
De succesformule van Carroll Shelby uit de jaren zestig, een kleine auto met een veel te grote motor, is zelfs in 2019 nog springlevend. Een Amerikaanse V8-motor leek het maximale wat een Mazda MX-5 kon verorberen, maar de eetlust van de Japanse roadster met de lange motorkap is groter dan dat.
Zo groot zelfs, dat de enige V12 die ooit uit Japan kwam in de Mazda MX-5 past. Het gaat om de 5,0-liter V12 uit de Toyota Century. Het is het Japanse equivalent van een Rolls-Royce-motor in een BMW Z4 lepelen. Ook geen verkeerd project, trouwens. De Mazda MX-5 weegt standaard minder dan 1.000 kilo.
De voor comfort gebouwde 1GZ-FE-motor is geen krijsende beul zoals de twaalfcilinder in de Zonda. De officiële specificaties noemen een bescheiden 280 pk, wat stiekem eerder dichtbij 310 pk komt. Nog altijd niet veel, maar in werkelijkheid moet je kijken naar het cijfer van 481 Nm, waarvan 400 Nm al beschikbaar is bij 1.200 tpm.
Het moet een heel vreemde combinatie zijn van moeiteloos en toeren-arm optrekken, in een koets waarin je juist heel dicht bij de grond zit en op de eerste rij zit voor een orkest van trillingen, herrie, vibraties en g-krachten. Doodsangsten, maar dan zonder drama.
De individuele gaskleppen op de V12-motor zorgen voor de nodige akoestische ondersteuning. Het enige wat niet past, is de motorkap. De luchthapper bestaat nu nog uit een gat met een paar slierten ducttape. Je volgt het project op Instagram.
Mazda MX-5 met Toyota Century-V12
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Mazda noemt elektrische MX-5 ‘een mogelijkheid’ na mysterieuze teaser

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze betaalbare auto’s hebben heel erg rare deuren (maar soms is dat best handig)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit
