Als je kijkt in het straatbeeld van de Benelux, zie je ze steeds minder: nieuwe dieselauto’s. Voor liefhebbers van de ‘moet even op gang komen’-brandstof is het slechte nieuws dat nieuwe dieselauto’s alleen maar spaarzamer worden. Wanneer het verbod op nieuwe verbrandingsmotoren in gaat, is het klaar. Toch blijft de nieuwe dieselauto voorlopig de EV voor in de EU wat verkopen betreft.
Dat blijkt uit cijfers van het European Automobile Manufacturers Association, ook wel ACEA genoemd. Deze instantie houdt de verkoop van nieuwe auto’s in Europa bij. Uit deze cijfers blijkt dat er van januari tot mei 4,4 miljoen nieuwe auto’s zijn geregistreerd in de EU. Dat aantal is uiteraard hoger dan de in de jaren met het virus, maar wel lager dan in 2019. Toen werden er in de eerste vijf maanden van het jaar 5,7 miljoen nieuwe auto’s verkocht.
Meer nieuwe dieselauto’s in de EU dan elektrische auto’s
Uit de gegevens komt ook naar voren dat het grootste deel – 37,3 procent – van de nieuwe verkochte auto’s alleen op benzine loopt. Op de tweede plaats komen mild hybride auto’s met 25,1 procent. Vervolgens komen we dieselauto’s tegen (14,8 procent) gevolgd door volledig elektrische auto’s (12,4 procent) en dan pas plug-in hybrides (7,2 procent).
Hoe kan het dat er meer diesels worden verkocht dan EV’s? In landen als Bulgarije en Kroatië slokken de diesels zo’n twintig procent van de nieuw verkochte auto’s op terwijl EV’s daar rond de één procent aan marktaandeel komen.
Ook in landen als Duitsland en Italië worden nog veel nieuwe dieselauto’s verkocht, respectievelijk 17,6 procent en 19,4 procent. Dat wordt deels recht getrokken door Noorwegen. Daar is 83,3 procent van de nieuwe verkochte auto’s volledig elektrisch en maar 2,1 procent een diesel.
Hoe zit dat in Nederland en België?
In Nederland wint de nieuwe elektrische auto steeds meer terrein en moeten diesels steeds meer aandeel inleveren. Voorlopig is de nieuwe auto met alleen een benzinemotor de koploper met 34,3 procent. Daarna komt al de EV met 27,6 procent. Mild hybrides doen het hier ook goed met 23,1 procent. De PHEV bezit 13,3 procent marktaandeel en dan pas komt de dieselauto met een magere 1,2 procent.
In België is dat anders. Daar is 46,7 procent van nieuwe verkochte auto’s, een benzine. De plug-in hybride wint het er net van de EV (18,4 procent tegenover 16,2 procent). Daarna volgt diesel (10,5 procent) vlak voor de mild hybride auto met 7,3 procent. Bekijk hieronder nog eens rustig de percentages.
Overzicht nieuw verkochte auto’s in de EU en in Nederland en België
Benzine | Elektrisch | Diesel | PHEV | Hybride | Anders | |
EU | 37,3% | 12,4% | 14,8% | 7,2% | 25,1% | 3,1% |
Nederland | 34,3% | 27,6% | 1,2% | 13,3% | 23,1% | 0,5% |
België | 46,7 | 16,2% | 10,5% | 18,4% | 7,3% | 0,9% |
Conclusie heeft op 23 juni 2023 geschreven:
De autokoper laat zich voor een groot deel sturen door financiele keuzes. Hoe een land subsidie geeft of uitstoot belast, bepaalt hoe het wagenpark er uit ziet.