Meest betrouwbare merken van 2018

Volgens What Car?

Suzuki Swift Sport
Lexus ES 300h
Toyota Corolla Touring Sports 2018 voorkant
Kia Ceed Sportswagon 2018
Mitsubishi Outlander PHEV facelift 2018
Subaru WRX STI Series Gray
Suzuki Swift Sport
Lexus ES 300h
Toyota Corolla Touring Sports 2018 voorkant
Kia Ceed Sportswagon 2018
Mitsubishi Outlander PHEV facelift 2018
Subaru WRX STI Series Gray

Wie had dat gedacht? Alfa Romeo is betrouwbaarder dan Honda. Tenminste, als we de data van What Car? mogen geloven. Zij ondervroegen meer dan 18.000 mensen over hun auto van minder dan vier jaar oud en maakten een lijstje van de meest betrouwbare merken van 2018.

In het Verenigd Koninkrijk, waar in vier jaar tijd bijna 12 miljoen nieuwe auto’s verkocht worden, is een onderzoek onder 18.000 auto-eigenaren wellicht niet heel representatief. Gevoelsmatig zouden we hier en daar een merk omdraaien. Maar toen we op de grote blauwe knop met ‘publiceren’ drukten, stond het op het internet. Dus is het waar.

Meest betrouwbare merken van 2018

01. Suzuki 97,7 procent
02. Lexus 97,5 procent
03. Toyota 96,8 procent
04. Kia 95,8 procent
04. Mitsubishi 95,8 procent
04. Subaru 95,8 procent
07. Skoda 95,6 procent
08. Alfa Romeo 95,5 procent
09. Hyundai 95,4 procent
10. Seat 95,2 procent
11. Mazda 94,6 procent
11. Opel 94,6 procent
13. Dacia 94,1 procent
14. Fiat 94,0 procent
15. Honda 93,8 procent
16. BMW 93,4 procent
17. Volkswagen 92,9 procent
18. Ford 92,7 procent
19. Renault 91,7 procent
20. Audi 91,5 procent
20. Volvo 91,5 procent
22. Mini 91,2 procent
23. Porsche 90,9 procent
24. Peugeot 89,4 procent
25. Citroën 88,1 procent
26. Mercedes-Benz 88,0 procent
27. Nissan 87,1 procent
28. Jaguar 84,9 procent
29. Jeep 82,7 procent
30. Land Rover 76,5 procent
31. Tesla 57,3 procent

Reacties
  1. Léon zegt op 11 april 2019 om 15:41:

    Terecht merkt Luc hier op dat dit soort lijstjes onderling nogal vaak verschilt van elkaar. De lijst hierboven bijvoorbeeld geeft (net als overigens de meeste van dit soort betrouwbaarheidslijsten) weer wat de berijder ervaart als pech/probleem/storing en wat niet. Heel belangrijk daarin is het volgende. Veel automerken trekken juist een specifiek soort publiek. Er zijn merken die een zeer kritisch en veeleisend publiek trekken, andere juist weer het tegenovergestelde. Die kritische mensen zullen ook eerder over relatief kleine dingetjes vallen en dit melden als een probleem. De minder kritische mensen daarentegen zijn wat vergevingsgezinder, zullen niet altijd alles melden (of het zich zelfs niet eens allemaal herinneren). Bij andere merken, bijvoorbeeld de merken die aan massaproduktie doen en die “status” leveren (of waar status aan wordt toegekend door “het volk”), zullen die mensen minder snel toegeven dat hun auto eigenlijk niet zo goed is als ogv status/mythevorming onder de bevolking eigenlijk zou moeten. Zij schamen zich daarvoor of ze voelen een soort van gezichtsverlies. Dit zie je ook bij enquetes over andere onderwerpen waar bijvoorbeeld taboe een rol kan spelen, zoals aanrandingen, pesten, geweld of stiekeme homoseksuele gevoelens. Dan heb je ook nog bij de ëchte” autoliefhebbers vaak de strijd VAG versus zuideuropees (incl Frans), die ongetwijfeld ook wat antwoorden bij die mensen zal beïnvloeden. En vergeet niet de liefhebbersmerken als Alfa Romeo, van wie de berijders “alles met de mantel der liefde bedekken”, ook dus in dergelijke enquetes. Ofwel kort samengevat; surveys over de betrouwbaarheid van auto’s die door die autobezitters zelf zijn beantwoord, zijn eigenlijk een psychologisch onderzoek en moeten ook als zodanig worden geanalyseerd. En daarmee zijn conclusies over merkbetrouwbaarheid op zijn minst te nuanceren en eigenlijk ronduit discutabel. Veel betrouwbaarder zijn de officiële pechstatistieken van pechhulporganisaties (wegenwacht, routemobiel) of garages, maar ook hier kunnen weer andere (psychologische) zaken, bijvoorbeeld nationalistische gevoelens, opspelen in met name al van nature chauvinistische/nationalistische autoproducerende landen (Dld, Frankrijk, GB, Italië; denk aan de TüV). Het meest betrouwbaar zijn daarom denk ik de statistieken van de leasemaatschappijen en die van de autopechverzekeringsaanbieders (vaak multinationals, en zij hebben financieel belang bij zo weinig mogelijk uitval van hun wagenpark; een puur rationele beoordeling dus). Op grond van de laatste soort lijstjes eindigen ook daar Aziatische merken altijd bovenaan, gevolgd vaak door Dacia (!) en (jawel) Alfa Romeo (AR heeft een paar behoorlijk betrouwbare modellen, mn Mito, Giulietta, vooralsnog Giullia en vroeger de 159, GT en 156). Merken die als betrouwbaar worden gezien door veel mensen zoals Volkswagen en Opel scoren daarin altijd slechts gemiddeld, vaak nog slechter dan de bij de meesten als slecht bekend staande merken Fiat, Renault en Citroën. Peugeot staat ook in dit soort lijstjes vrijwel altijd ergens onderin en Audi staat opvallend vaak helemaal onderin (en dat is jammer, want ik vind veel Audi’s mooi). Tot slot kan er een groot verschil zitten tussen twee modellen van één merk, of een merk was jaren geleden erg betrouwbaar maar nu niet meer of andersom. Dus nog beter zou zijn om de enquetes uit te splitsen naar model en bouwjaargangen. Het uitsplitsen naar alleen de merken is een te groffe indeling en zegt ook daarom nog niet echt veel. Conclusie; leuke lijst, maar ga op zoek naar lijstjes van onafhankelijke organisaties die op eigen rationele gronden hebben gemeten, los van welke psychologische (menselijke) factor dan ook; rationele metingen, daar draait het om. En dan graag per model/bouwjaargang ipv per merk.

  2. Joost zegt op 7 september 2018 om 23:22:

    @tg redactie, op 12 miljoen verkochte auto’s is een servey met 18.000 antwoorden prima representatief als steekproef. Bij een gewenste accuratesse van 95% is de foutmarge slechts 0,73%.
    Alfa staat daar dus echt niet voor niets zo hoog

  3. Luc zegt op 7 september 2018 om 23:00:

    Ik geloof die onderzoeken niet meer. Bij JD Powers stonden Bmw en Audi onderaan en Honda stond eigenlijk op 1 maar werd niet meegenomen a.g.v. te weinig reviews.

    In het verleden stonden de C1 en 107 bij Autwoweek flink lager dan de Aygo terwijl ze uit dezelfde fabriek komen.

    Leg het maar eens uit

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws