
Amerikanen zijn zeg maar de, euh, Amerikanen van deze wereld. Niet alle stereotypen zijn waar, maar het is fijn als ze er soms eentje bevestigen. Flyin’ Miata doet dat nu door een V8 in een Mazda MX-5 ND te lepelen. V8 all the things! Freedom!
De LS3 V8 van General Motors meet een flinke 6,2 liter motorinhoud en is leverbaar in 430 en een bandenvernietigende 525 pk. In Amerika kun je die dingen gewoon bestellen, dan worden ze in een krat aan je deur geleverd. Een crate engine noemen ze dat.
De MX-5 met V8 is geen bij elkaar geraapt bouwsel dat in een redneck-schuurtje in elkaar in geflanst. Het is een grondig ontwikkelde conversie die jij ook kunt kopen. Als je instapt, merk je niets van de verdubbeling van cilinders, alle functies van de MX-5 zijn intact. Zelfs de gewichtsverdeling is ongeveer gelijk gebleven: 52 procent van het gewicht ligt op de voorwielen. Het verschil merk je als je de sleutel omdraait. En als je wéér bij de bandenboer staat.
Wat weegt een Mazda MX-5 met V8?
De Mazda MX-5 met V8 sleurt zo’n 1.200 kilo mee. Geen enkel punt in dit geval, want er zijn 525 pk’s om mee te spelen. De vorige generatie MX-5 waar Flying’ Miata een V8 in had gegooid – ja, niets is heilig; gelukkig maar – deed 0 naar 100 in iets minder dan 4 seconden. Deze is nog een stukje sneller, maar harde specificaties zijn nog niet bekend.
De conversie kost je wel minimaal 50.000 dollar (44.000 euro), exclusief de MX-5. De krachtigste variant kost je 77.000 dollar (69.000 euro). Een flink bedrag voor een MX-5, maar dan heb je wel een auto waarmee je de dag van een Ferrari F12-eigenaar kunt verpesten.


Speedweek 2016: De wijzen

Abarth 124 Spider

Fiat 124 Spider Lusso 1.4 MultiAir

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Video: Met je moeder op ’t circuit

Uitgelicht: Corvette ZR1 vs Murciélago LP640

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Aston Martin DB12 Volante: is dit de eerste perfecte Aston?

Deze Mercedes GLK is een sleeper met een 5,5-liter V8 onder de kap

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

met een maximum gewicht van 1260 kilo blijft er dan dus nog 60 kilo over. Dat wordt dan een hele lichte bestuurder.