
Amerikanen zijn zeg maar de, euh, Amerikanen van deze wereld. Niet alle stereotypen zijn waar, maar het is fijn als ze er soms eentje bevestigen. Flyin’ Miata doet dat nu door een V8 in een Mazda MX-5 ND te lepelen. V8 all the things! Freedom!
De LS3 V8 van General Motors meet een flinke 6,2 liter motorinhoud en is leverbaar in 430 en een bandenvernietigende 525 pk. In Amerika kun je die dingen gewoon bestellen, dan worden ze in een krat aan je deur geleverd. Een crate engine noemen ze dat.
De MX-5 met V8 is geen bij elkaar geraapt bouwsel dat in een redneck-schuurtje in elkaar in geflanst. Het is een grondig ontwikkelde conversie die jij ook kunt kopen. Als je instapt, merk je niets van de verdubbeling van cilinders, alle functies van de MX-5 zijn intact. Zelfs de gewichtsverdeling is ongeveer gelijk gebleven: 52 procent van het gewicht ligt op de voorwielen. Het verschil merk je als je de sleutel omdraait. En als je wéér bij de bandenboer staat.
Wat weegt een Mazda MX-5 met V8?
De Mazda MX-5 met V8 sleurt zo’n 1.200 kilo mee. Geen enkel punt in dit geval, want er zijn 525 pk’s om mee te spelen. De vorige generatie MX-5 waar Flying’ Miata een V8 in had gegooid – ja, niets is heilig; gelukkig maar – deed 0 naar 100 in iets minder dan 4 seconden. Deze is nog een stukje sneller, maar harde specificaties zijn nog niet bekend.
De conversie kost je wel minimaal 50.000 dollar (44.000 euro), exclusief de MX-5. De krachtigste variant kost je 77.000 dollar (69.000 euro). Een flink bedrag voor een MX-5, maar dan heb je wel een auto waarmee je de dag van een Ferrari F12-eigenaar kunt verpesten.
2 reacties op “V8 in je Mazda MX-5? Dat kan nu!”
Laat een antwoord achter aan Alex Reactie annuleren


Speedweek 2016: De wijzen

Abarth 124 Spider

Fiat 124 Spider Lusso 1.4 MultiAir

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Stokoude dieselbus van bijna 20 jaar oud verkoopt beter dan Tesla

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

BMW? Audi? Eigenlijk is er niets luxer dan een goedkope Fiat Panda

Video: Met je moeder op ’t circuit

Uitgelicht: Corvette ZR1 vs Murciélago LP640

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

met een maximum gewicht van 1260 kilo blijft er dan dus nog 60 kilo over. Dat wordt dan een hele lichte bestuurder.