
De succesformule van Carroll Shelby uit de jaren zestig, een kleine auto met een veel te grote motor, is zelfs in 2019 nog springlevend. Een Amerikaanse V8-motor leek het maximale wat een Mazda MX-5 kon verorberen, maar de eetlust van de Japanse roadster met de lange motorkap is groter dan dat.
Zo groot zelfs, dat de enige V12 die ooit uit Japan kwam in de Mazda MX-5 past. Het gaat om de 5,0-liter V12 uit de Toyota Century. Het is het Japanse equivalent van een Rolls-Royce-motor in een BMW Z4 lepelen. Ook geen verkeerd project, trouwens. De Mazda MX-5 weegt standaard minder dan 1.000 kilo.
De voor comfort gebouwde 1GZ-FE-motor is geen krijsende beul zoals de twaalfcilinder in de Zonda. De officiële specificaties noemen een bescheiden 280 pk, wat stiekem eerder dichtbij 310 pk komt. Nog altijd niet veel, maar in werkelijkheid moet je kijken naar het cijfer van 481 Nm, waarvan 400 Nm al beschikbaar is bij 1.200 tpm.
Het moet een heel vreemde combinatie zijn van moeiteloos en toeren-arm optrekken, in een koets waarin je juist heel dicht bij de grond zit en op de eerste rij zit voor een orkest van trillingen, herrie, vibraties en g-krachten. Doodsangsten, maar dan zonder drama.
De individuele gaskleppen op de V12-motor zorgen voor de nodige akoestische ondersteuning. Het enige wat niet past, is de motorkap. De luchthapper bestaat nu nog uit een gat met een paar slierten ducttape. Je volgt het project op Instagram.
Mazda MX-5 met Toyota Century-V12
Meer van TopGear


Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
