‘Ach, het is zwaar werk, maar iemand moet het doen’, zou het gekscherend geklonken moeten hebben op het hoofdkantoor van peutbrouwer Coryton. Het bedrijf stuurde een medewerker (of meerdere) op pad voor een roadtrip langs Anglesey Circuit in Wales, Oulton Park in Engeland, Knockhill in Schotland en Kirkistown in Noord-Ierland. Niet om te kijken, maar om zelf een rondje te doen in een MX-5.
In totaal legde de Mazda MX-5 een mooie 1.000 mijl af, of 1.600 kilometer. Dat deed de roadster zonder modificaties én op duurzame brandstof. De MX-5 reed op synthetische brandstof met de naam ‘Sustain’. Deze benzine wordt gemaakt zonder olie, maar met restproduct uit de agricultuur zoals stro of gewassen die zijn afgekeurd voor consumptie.
Het verbruik op synthetische brandstof
Gekeken naar alleen de kilometer op de openbare wegen, reed de MX-5 met een gemiddeld verbruik van 5,16 liter per 100 kilometer. Het gaat hier om de versie met de 2,0-liter met 184 pk. Overigens reed de MX-5 niet de 1.600 kilometer op één tank, want zo’n enorme tank zou de keurige gewichtsverdeling grondig verstieren.
Het doel van de roadtrip was om aan te tonen dat een ongemodificeerde benzinemotor prima presteert op synthetische brandstoffen, zelfs onder zware belasting op een circuit. En hoe makkelijk het spul toe te passen is. Wat de synthetische peut van Coryton moet gaan kosten per liter, is niet bekend.
Volgens de brandstofbrouwer duurt het 50.000 kilometer voordat een elektrische auto CO2-neutraal is en de laadinfrastructuur is nog niet overal toereikend. Volgens Coryton kunnen synthetische brandstoffen nu al een mooie rol spelen in het verminderen van de uitstoot, omdat het bestaande wagenpark groener gemaakt kan worden met de peut. Nu hopen dat de literprijs niet te hoog wordt.
Henk heeft op 25 december 2022 geschreven:
Mooie stap in de goede richting. Nu hopen dat de Europese Unie ook wil meewerken en voertuigen die hierop rijden dus ook in de toekomst milieu zones in blijven mogen.