We staan achter onze uitspraak: we vinden dit een van de coolste auto’s van de afgelopen tijd. Een bijzonder design, suicide doors en optioneel uit te rusten met een wankelmotor. Wat wil je nog meer? Nou, misschien een scheutje actieradius en minder herrie. Nee, de Mazda MX-30 is helaas niet het meest geslaagde model dat we ooit van het merk hebben gezien. En dat zie je nu ook terug in de afschrijving: de eerste elektrische Mazda begint al goedkoop te worden.

We stipten het eerder deze week al even aan: Mazda is een stronteigenwijs merk. Ze doen vooral wat ze zelf de beste oplossing vinden, en luisteren in mindere mate wat de klanten echt vragen. Zo ook met deze volledig elektrische Mazda MX-30. Heel pragmatisch keek het merk naar hoeveel kilometer een gemiddeld persoon rijdt, en stemde daar de actieradius op af. En zo heeft deze elektrische auto een actieradius van slechts 200 kilometer onder ideale omstandigheden.

Volgens Mazda moet je niet zo miepen

Deze 200 kilometer is volgens Mazda ‘veel meer’ dan je dagelijks nodig hebt, met het idee dat je dus regelmatig laadt. Een kleinere batterij heeft minder grondstoffen nodig en is goedkoper. Op papier een goed idee, maar dit is niet wat de mensen willen. Kopers denken niet alleen maar rationeel: ze willen de gemoedsrust dat ze niet stil komen te staan. Mensen willen nu eenmaal veel meer bereik dan ze nodig hebben. Bovendien kan niet iedereen op de oprit laden.

Hoewel de Mazda MX-30 op papier voor de meeste mensen de ideale daily driver is, laten een hoop mensen hem toch staan. En dat zie je terug aan de tweedehandsprijzen. Sommige exemplaren zijn nu al twee derde van hun nieuwprijs kwijt. Voor 12.500 euro koop je er al eentje uit 2020 met 90.000 kilometer. Geef je 500 euro meer uit, heb je er eentje met 38.000 kilometer ervaring. Rond die koers vind je er talloze in Nederland uit 2020 en 2021. Nieuw waren ze minimaal 34.000 euro.

Hier kun je wel mooi je voordeel mee doen. Als jij nou wel rationeel durft na te denken en kritisch kijkt naar je woon-werkverkeer, dan is dit misschien geen slechte auto. Zeker als het toch een tweede auto zou moeten worden. Helaas ben je net te laat voor de subsidieregeling, anders zou je je ook nog zo’n 2.000 euro van de staat krijgen voor je aankoop.

En met Mazda MX-30 range extender dan?

Mazda hoorde de klachten over de kleine actieradius en kwam met een oplossing. Sinds 2023 kun je de MX-30 ook kopen met een heuse wankelmotor als range extender. Met een volle tank en een volle accu zou je nu bijna 900 kilometer moeten rijden. Helaas valt deze auto ook zwaar tegen. Met nog geen 10.000 kilometer op de teller staan er diverse te koop voor rond de 28.000 euro. Dit was een auto die ook net geen 40.000 euro nieuw kostte twee jaar geleden.

9 reacties op “Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer”

  1. De keuze voor een kleine batterij is op zich niet verkeerd. Mazda heeft gelijk dat dit in de meeste gevallen voldoende is.
    Het grote probleem aan deze auto is dat de kleine batterij gecombineerd is met een enorm trage snellaad functionaliteit.
    Dit betekent elke 30-40 minuten laden bij een langere rit. Met 150kW was dit slechts 5-10 minuten geweest. Dit had het tot een perfecte auto gemaakt voor de gemiddelde Nederlandse chauffeur..

  2. Wij gebruiken hem als 2de wagen en daar is hij ideaal voor. Want je doet dagelijks inderdaad niet zo veel km. En wij laden hem thuis op met onze zonnepanelen en omdat we hem voor 2025 gekocht hebben moeten we zelfs geen wegenbelasting betalen. We betalen dus eigenlijk enkel verzekering. En het blijft een mooie Mazda. En als we eens wat verder moeten hebben we nog onze 6 op benzine.

  3. Hij bevalt mij uitstekend !
    Hij is niet geschikt om op vakantie te gaan maar voor dagelijks gebruik zou ik geen andere willen.
    De kleine accu zorgt voor relatief laag gewicht ( wegenbelasting) en daardoor stuurt hij als een echte Mazda.
    Mocht in de verte toekomst ooit een nieuwe accu nodig zijn is deze niet zo duur als een grote.
    Een qua design is hij prachtig !

  4. @Ruben Kuiper: wat een onzin zeg. Hoe vaak rijdt de gemiddelde Nederlander meer dan 200km? Dus van alle jaarlijkse kilometers, hoeveel procent wordt er 1:10 gereden? Reken voor de gein het verbruik over 10.000 km maar eens uit als alleen je vakantiekilometers naar bijvoorbeeld Zuid Frankrijk na 200km op benzine gaan. Het is een oplossing voor uitzonderlijke situaties die jij hier tot de norm verheft.

  5. Oh ik neem mijn woorden terug, de reactie staat er opeens wel weer tussen.
    Dit en mijn bericht van 8:09 mogen verwijderd worden 🙂

  6. Schijnbaar mag je hier geen bericht plaatsen met een kritische noot richting een andere gebruiken die deze auto als “verschrikkelijk slecht” afschilderd.

    Ik ga mijn hele bericht niet helemaal opnieuw typen, fijn weekend alvast……

  7. @Ruben Kuiper wat een bullshit kraam je uit. “Verschrikkelijk slechte auto” en “met recht zelden verkocht” de auto is nu op de 2e hands markt echt een koopje voor wat je krijgt.

    Bij ons is dit de 2e auto, want ja met de kleine actieradius en het langzame laden is het geen km vreter.
    De auto zelf en het rijden is gewoon fantastisch. Alleen al als je spreekt over de afwerking t.o.v. concurrenten.

    De versie met de range extender moet ik je inderdaad wel wat meer gelijk geven. Echter ook daar kloppen je gegevens niet hij haalt namelijk maar 100km elektrisch zonder extender (nog slechter dus).
    Erg leuk dat ze de wankelmotor terug hebben gebracht maar ik zou bij zo’n “generator” dan eerder een verbruik van 1 op 30 verwachten i.p.v. 1 op 10

    Kortom de auto zelf is qua rijden geen verschrikkelijke auto echter de actieradius moet je passen. En met de huidige prijzen op de 2e hands markt is dit als 2e auto gewoon perfect (wij gebruiken hem eigenlijk voor alle ritten dichtbij).

  8. Zo heeft eenieder zijn waarheid.
    Onze ervaring is super.
    Met de jaarkilometers die wij ermee rijden, is het hoofdzakelijk rijden zonder actie van de wankelmotor. Voor die enkele maal dat de wankelmotor moet bijdragen, is dat hogere verbruik dus geen probleem.
    Dus veel brandstofverbruik? Nee!
    Zodoende, kijk niet naar het verbruik op papier maar naar hoeveel kilometers die je rijdt en wat je in de praktijk dus aan brandstof (maar) verbruikt!
    Daarnast heeft deze auto een hoge staat van afwerking voor zijn prijs.
    En dan kijk eens, wat een plaatje deze auto is….

  9. Het is een verschrikkelijk slechte auto en wordt met recht zelden verkocht. De efficiëntie van de range extender is simpelweg erbarmelijk waardoor het gebruik buiten de 200km zeer hoog uit kan vallen, denk aan rond de 10 liter per 100km.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *