‘Het rijden in een MX-5 gaat niet om snelheid, maar om plezier. Meer power is nutteloos’, aldus iedereen die nog nooit in een MX-5 heeft gereden met meer dan 200 pk. Wij zijn hier om je te vertellen dat een MX-5 zeker leuker wordt van meer power, waarbij zo’n 200 tot 220 pk de sweet spot is. En voor wie zonder turbo’s of superchargers zijn MX-5 over de 200 pk wil tillen, is er nu de Mazda MX-5 Super 225 van BBR GTi. Zo houd je het oorspronkelijke atmosferische motorkarakter, maar wel met meer kracht en geluid.

In de tuningwereld worden ze vaak ITB’s genoemd, Individual Throttle Bodies. In goed Nederlands mag je het individuele gaskleppen noemen. In het geval van de Super 225 krijgt elke cilinder een eigen gasklep. Dit zorgt voor een korter inlaattraject en een betere flow van lucht naar de motor. De BMW E46 M3 had ze vanuit de fabriek, en we weten allemaal wat voor goddelijke zescilinder dat is. Elke kelk meet 45 millimeter en het onderdeel is zo ontworpen, dat er niets hoeft te worden aangepast aan de motorkap of een ander deel van de carrosserie. Nieuwe nokkenassen en een nieuw uitlaatspruitstuk maakt de kit af.

De onderdelen kun je zelf monteren en naar een Ecutek-programmeur gaan (daar zijn er hier en daar wat van in Nederland), of je kunt het door BBR GTi laten inbouwen voor omgerekend 4.700 euro. De losse onderdelen kosten 3.800 euro. Het vermogen groeit van 170 pk naar 225 pk en het nieuwe koppel is 235 Nm, dit was 190 Nm. Ben je het vermogen zat, of wil je de Super 225-kit los verkopen, dan kun je hem uitbouwen zonder sporen achter te laten – je moet alleen wel even de ECU laten terugprogrammeren. Een nieuwe 0-100-tijd geeft BBR GTi niet, maar hou rekening met iets meer dan 6 seconden. Luister hieronder hoe goed de Super 225 klinkt.

Mazda MX-5 Super 225 door BBR GTi

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)