
‘Het rijden in een MX-5 gaat niet om snelheid, maar om plezier. Meer power is nutteloos’, aldus iedereen die nog nooit in een MX-5 heeft gereden met meer dan 200 pk. Wij zijn hier om je te vertellen dat een MX-5 zeker leuker wordt van meer power, waarbij zo’n 200 tot 220 pk de sweet spot is. En voor wie zonder turbo’s of superchargers zijn MX-5 over de 200 pk wil tillen, is er nu de Mazda MX-5 Super 225 van BBR GTi. Zo houd je het oorspronkelijke atmosferische motorkarakter, maar wel met meer kracht en geluid.
In de tuningwereld worden ze vaak ITB’s genoemd, Individual Throttle Bodies. In goed Nederlands mag je het individuele gaskleppen noemen. In het geval van de Super 225 krijgt elke cilinder een eigen gasklep. Dit zorgt voor een korter inlaattraject en een betere flow van lucht naar de motor. De BMW E46 M3 had ze vanuit de fabriek, en we weten allemaal wat voor goddelijke zescilinder dat is. Elke kelk meet 45 millimeter en het onderdeel is zo ontworpen, dat er niets hoeft te worden aangepast aan de motorkap of een ander deel van de carrosserie. Nieuwe nokkenassen en een nieuw uitlaatspruitstuk maakt de kit af.
De onderdelen kun je zelf monteren en naar een Ecutek-programmeur gaan (daar zijn er hier en daar wat van in Nederland), of je kunt het door BBR GTi laten inbouwen voor omgerekend 4.700 euro. De losse onderdelen kosten 3.800 euro. Het vermogen groeit van 170 pk naar 225 pk en het nieuwe koppel is 235 Nm, dit was 190 Nm. Ben je het vermogen zat, of wil je de Super 225-kit los verkopen, dan kun je hem uitbouwen zonder sporen achter te laten – je moet alleen wel even de ECU laten terugprogrammeren. Een nieuwe 0-100-tijd geeft BBR GTi niet, maar hou rekening met iets meer dan 6 seconden. Luister hieronder hoe goed de Super 225 klinkt.
Mazda MX-5 Super 225 door BBR GTi
Meer van TopGear


Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
