Als je vijf jaar geleden een BMW M5 uit de jaren ’90 had gekocht, of een Lancia Delta Integrale, dan kon je die nu waarschijnlijk voor meer geld verkopen. Als je het echt over waardevaste auto’s wilt hebben, dan moet je naar het oude spul kijken. En hoewel het een droom is voor velen om met dergelijke auto’s de dagelijkse kilometers te maken, snappen we dat sommige mensen liever een moderne waardevaste auto zoeken.

Gelukkig is er voor verstandige aankopen de ANWB. De bond keek naar auto’s die in 2018 in ‘voldoende aantallen’ zijn verkocht (om zo bijvoorbeeld de Bugatti Chiron uit te sluiten) om te kijken welke auto’s na vijf jaar het kleinste deel van hun waarde hadden verloren. En zo kwam de wielerbond op dit mooie lijstje van de tien meest waardevaste auto’s van dit moment. We waarschuwen alvast: echt spannende auto’s staan er niet tussen.

De meest waardevaste auto’s zijn allemaal benzineauto’s

‘Wat vooral opvalt, is dat de benzineauto’s die waardevastheid meer dan voorheen behouden’, zegt de ANWB. Ook zegt de bond dat de hoge nieuwprijzen van auto’s bijdragen aan de waardevastheid van tweedehandsmodellen. Voor de tien meest waardevaste auto’s is gekeken naar hoeveel procent van de waarde er nog overbleef na 75.000 kilometer.

10. Volkswagen T-Roc 1.5 TSI (67%)

Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style

Mensen willen een crossover, dat blijkt wel. De Golf staat bijvoorbeeld niet in dit lijstje, maar de hoge Golf wel. Jij mag hem T-Roc noemen. Wat helpt voor de waardevastheid van dit model, is dat je tegenwoordig zo’n 9.000 euro meer betaalt voor dezelfde uitvoering. Daarom zoeken veel mensen nu blijkbaar naar een gebruikte 1.5 TSI.

09. Mitsubishi Outlander PHEV (67%)

Mitsubishi Outlander PHEV facelift 2018

Door de lage bijtelling van een paar jaar geleden zou je de Outlander wegschrijven als een leaseliefje, maar ook voor de particulier is het geen slecht aanbod. In de aanschaf was de PHEV niet zo gek duur en wie toch geen lange ritten maakt, kan prima alleen op de batterij rijden. In vijf jaar is een Outlander PHEV van 34.530 euro zo’n 11.000 euro kwijtgeraakt.

08. Kia Picanto 1.0 (68%)

Kia Picanto 1.2 GT-Line

Dat één van de populairste auto’s van Nederland het ook goed doet op de tweedehandsmarkt, is natuurlijk niet zo gek. In 2018 kocht je nog zo’n ding voor 13.045 euro en vijf jaar later mag je nog 8.900 euro terugverwachten. Minder dan 1.000 euro afschrijving per jaar, dat klinkt als een redelijke score voor een moderne auto.

07. Honda Jazz (69%)

Honda Jazz

Honda is niet meer zo’n groot merk in Nederland als het ooit was, maar we hebben nog wel het idee dat er wat trouwe fans rondrijden. En die hebben blijkbaar best wat over voor een Jazz. Misschien heeft het geringe aanbod van tweedehandsjes iets te maken met de waardevastheid. En eerlijk: ze zien er best geinig uit.

06. Volkswagen Tiguan 1.4 TSI (69%)

volkswagen tiguan gti

Hadden we al gezegd dan mensen crossovers willen? Niet gek dat deze Tiguan ook voorkomt in de lijst van meest waardevolle auto’s van dit moment. Overigens is het de moeite waard om op zoek te gaan naar een R-Line. Dan betaal je wat meer, maar die houden blijkbaar ook uitstekend hun waarde. Er is overigens nog één Volkswagen die nog beter zijn waarde behoudt.

05. Volkswagen Polo 1.0 TSI (70%)

Volkswagen Polo Harlekin oud vs nieuw

Misschien moet je een iets meer waardevaste kleurstelling kiezen dan hierboven, maar dat de Polo op deze lijst staat, is geen verrassing. Iedereen zou wel redelijk tevreden zijn met een Polo, toch? Bovendien durven we niet eens meer te kijken naar de nieuwprijs van de kleine hatchback. Een tweedehandsje is the way to go.

04. Toyota Prius+ 1.8 (70%)

Tja, spannend is het niet, maar als je een ruime en zuinig auto zoekt, dan is dit een goede optie. Het is niet voor niets in veel landen een grote favoriet van taxibedrijven. Hij behoudt 70 procent van zijn waarde na vijf jaar en 75.000 kilometer, volgens de ANWB. Heb je er eentje uit 2018 staan, dan moet je er nog wel 23.900 euro voor kunnen vangen.

03. Suzuki Swift 1.2 (72%)

Suzuki Swift Sport vs Volkswagen Up GTI

Toch wel een auto die we het gunnen. Nog altijd een van de leukere autootjes die we ook graag aan mensen aanbevelen. En blijkbaar kunnen we dat met een goed geweten blijven doen, want deze Swiftjes behouden goed hun waarde. Volgens de ANWB kocht je er in 2018 eentje voor 14.705 euro en krijg je nu nog 10.600 euro bij de dealer. Nieuw kost de Swift nu overigens 20.995 euro.

02. Suzuki Ignis 1.2 (73%)

Suzuki Ignis vs Suzuki SC100 GX

Een auto waarvan je misschien niet eens meer wist dat ze hem verkochten. En ja, ze verkopen hem tegenwoordig nog steeds. In 2018 kocht je de Ignis nog voor ruim 17.000 euro en nu is de inruilprijs zo’n 12.400 euro. Wat waarschijnlijk meespeelt, is dat de auto nieuw nu 20.995 euro kost. Dat drijft tweedehandsprijzen ongetwijfeld op.

01. De meest waardevaste auto: Toyota Yaris (73%)

Wie in 2018 een nieuwe Toyota Yaris 1.5 Hybrid kocht voor 20.820 euro, kan nu rekenen op een inruilprijs van 15.200 euro. Wil je de auto als tweedehandsje bij de dealer kopen, dan moet je volgens de ANWB rekening houden met 17.100 euro. Daarmee heeft de Toyota 73 procent van zijn waarde behouden na 75.000 kilometer.

Reacties

  • R heeft op 25 mei 2023 geschreven:

    Land Cruiser?

    Reageer

Laat een antwoord achter aan R Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear