Bijgekomen van de McLaren Senna? Mooi. Tijd voor de volgende schok: dit is de McLaren 600LT. Het is de meest hardcore versie van de 570S en tevens McLarens nieuwste Longtail-model. Weet je ook direct waar de letters ‘LT’ voor staan.
De term Longtail is meer een filosofische term dan een uiterlijk kenmerk. Het is een marketing-knipoog naar de F1 GTR Longtail die in 1997 Le Mans won. De grotere splitter vóór en de grotere diffuser áchter rekken de McLaren 600LT ietsjes op: 74 millimeter.
Vertel eens wat boeiends over de McLaren 600LT
Zie je dat matte deel op de achterspoiler? Dat is hittewerend materiaal om de hete uitlaatgassen van de omhoog wijzende uitlaten aan te kunnen. De plaatsing is gekozen zodat de diffuser efficiënter zijn werk kan doen. En het is cool. Heel cool.
De 3,8-liter V8 produceert nu 600 pk en 620 Nm koppel. Dankzij een reductie van 96 kilo heeft de McLaren 600LT nu een verhouding van 481 pk per ton. Via een zeventrapsautomaat gaat het vermogen naar de achterwielen. De Pirelli Trofeo R-banden ken je van de McLaren P1.
De remmerij en aluminium ophangingsdelen komen van de 720S. Prestatiecijfers (zoals 0-100) houdt McLaren nog even onder de pet. De McLaren 570S is al goed voor een 0-100-tijd van 3,2 seconden en een top van 328 km/u. Dus reken maar uit.
Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar McLaren vraagt in Engeland 210.000 euro. Tel er maar een flinke stoot BPM en BTW bovenop.
Chris heeft op 28 juni 2018 geschreven:
Mag dat zomaar, die uitlaatpijpen op die hoogte? Ik vind het nogal asociaal, alle uitlaatgassen komen zo op gezichtshoogte van alles wat er achter rijdt, met name vervelend voor fietsers en bromfietsers.