Mazda Skyactiv-X zorgde voor een wetswijziging

De wet was nog niet klaar voor de innovatie van Mazda

Mazda 3 SkyActiv-X
Mazda 3 skyactiv-x soul red
Mazda 3 skyactiv-x soul red
Mazda Skyactiv-x motor
Mazda 3 skyactiv-x motor
Mazda Skyactiv-x motor
Mazda 3 SkyActiv-X
Mazda 3 skyactiv-x soul red
Mazda 3 skyactiv-x soul red
Mazda Skyactiv-x motor
Mazda 3 skyactiv-x motor
Mazda Skyactiv-x motor

Problemen oplossen werkt soms haast meteorologisch. Als er ergens een probleem wordt opgelost, ontstaat er op een andere plek een laag drukgebied en een nieuw probleem. Zo kraakte Mazda eindelijk de code en kwam als eerste autofabrikant met een benzinemotor met dieseltechniek: Mazda Skyactiv-X. De Nederlandse wetgeving was daar alleen nog niet op voorbereid.

De Skyactiv-X-motor maakt gebruikt van compressieontsteking, net als een diesel. Een vonk is dus in principe niet nodig. Technisch gezien zijn er nog wel bougies aanwezig, maar deze vervullen een andere taak. Lang verhaal, dat kun je hier lezen: Hoe werkt Skyactiv-X en waarom doet Mazda het?

En nu het probleem. In Nederland krijgen dieselauto’s een MRB-toeslag ter compensatie van het accijnsvoordeel dat auto’s met een dieselmotor hebben ten opzichte van auto’s met een benzinemotor. Alleen: dieselauto’s werden in de wet niet gedefinieerd als ‘auto’s die diesel tankten’, maar als ‘auto’s met compressieontsteking’.

Begint het al te dagen? Juist: als je de wet tot op de letter zou volgen, zou dat betekenen dat er voor de nieuwe generatie Skyactiv-X-benzinemotoren een dieseltoeslag betaald moet worden. En dat zou raar zijn. Gelukkig is er gisteren, op Prinsjesdag, een wetswijziging doorgevoerd waardoor de benzinemotoren met compressieontsteking buiten deze toeslagregeling vallen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws