McLaren BP23: dit is het interieur*

*Min of meer: dit is een testezel van McLarens nieuwe hypercar

McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur
McLaren BP23: dit is het interieur

Zie je iets geks aan deze foto’s? Juist: het stuur zit in het midden. Je weet wat dat betekent: dit is McLarens nieuwste testezel (een bestaand model volgestopt met proeftechniek van een nieuw model), gebaseerd op de 720S. De techniek is bestemd voor de BP23, de nieuwe hypercar van McLaren. Overigens is dat nog niet de definitieve naam. En dit is zeker niet de definitieve afwerking.

Je moet dus niet denken dat wij al in ‘de BP23’ hebben gereden. Dit is eigenlijk niets meer dan een McLaren 720S met het stuur op de verkeerde plek. De snelste, meest krachtige en meest aerodynamische McLaren komt pas in 2019. Dit is het eerste prototype voor de BP23. Testobjecten met de nieuwe aandrijflijn komen pas later dit jaar.

Stoel verplaatsen en klaar?

De stoel naar het midden verplaatsen is lastiger dan het eruitziet. De riolering voor de vloeistoffen en de bedrading kregen een ander plekje en de bodem van de aangepaste monocoque is nu vlak.

Een vergelijking met de McLaren F1 is onvermijdelijk. Aan weerszijden van de bestuurder kunnen passagiers plaatsnemen. De stoel in deze BP23 is zelfs een originele McLaren F1-stoel.

Waarom bestaat dit prototype?

In dit stadium kijkt McLaren naar de ergonomie, indeling van de bedieningselementen, zicht naar buiten, waar de ventilatoren komen en de positie van de buitenspiegels. De ultieme doelstelling van McLaren is om twee bekerhouders te monteren.

Hoe rijdt dat nou?

Het went ongelofelijk snel. Aan het begin betrap je jezelf erop dat je zo nu en dan je positie op de weg moet aanpassen. Daarna voelt het vooral natuurlijk. Het infotainmentscherm leidt bovendien minder af, omdat het niet in je focuspunt zit. Met dezelfde reden komen er zo min mogelijk knoppen op het stuur.

En de prestaties?

Daarover is Mclaren zeer zwijgzaam. Het liefst zien we een hoogtoerige V12, maar waarschijnlijk kiest McLaren (omdat kosten) voor een aangepaste versie van de 4,0-liter V8. Gooi daar wat hybridetechniek bij, en je komt uit op zo’n 1.100 pk. Als het gewicht rond de 1.650 kilo uitkomt, heb je 666 pk per ton. Klinkt best kwaadaardig, toch?

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken