Amerikanen zijn zeg maar de, euh, Amerikanen van deze wereld. Niet alle stereotypen zijn waar, maar het is fijn als ze er soms eentje bevestigen. Flyin’ Miata doet dat nu door een V8 in een Mazda MX-5 ND te lepelen. V8 all the things! Freedom!
De LS3 V8 van General Motors meet een flinke 6,2 liter motorinhoud en is leverbaar in 430 en een bandenvernietigende 525 pk. In Amerika kun je die dingen gewoon bestellen, dan worden ze in een krat aan je deur geleverd. Een crate engine noemen ze dat.
De MX-5 met V8 is geen bij elkaar geraapt bouwsel dat in een redneck-schuurtje in elkaar in geflanst. Het is een grondig ontwikkelde conversie die jij ook kunt kopen. Als je instapt, merk je niets van de verdubbeling van cilinders, alle functies van de MX-5 zijn intact. Zelfs de gewichtsverdeling is ongeveer gelijk gebleven: 52 procent van het gewicht ligt op de voorwielen. Het verschil merk je als je de sleutel omdraait. En als je wéér bij de bandenboer staat.
Wat weegt een Mazda MX-5 met V8?
De Mazda MX-5 met V8 sleurt zo’n 1.200 kilo mee. Geen enkel punt in dit geval, want er zijn 525 pk’s om mee te spelen. De vorige generatie MX-5 waar Flying’ Miata een V8 in had gegooid – ja, niets is heilig; gelukkig maar – deed 0 naar 100 in iets minder dan 4 seconden. Deze is nog een stukje sneller, maar harde specificaties zijn nog niet bekend.
De conversie kost je wel minimaal 50.000 dollar (44.000 euro), exclusief de MX-5. De krachtigste variant kost je 77.000 dollar (69.000 euro). Een flink bedrag voor een MX-5, maar dan heb je wel een auto waarmee je de dag van een Ferrari F12-eigenaar kunt verpesten.
Alex heeft op 3 oktober 2016 geschreven:
met een maximum gewicht van 1260 kilo blijft er dan dus nog 60 kilo over. Dat wordt dan een hele lichte bestuurder.