McLaren laat geen gras groeien over hun nieuwe offensief van meer 'bereikbare' modellen: de brochures voor de nieuwe 570S zijn amper gedrukt of ze presenteren in China alweer z'n minder krachtige broertje, de 540C. Waarbij je 'minder krachtig' wel even in de juiste context moet plaatsen, zoals de Shanghai Tower 'minder hoog' is dan de Burj Khalifa.

Aangezien de 540C en 570S beide tot McLarens zogeheten Sports Series behoren, zijn het in principe dezelfde auto's; ze staan op hetzelfde koolstofvezel MonoCell II-platform en zien er hetzelfde uit. Wel pronkt de 540C met licht gewijzigde aerodynamica, zoals de aero blades onder de voorbumper, en andere velgen die iets minder slank ogen dan die van z'n sterkere stalgenoot. Ook z'n diffuser en uitlaten lijken iets anders van vorm, maar het kan ook zijn dat een gevalletje wishful thinking van ons is in een verwoede poging om al die eenduidige McLaren-modellen te kunnen onderscheiden.

Natuurlijk is ook de motor een bekende: de 3,8-liter biturbo V8 levert in de 540C – hoe toevallig – 540 pk en 540 Nm, goed voor een 0-naar-100-tijd van 3,5 seconden en een top van 320 km/u. De CO2-uitstoot is een niet onverdienstelijke 258 g/km. De 540C weegt 1.311 kilo, twee hele kilo's lichter dan de 570S, en maakt uiteraard gebruik van een zeventraps SSG-transmissie met dubbele koppeling om z'n kracht zo snel mogelijk om te zetten in snelheid.

Ook op en aan de 540C vinden we de meest vernuftige techniek, bedoeld om een stukje racerij naar de openbare weg te brengen: een onderstel met dubbele wishbones en stabilisatorstangen voor en achter, McLarens Brake Steer-systeem dat je met kleine ingrepen zo snel mogelijk door bochten loodst, en verschillende rij-modi die onderstel, besturing en vooral de motor aanpassen aan je wensen. McLaren belooft aangepaste demping ten opzichte van de 570S, die de 540C nog net even geschikter zou moeten maken voor je dagelijkse kilometers. Afgaande op de (desgewenst) subliem comfortabele 650S vragen we ons af hoe groot die verschillen zijn.

Afijn, de 540C brengt monsterlijke McLaren-prestaties weer een klein stapje dichterbij. De prijzen zijn nog niet bekend, maar in Groot-Brittannië koop je 'm vanaf 126.000 pond; zo'n 175.000 euro. Dat is 26.000 euro goedkoper dan de 570S en ruim 95.000 euro minder dan de 650S, die in Nederland 289.500 euro kost. Even voor je beeldvorming.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)