
Amerikanen zijn zeg maar de, euh, Amerikanen van deze wereld. Niet alle stereotypen zijn waar, maar het is fijn als ze er soms eentje bevestigen. Flyin’ Miata doet dat nu door een V8 in een Mazda MX-5 ND te lepelen. V8 all the things! Freedom!
De LS3 V8 van General Motors meet een flinke 6,2 liter motorinhoud en is leverbaar in 430 en een bandenvernietigende 525 pk. In Amerika kun je die dingen gewoon bestellen, dan worden ze in een krat aan je deur geleverd. Een crate engine noemen ze dat.
De MX-5 met V8 is geen bij elkaar geraapt bouwsel dat in een redneck-schuurtje in elkaar in geflanst. Het is een grondig ontwikkelde conversie die jij ook kunt kopen. Als je instapt, merk je niets van de verdubbeling van cilinders, alle functies van de MX-5 zijn intact. Zelfs de gewichtsverdeling is ongeveer gelijk gebleven: 52 procent van het gewicht ligt op de voorwielen. Het verschil merk je als je de sleutel omdraait. En als je wéér bij de bandenboer staat.
Wat weegt een Mazda MX-5 met V8?
De Mazda MX-5 met V8 sleurt zo’n 1.200 kilo mee. Geen enkel punt in dit geval, want er zijn 525 pk’s om mee te spelen. De vorige generatie MX-5 waar Flying’ Miata een V8 in had gegooid – ja, niets is heilig; gelukkig maar – deed 0 naar 100 in iets minder dan 4 seconden. Deze is nog een stukje sneller, maar harde specificaties zijn nog niet bekend.
De conversie kost je wel minimaal 50.000 dollar (44.000 euro), exclusief de MX-5. De krachtigste variant kost je 77.000 dollar (69.000 euro). Een flink bedrag voor een MX-5, maar dan heb je wel een auto waarmee je de dag van een Ferrari F12-eigenaar kunt verpesten.


Speedweek 2016: De wijzen

Abarth 124 Spider

Fiat 124 Spider Lusso 1.4 MultiAir

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Video: Met je moeder op ’t circuit

Uitgelicht: Corvette ZR1 vs Murciélago LP640

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Aston Martin DB12 Volante: is dit de eerste perfecte Aston?

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

met een maximum gewicht van 1260 kilo blijft er dan dus nog 60 kilo over. Dat wordt dan een hele lichte bestuurder.