Nederland is een bijzonder land als het gaat om automobielen. Enerzijds zijn we redelijk welvarend, maar worden auto’s ook zeer zwaar belast en hebben we de ‘doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg-mentaliteit. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat er slechts 20 exemplaren van de Alfa Romeo 8C rondrijden en slechts negen Aston Martin Cygnets. Toegegeven, die laatste begrijpen we wel een klein beetje, want je kreeg enorm veel Toyota iQ voor Aston Martin-geld.

We doken even in de cijfers om te kijken wat populaire auto’s in van ons land zijn. Welke automerken en automodellen rijden er nu het meest in Nederland? Gelukkig heeft de RAI Vereniging onlangs hun werkstuk Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2024 gepresenteerd. Daar hebben ze ook een analyse gemaakt van het personenautopark naar merk en model, zodat je precies kan zien hoeveel auto’s er eigenlijk rondrijden in Nederland. Voor nu lichten we de meest populaire auto’s eruit.

Meeste automerken en automodellen in Nederland

Uiteraard zitten daar geen verrassingen tussen. Het populairste merk is… Volkswagen. Er is niemand die dat niet had verwacht toch? Met name de Polo (populairste auto van Nederland) en Golf zijn immens populair bij ons hollanders. Wat wel opvallend is, is dat Toyota op nummer twee staat. Dat merk staat vaak in de top 10 van best verkochte merken van Nederland, maar nooit op nummer twee. Dat komt doordat we ze massaal importeren en waarschijnlijk omdat ze maar blijven rijden.

Toyota Yaris wit rood blauw

Als we kijken naar de populairste modellen van Nederland, valt er ook iets op. Wij Nederlanders houden absoluut niet van grote auto’s. De top 10 bestaat louter uit auto’s uit A-, B- of C-segment. Grote auto’s houden wij niet zo van, wat ook niet zo vreemd is gezien de hogere prijzen en hogere kosten. De Toyota Aygo is aanzienlijk populairder dan de identieke Citroën C1 en Peugeot 107/108.

Tip voor fabrikanten: houd vast aan de modelnaam

Met die kleine Peugeot komen we wel op een ander belangrijk punt: als je als automerk met een model hoog wil eindigen in de model-Top 10: verander de naam van de auto niet. De modellen in de top 10 zijn minimaal 20 jaar lang al een begrip. Dit terwijl andere merken de modellen per generatie een nieuwe naam geven, denk aan de Peugeot 206, 207 en 208. Wellicht dat Peugeot daarom nu vasthoudt aan de modelnamen als de generatie wisselt.

Lees ook: Zo (on)succesvol zijn de nieuwe premiummerken in Nederland tot nu toe dit jaar

Dit zijn auto’s en merken die nú op kenteken staan. Er zijn dus ruim 1 miljoen VW’s in NL momenteel:

Top 10 auto’s in Nederland (2024)

Merken Top 10:

  1. Volkswagen: 1.100.428
  2. Toyota: 674.318
  3. Opel: 649.477
  4. Peugeot: 637.810
  5. Renault: 606.102
  6. Ford: 592.252
  7. BMW: 407.848
  8. Kia: 399.497
  9. Mercedes: 386.998
  10. Citroën: 372.665

Model Top 10:

  1. Volkswagen Polo: 275.647
  2. Volkswagen Golf: 262.931
  3. Opel Corsa: 191.062
  4. Toyota Yaris: 184.935
  5. Ford Fiesta: 174.004
  6. Renault Clio: 164.595
  7. Toyota Aygo: 161.543
  8. Ford Focus: 158.107
  9. Kia Picanto: 149.312
  10. Opel Astra: 128.297

Cijfers uit Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2024 van de RAI Vereniging

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)