Het is altijd wonderlijk hoe de mens een gewoontedier is. Als we willen weten hoe betrouwbaar een auto is, kijken we naar het land van herkomst en dan hangen we daar ons oordeel aan. Dus als iets uit Japan komt, is het betrouwbaar. Maar komt het uit Verenigd Koninkrijk, ligt er standaard een plasje olie onder en is de fabrikant in kwestie failliet voordat je een garantieclaim kunt indienen. Uiteraard is dat kolder. Zo komen er een aantal Franse Mitsubishi-modellen aan.
Dat is niet direct een enorme verrassing, want op dit moment zijn er al enkele Franse Mitsubishi‘s. De Mitsubishi Colt – toch een bijna legendarische naam die al sinds 1960 meegaat – is tegenwoordig gewoon een Renault Clio. Dan is er de Mitsubishi ASX, een compacte crossover die enorm veel lijkt op de Renault Captur. Daar komen dus twee Franse Mitsubishi’s bij.
Twee modellen van Mitsubishi (met Renault-invloeden)
De eerste is een medium crossover in het C-segment. Slim plan, want dat is op dit moment een populair marktsegment. Mitsubishi zal – zo schatten wij in – de huidige Renault Symbioz (afbeelding onder) als basis gebruiken en dan daarop een eigen model ontwikkelen. De naam is nog niet bekend, maar wel dat deze met benzinemotoren en hybride-aandrijflijnen beschikbaar zal zijn. Om een idee te krijgen van de prijs: de Renault Symbioz is er vanaf 36.490 euro.
Ten tweede komt er nog een medium crossover, maar dan geheel elektrisch. Dat kan bijna niet anders dan een Mitsubishi-versie van de Renault Scénic zijn. Wat vroeger nog de midi-MPV was voor het gemiddelde gezin met 2,4 kinderen, is nu een medium elektrische crossover. Ook voor het gezin met 2,4 kinderen, uiteraard. Ter indicatie, de vanafprijs van de Scénic is op dit moment 42.470 euro.
Waarom verkoopt Mitsubishi eigenlijk Renaults?
Dan zijn er twee belangrijke vragen. Ten eerste: waarom doet Mitsubishi dit? Mitsubishi heeft een zware tik opgelopen ten tijde van de coronacrisis en het merk heeft het daardoor zwaar in Europa. Op deze manier heeft Mitsubishi straks actuele modellen in de showrooms staan, die aanslaan bij de Europese smaak. Daardoor kan er voldoende geld binnengehaald worden om te investeren in nieuwe modellen Tweede vraag: is het interessant voor de consument? Ja, dat sowieso.
Lees ook: Hoeveel Nederlanders kopen eigenlijk de kloon in plaats van de ‘echte’ auto?
Meer aanbod betekent vaak interessante prijzen. Als de Mitsubishidealer dichterbij is dan die van Renault, heb je al geluk. Een ander voordeel is dat Mitsubishi acht jaar garantie geeft op exact dezelfde auto’s waar Renault drie jaar op geeft. Zijn alle Mitsubishi’s dan Frans op dit moment? Nee, de Outlander is op basis van de Nissan X-Trail (met uniek in- en exterieur) en de Eclipse Cross is nog honderd procent een Mitsubishi, maar we vermoeden dat die het veld mag ruimen met de introductie van de nieuwe modellen.
Reacties