Het grootste probleem dat momenteel onze samenleving teistert (op de stikstofcrisis, inflatie, de dreiging van een derde wereldoorlog, Nederlandstalige mensen die onnodig Engels praten, Engelstalige mensen die te weinig Nederlands praten, TikTok en de prijs van pijnboompitten na) is toch wel het verschijnsel waarbij mensen pertinent weigeren om een rijstrookje naar rechts op te schuiven. Alleen de vraag is: zijn we als mensen niet te zeer kuddedieren om daar echt iets aan te doen?
Het bijdehante antwoord dat je aan je moeder gaf wanneer ze de retorische vraag stelde ‘als een ander in de sloot springt, doe jij het dan ook?’, zegt eigenlijk al genoeg. Natúúrlijk duik je er dan achteraan. Er zal wel iets te halen zijn in die sloot, en jij wilt niet als enige droog op de kant staan. Dus als één auto onnodig links blijft hangen op de snelweg, dan weet je zeker dat genoeg auto’s daar weer achter blijven hangen.
De schuld ligt bij de minderheid
Een onderzoek van de universiteit van Leeds van een tijdje geleden wees al uit dat er slechts 5 procent van een groep nodig is om de overige 95 procent in beweging te krijgen, waarbij het gros van de mensen niet eens in de gaten heeft dat ze gestuurd worden. Ze volgen gewoon de rest van de kudde en nemen daarbij niet de moeite om zelf na te denken. Dus beschouw jij jezelf als een leider, ga dan naar rechts.
Je ziet het vaak gebeuren op snelwegen met meer dan twee rijstroken. Eén persoon – de aanstichter – rijdt onnodig op de tweede strook en de tweede auto daarachter sluit netjes aan. De bestuurder bedenkt zelf niet dat het een goed idee is om een strook op te schuiven naar rechts, en zo rijden er ineens twee auto’s onnodig links. De derde sluit aan, de vierde sluit aan, en zo ontstaat er een kudde linksplakkers.
En zo is de snelweg geblokkeerd
Het duurt dan nooit lang voordat één van deze kuddediertjes besluit in te gaan halen, maar het liefst wel met een snelheidsverschil van 2 km/u. Dit zou geen probleem zijn als iedereen uiterst rechts rijdt, maar op een snelweg met drie rijstroken pakt deze inhalende auto de laatste vrije strook. En zo is heel de snelweg geblokkeerd voor iedereen die iets harder wil rijden. Bijvoorbeeld 100 op de GPS, in plaats van 100 op de teller.
En ergens snappen we dit kuddegedrag ook wel. Als jij als onderdeel van het treintje besluit het goede voorbeeld te geven en naar rechts te gaan, drukt de auto achter je het gat dicht. Dan moet je óf rechts het treintje voorbij als je een baantje wilt opschuiven, óf je moet afzakken en achteraan aansluiten. Het is hoe dan ook duidelijk de schuld van de kuddeleider in dit verhaal.
En eigenlijk zijn we allemaal hypocriet
Wat ook niet meehelpt, is dat alle mensen hypocriet zijn. Want iedereen lijkt het ermee eens te zijn dat onnodig linksplakken irritant is, maar tóch komt het overal in Nederland voor. En deze hypocrisie schemert ook in andere verkeerssituaties door. Rijdt je voorligger langzaam door de straat omdat ie naar de huisnummers kijkt, dan zit je achter hem te mopperen. Ben je zelf naar de huisnummers aan het turen, dan stoor je je aan de ongeduldige auto achter je. Zo zullen er genoeg mensen zijn die een hekel hebben aan linksplakkers, maar regelmatig zoiets hebben van ‘ja, doei, als ik nu naar rechts opschuif, zit ik zo weer vast achter een vrachtwagen’. Wat we al zeiden: het grootste probleem van onze tijd…
Cor el Toro heeft op 20 september 2024 geschreven:
Ook in Spanje gebeurt sit. Die spanjaarden hebben nooit haast maar zijn ook totaal niet met autorijden bezig…. mañana mañana mañana
Ze rijden allemaal met de foon in de hand….komplete gespreken met de bijrijder. Cruise Control wordt zelden gebruikt of ze rijden zulke oude bakken dat het er niet op zit of niet meer werkt.
