, zoals bij een zuigermotor.
Waarom de wankelmotor nooit doorgebroken is? Het is bijzonder lastig om een rotatiemotor te laten voldoen aan emissie-eisen. Bovendien zijn de motoren zeer kwetsbaar. Ze hebben mengsmering en verbruiken dus altijd olie. En wie de olie niet goed bijvulde, was al snel toe aan een motorrevisie. Dat gebeurde nogal vaak, en dus kregen de rotatiemotoren een bijzonder slechte reputatie. Een zuigermotor trilt meer en is ingewikkelder, maar is veel minder kwetsbaar.
Mazda hield altijd vast aan de wankelmotor. Na de Mazda RX-7 kwamen ze lang nadat iedereen de wankelmotor had opgegeven nog met de RX-8. Sinds deze sportauto uit productie is, komen er geregeld geruchten boven water over een nieuwe wankelmotor, en die lijkt nu dus te komen. Praktische zaken maakt Mazda nog niet bekend, zoals het vermogen van de range-extender en hoe dat zit met het verbruik van olie en benzine. Het lijkt erop dat de Mazda MX-30 de eerste EV wordt waarbij je geregeld olie moet bijvullen.
Robin Demey heeft op 10 oktober 2020 geschreven:
Een hybride dus
Will Eisinga heeft op 9 oktober 2020 geschreven:
elektrische motor is ook een rotatiemotor. draait op stroom 6 km per kWh. een beetje grotere batterij goedkoper, makkelijker meer kms.
Herman Wever heeft op 10 oktober 2020 geschreven:
Henk van Veen (Kreidler importeur) heeft destijds de Van Veen OCR 1000 ontwikkeld. Een motorfiets met wankelmotor. Is nu een collectors item!