
De succesformule van Carroll Shelby uit de jaren zestig, een kleine auto met een veel te grote motor, is zelfs in 2019 nog springlevend. Een Amerikaanse V8-motor leek het maximale wat een Mazda MX-5 kon verorberen, maar de eetlust van de Japanse roadster met de lange motorkap is groter dan dat.
Zo groot zelfs, dat de enige V12 die ooit uit Japan kwam in de Mazda MX-5 past. Het gaat om de 5,0-liter V12 uit de Toyota Century. Het is het Japanse equivalent van een Rolls-Royce-motor in een BMW Z4 lepelen. Ook geen verkeerd project, trouwens. De Mazda MX-5 weegt standaard minder dan 1.000 kilo.
De voor comfort gebouwde 1GZ-FE-motor is geen krijsende beul zoals de twaalfcilinder in de Zonda. De officiële specificaties noemen een bescheiden 280 pk, wat stiekem eerder dichtbij 310 pk komt. Nog altijd niet veel, maar in werkelijkheid moet je kijken naar het cijfer van 481 Nm, waarvan 400 Nm al beschikbaar is bij 1.200 tpm.
Het moet een heel vreemde combinatie zijn van moeiteloos en toeren-arm optrekken, in een koets waarin je juist heel dicht bij de grond zit en op de eerste rij zit voor een orkest van trillingen, herrie, vibraties en g-krachten. Doodsangsten, maar dan zonder drama.
De individuele gaskleppen op de V12-motor zorgen voor de nodige akoestische ondersteuning. Het enige wat niet past, is de motorkap. De luchthapper bestaat nu nog uit een gat met een paar slierten ducttape. Je volgt het project op Instagram.
Mazda MX-5 met Toyota Century-V12
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Mazda noemt elektrische MX-5 ‘een mogelijkheid’ na mysterieuze teaser

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

Deze kleine foutjes in de Netflix-hit iHostage zien alleen autoliefhebbers

De duurste versie van deze budget-Renault kost net zoveel als een BMW M3 met opties

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)