En wanneer is het moment op te knipperen en een knipperlicht uit doen zoals Duitsers en Fransen dat doen…. ik vind dat als buitenlander weer asociaal om te doen als je in een ander land bent.
Zelf ga ik vaak naar rechts en druk me er weer tussen ala ik een vrachtwagen nader maar zorg wel dat ik op snelheid ben. Als een Spanjaard een vrachtwagen in wil halen gooit ie hem zo naar links met 90 en denken die remt wel af of ze kijken niet in de spiegel….
Soms moet je maar geduld hebben en het leren…. (dat valt niet altijd mee)
Ffb classic heeft op 20 september 2024 geschreven:
Pff wat een gestres van mensen. Ik rij altijd rechts en haal zelden in. Maar als ik inhaal dan is het wel met een groot snelheidverschil. Maar ondanks mijn vlotte inhaalactie zie ik in mijn spiegel dat mensen toch niet tevree zijn. Als ze mij inhalen zie ik gewoon die boze koppen, tot ze mij zien en behoorlijk schrikken en er vandoor gaan. Hard rijden heeft qua tijd alleen zin als je 1000km of meer aflegt. Dus ik maak mij niet druk of wat dan ook. Moraal van het verhaal, niet iedereen maakt zich er schuldig aan.
Koos heeft op 20 september 2024 geschreven:
Probleem kan men oplossen door (vooral bij 5 baanswegen) boven iedere rijbaan de max. snelheid aan te geven. Op die manier kan er harder gereden worden. B.v. meest rechtse 5de baan voor vrachtwagens 90km/u. 4de baan 100km/u, 3de baan 110km/u. 2de baan 120km/u en de 1ste baan(meest linkse) 130km/u. Dit zal een hoop frustraties wegnemen denk ik.
Ffb classic heeft op 20 september 2024 geschreven:
Dat lost niets op. Mensen rijden en kleven te hard/veel. Vooral dat mensen denken dat ze er tijdwinst mee halen is gewoon een fabeltje. Tenzij je 1000km of meer achtereen rijdt. En daarom heb je vele gefrustreerde mensen op de weg. Ik rij gewoon lekker op de rechterbaan, dat ik achter een vrachtwagen zit boeid mij niets. Maar dan heb ik de frustraties van meedeweggebruikers minder last van. Laat ze maar lekker linksplakken. Rij ik wel op de rechterbaan. Hemeltjeziels alleen op de rechterbaan. Zalig.
WJM heeft op 20 september 2024 geschreven:
Dat Duitsers (in NL) de grootste boosdoeners zijn, cq statistisch hemeltergende uitschieters, kan ik enkel beamen.
Sta standaard extra op scherp bij Duitse kentekens, cq doe dan, na de eerste gelegenheid, zeker geen moeite meer om op te vallen, of zelfs maar te knipperen, voor ik er rechts langs ga, bij de eerste de beste volgende gelegenheid….dat knipperen werkt meestal zeer averechts, vooral bij Duitsers, en in Duitsland zelfs nog een tandje erger (idem het aldaar, ten arre moede, alsnog rechts inhalen….tot aan de horizon wordt je nageknipperd, al die tijd nog steeds links plakkend….Mein Ordnung Muss Sein!)
Chris heeft op 9 april 2024 geschreven:
In de stad rijden die Duitsers nog vervelender, dan rijden velen continu op de linkerrijstrook en langzaam, terwijl rechts de kust vrij is, maar helaas vaak net te weinig ruimte tot de voorligger om er dan maar rechts voorbij te gaan. NL=nur links zeiden ze weleens, maar dat geldt destemeer voor de Duitsers zelf.
Karel heeft op 8 april 2024 geschreven:
In mijn ervaring zijn het vooral Duitsers die op een 3-baans snelweg altijd op de middelste strook rijden ook al is de rechtse strook helemaal vrij. Echt irritant.