Het grootste probleem dat momenteel onze samenleving teistert (op de stikstofcrisis, inflatie, de dreiging van een derde wereldoorlog, Nederlandstalige mensen die onnodig Engels praten, Engelstalige mensen die te weinig Nederlands praten, TikTok en de prijs van pijnboompitten na) is toch wel het verschijnsel waarbij mensen pertinent weigeren om een rijstrookje naar rechts op te schuiven. Alleen de vraag is: zijn we als mensen niet te zeer kuddedieren om daar echt iets aan te doen?

Het bijdehante antwoord dat je aan je moeder gaf wanneer ze de retorische vraag stelde ‘als een ander in de sloot springt, doe jij het dan ook?’, zegt eigenlijk al genoeg. Natúúrlijk duik je er dan achteraan. Er zal wel iets te halen zijn in die sloot, en jij wilt niet als enige droog op de kant staan. Dus als één auto onnodig links blijft hangen op de snelweg, dan weet je zeker dat genoeg auto’s daar weer achter blijven hangen.

De schuld ligt bij de minderheid

Een onderzoek van de universiteit van Leeds van een tijdje geleden wees al uit dat er slechts 5 procent van een groep nodig is om de overige 95 procent in beweging te krijgen, waarbij het gros van de mensen niet eens in de gaten heeft dat ze gestuurd worden. Ze volgen gewoon de rest van de kudde en nemen daarbij niet de moeite om zelf na te denken. Dus beschouw jij jezelf als een leider, ga dan naar rechts.

Je ziet het vaak gebeuren op snelwegen met meer dan twee rijstroken. Eén persoon – de aanstichter – rijdt onnodig op de tweede strook en de tweede auto daarachter sluit netjes aan. De bestuurder bedenkt zelf niet dat het een goed idee is om een strook op te schuiven naar rechts, en zo rijden er ineens twee auto’s onnodig links. De derde sluit aan, de vierde sluit aan, en zo ontstaat er een kudde linksplakkers.

En zo is de snelweg geblokkeerd

Het duurt dan nooit lang voordat één van deze kuddediertjes besluit in te gaan halen, maar het liefst wel met een snelheidsverschil van 2 km/u. Dit zou geen probleem zijn als iedereen uiterst rechts rijdt, maar op een snelweg met drie rijstroken pakt deze inhalende auto de laatste vrije strook. En zo is heel de snelweg geblokkeerd voor iedereen die iets harder wil rijden. Bijvoorbeeld 100 op de GPS, in plaats van 100 op de teller.

En ergens snappen we dit kuddegedrag ook wel. Als jij als onderdeel van het treintje besluit het goede voorbeeld te geven en naar rechts te gaan, drukt de auto achter je het gat dicht. Dan moet je óf rechts het treintje voorbij als je een baantje wilt opschuiven, óf je moet afzakken en achteraan aansluiten. Het is hoe dan ook duidelijk de schuld van de kuddeleider in dit verhaal.

En eigenlijk zijn we allemaal hypocriet

Wat ook niet meehelpt, is dat alle mensen hypocriet zijn. Want iedereen lijkt het ermee eens te zijn dat onnodig linksplakken irritant is, maar tóch komt het overal in Nederland voor. En deze hypocrisie schemert ook in andere verkeerssituaties door. Rijdt je voorligger langzaam door de straat omdat ie naar de huisnummers kijkt, dan zit je achter hem te mopperen. Ben je zelf naar de huisnummers aan het turen, dan stoor je je aan de ongeduldige auto achter je. Zo zullen er genoeg mensen zijn die een hekel hebben aan linksplakkers, maar regelmatig zoiets hebben van ‘ja, doei, als ik nu naar rechts opschuif, zit ik zo weer vast achter een vrachtwagen’. Wat we al zeiden: het grootste probleem van onze tijd…

Reacties

  • Chris heeft op 9 april 2024 geschreven:

    In de stad rijden die Duitsers nog vervelender, dan rijden velen continu op de linkerrijstrook en langzaam, terwijl rechts de kust vrij is, maar helaas vaak net te weinig ruimte tot de voorligger om er dan maar rechts voorbij te gaan. NL=nur links zeiden ze weleens, maar dat geldt destemeer voor de Duitsers zelf.

    Reageer
  • Karel heeft op 8 april 2024 geschreven:

    In mijn ervaring zijn het vooral Duitsers die op een 3-baans snelweg altijd op de middelste strook rijden ook al is de rechtse strook helemaal vrij. Echt irritant.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear