Samen sta je sterk, ook in de autowereld. Daarom zie je geregeld dat automerken een samenwerking aangaan. Zo is Ford nu vriendjes met Volkswagen. Vroeger waren ze heel close met Mazda. Wat heet, Ford was zelfs voor ruim 30 procent eigenaar. Die alliantie zorgde er bijna voor dat Ford de Mustang liet vallen. Daarvoor gaan we terug naar 1987 toen de Mazda MX-6 werd gelanceerd.
De MX-6 is een sportcoupé zoals je die vaak zag aan het einde van de jaren tachtig: een lang en laag silhouet en voorwielaandrijving. Er zijn verschillende motoren, maar het zijn allemaal viercilinders, waarvan eentje met een turbo. Andere koek dan zo’n V8 van de Mustang, dus. De efficiënte, voorwielaangedreven sportauto’s doen het goed. Dat merkt Ford ook.
Ford wil ook wel zo’n voorwielaandrijver
Intussen ziet Ford de verkopen van de Mustang dalen. Daarom wil Ford ook een sportieve auto met voorwielaandrijving – en waarom zou je dan niet de MX-6 van Mazda pakken als basis? De nieuwe voorwielaandrijver zou de derde generatie Ford Mustang vervangen, die liefhebbers ook wel de Fox Body noemen.
Het nieuws bereik Mustang-liefhebbers en die keuren het massaal af. Omdat er dan nog geen Twitter, X of Facebook is, sturen mensen massaal brieven naar Ford om hun ongenuanceerde mening te delen. Er wordt gehoor gegeven aan de fans en de Mustang behoudt achterwielaandrijving. Ford zet wel het plan door van een voorwielaangedreven coupé: dit wordt de Probe.
De Probe moet de Mustang verjagen, maar dat lukt hem niet
Dit moest de Ford Mustang verjagen | Foto: © Ford
De bestaande Mustang kreeg een facelift en werd naast de nieuwkomer verkocht. De Ford Probe heeft simpelere techniek en is zuiniger dan de Mustang. Mede hierdoor zou hij volgens de Ford-bazen zomaar eens de Mustang van zijn troon als paradepaardje kunnen stoten. Het liep (gelukkig) anders. Vanaf 1988 verkocht de Mustang beter dan zijn rivaal binnen Ford.
Na twee generaties kwam er in 1997 dan ook een einde aan de Probe. Wel goed ge-probe-eerd. Maar denk eens aan een andere dimensie waarin men wél ging voor voorwielaandrijving, comfort en efficiëntie. Of een tijdspad waarin de bazen van Ford niet hadden geluisterd naar de liefhebbers. Wat was er dan met de Ford Mustang gebeurd?
Bron: MotorBiscuit
Kees heeft op 14 november 2023 geschreven:
Noem mij maar gek maar ik vind die Probe een stuk mooier dan de 90’s Mustang.
Steve heeft op 16 november 2023 geschreven:
Mazda MX6 is alsook in V6 2500 cc uitgebracht.
Nooit in Turbo versie!! Enkel de amerikaanse Probe heeft een turbo versie gehad.
Je hebt u huiswerk niet goed gedaan…
A3 heeft op 12 november 2023 geschreven:
Mx6 is ook geleverd met een 2.5liter v6 24v 167pk…. Wel je huiswerk goed doen…
marcel21674 heeft op 16 november 2023 geschreven:
De eerste generatie had alleen 4 cilinders.
De 2de genetatie was er met een 2 liter 4 cilinder en een 2.5 6 cilinder.
Beide generaties waren niets meer dan de coupe versie van de 626. De eerste op het GD platvorm de 2de op hetGE platvorm.