
Amerikanen zijn zeg maar de, euh, Amerikanen van deze wereld. Niet alle stereotypen zijn waar, maar het is fijn als ze er soms eentje bevestigen. Flyin’ Miata doet dat nu door een V8 in een Mazda MX-5 ND te lepelen. V8 all the things! Freedom!
De LS3 V8 van General Motors meet een flinke 6,2 liter motorinhoud en is leverbaar in 430 en een bandenvernietigende 525 pk. In Amerika kun je die dingen gewoon bestellen, dan worden ze in een krat aan je deur geleverd. Een crate engine noemen ze dat.
De MX-5 met V8 is geen bij elkaar geraapt bouwsel dat in een redneck-schuurtje in elkaar in geflanst. Het is een grondig ontwikkelde conversie die jij ook kunt kopen. Als je instapt, merk je niets van de verdubbeling van cilinders, alle functies van de MX-5 zijn intact. Zelfs de gewichtsverdeling is ongeveer gelijk gebleven: 52 procent van het gewicht ligt op de voorwielen. Het verschil merk je als je de sleutel omdraait. En als je wéér bij de bandenboer staat.
Wat weegt een Mazda MX-5 met V8?
De Mazda MX-5 met V8 sleurt zo’n 1.200 kilo mee. Geen enkel punt in dit geval, want er zijn 525 pk’s om mee te spelen. De vorige generatie MX-5 waar Flying’ Miata een V8 in had gegooid – ja, niets is heilig; gelukkig maar – deed 0 naar 100 in iets minder dan 4 seconden. Deze is nog een stukje sneller, maar harde specificaties zijn nog niet bekend.
De conversie kost je wel minimaal 50.000 dollar (44.000 euro), exclusief de MX-5. De krachtigste variant kost je 77.000 dollar (69.000 euro). Een flink bedrag voor een MX-5, maar dan heb je wel een auto waarmee je de dag van een Ferrari F12-eigenaar kunt verpesten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Speedweek 2016: De wijzen

Abarth 124 Spider

Fiat 124 Spider Lusso 1.4 MultiAir

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

De Fiat Topolino is betaalbaarder dan een Birò, maar hoe rijdt zoiets?

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

Video: Met je moeder op ’t circuit

Uitgelicht: Corvette ZR1 vs Murciélago LP640

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Aston Martin DB12 Volante: is dit de eerste perfecte Aston?

Deze Mercedes GLK is een sleeper met een 5,5-liter V8 onder de kap

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

met een maximum gewicht van 1260 kilo blijft er dan dus nog 60 kilo over. Dat wordt dan een hele lichte bestuurder.