(advertorial)
Als Mazda met een elektrische auto komt, mag je iets bijzonders verwachten. En dat is ie geworden, die Mazda MX-30! Een wezenlijk ander uitgangspunt bij het ontwerpen leidde tot een aantal verrassende en slimme keuzes.
Mazda MX-30 heeft bijzondere deuren
Neem nou die achterportieren. Die scharnieren precies de andere kant op dan je gewend bent; iets wat je alleen bij buitengewoon exclusieve auto’s tegenkomt – en bij de Mazda RX-8 natuurlijk. Het is echter beslist geen designtrucje of iets dat alleen maar ‘voor de mooi’ is gedaan: het is bijzonder praktisch. Hierdoor wordt de B-stijl overbodig en is die vaak wat lastige instap naar de achterbank verleden tijd. Er is duidelijk, en dat is typisch Mazda, wat langer en op een andere manier over nagedacht. Er blijkt maar weer eens uit dat de Japanners het ontwerp beginnen bij de mens, en niet bij de auto. En zo is ook de Mazda MX-30 als het ware om zijn inzittenden heen gebouwd.
Mazda MX-30 is duurzaam
Ook uit andere aspecten blijkt die doordachtheid. Zo stoppen de duurzame ambities van de Mazda MX-30 niet bij zijn uitstoot van 0,0 procent CO2. Zo is er uitgebreid gebruikgemaakt van gerecyclede materialen (de deurpanelen waren ooit pet-flessen), zit je op ecologisch kunstleder en zijn delen van het dashboard en middenconsole bekleed met kurk van ecologisch gekweekte kurkbomen. Maar wat misschien nog belangijker is: met de Mazda MX-30 bewijst Mazda dat duurzaamheid niet per se meer geld hoeft te kosten. Niet ‘duurderzaamheid’ dus, maar eerder ‘goedkoopzaamheid’.
Waarom iets meeslepen dat je niet gebruikt?
Elektrische auto’s zijn op dit moment vooral zo prijzig omdat accu’s nu eenmaal duur zijn. Daarnaast zijn ze zwaar. Onderzoek van Mazda heeft uitgewezen dat de meeste autoritten echter vrij kort zijn. Ofwel: je sleept de hele tijd peperdure accu’s mee die je niet of nauwelijks gebruikt. De Mazda MX-30 heeft daarom bewust minder accu’s aan boord. De range is 200 kilometer, en zeg nou zelf: wanneer doe je dat achter elkaar zonder een kop koffie tussendoor? En dan is de MX-30 gewoon weer binnen 40 minuten op 80 procent. Zo is de auto lichter, zeul je minder zinloze en energieverspillende kilo’s mee, én is je auto veel minder prijzig in aanschaf. Wat je zegt: nét iets slimmer…
Wat kost zo’n Mazda MX-30 dan?
De Mazda MX-30 is heerlijk ruim, uiterst praktisch, is voorzien van alle denkbare connectiviteits- en veiligheidselektronica, is riant uitgerust (onder andere met een subliem audiosysteem met acht speakers), zit lekker hoog en rijdt zoals alleen een Mazda rijdt. Zeker als je dat allemaal in aanmerking neemt, is zijn basisprijs van € 33.990 bijzonder vriendelijk te noemen. Bovenop deze aantrekkelijke First Edition kun je ook kiezen voor de Luxury-uitvoering, de topversie van de MX-30. Daarnaast komt hij in aanmerking voor een particuliere aanschafsubsidie van € 4.000. En vergeet niet: eigenlijk begint het grote verdienen dan pas. Nooit meer naar de benzinepomp: dat loopt snel op. Daarbij betaal je geen BPM of motorrijtuigenbelasting – al met al kunnen je ‘vaste’ kosten opeens zomaar de helft lager uitvallen!
En zakelijk?
Ook voor de zakelijke rijder is de Mazda MX-30 buitengewoon interessant. Zo kun je hem al rijden tegen een aantrekkelijke 8-procentsbijtelling van € 82 per maand! Ook voor ondernemers is de Mazda MX-30 haast een buitenkansje. Zo is via de Milieu Investeringsaftrek (MIA) zowel de auto als de laadpaal fiscaal aftrekbaar, wat kan oplopen tot een voordeel van € 1.691. En natuurlijk geldt onverminderd: de bonnetjes van (bijvoorbeeld) Vattenfall zijn aanzienlijk vriendelijker dan die van (we noemen er maar een) Shell. En over de representativiteit hoeft niemand zich zorgen te maken: het blijft wel een Mazda, hè…
Meer weten?
Dat kan natuurlijk! Op dit webadres vind je alle informatie die je nodig hebt. En anders wil elke Mazda-dealer je natuurlijk met alle liefde alles over de nieuwe Mazda MX-30 vertellen.