Als YouTube ons iets leert, dan is het wel dat je niet iedereen altijd tevreden kunt houden. Bij lange na niet, zelfs. Maak je een video met volop hilarische, zij het (toegegeven) onzinnige actie? ‘Hebben we niks aan, zo rijdt toch niemand.’ Rij je juist rustig en bespreek je alle nuances van de rijervaring? ‘Wat een saaie video.’ Rij je een supercar? ‘Jammer dat geen enkele eigenaar ooit in zijn auto zal ríjden.’

Oké, iets normalers dan, iets wat mensen zich wellicht kunnen veroorloven. Wel, van alle achttien kijkers zullen er zes zeggen dat je beter een gebruikte Golf GTI kunt kopen (wat, om eerlijk te zijn, niet eens zo’n slecht advies is), een paar zullen slaap-emoji’s posten en de rest bestaat uit bots die het hebben over hoe je miljoenen kunt verdienen met crypto.

Afwijkende meningen zijn verboden

De grootste zonde op YouTube is echter het hebben van een mening die ook maar een beetje afwijkt van wat de algemeen gangbare ‘waarheid’ is. Sterker: een kritische blik is de snelste weg naar verontwaardiging, karaktermoord, vragen over iemands mentale gesteldheid en natuurlijk allerhande complottheorieën. Want zelfs na honderden kilometers, vele uren achter het stuur op allerlei soorten wegen en misschien zelfs de context van ervaring met een directe rivaal, is het volkomen ondenkbaar dat jouw conclusies zijn gebaseerd op feiten of bevindingen. Het draait allemaal om De Agenda.

Nou lijkt mijn Agenda nogal eens te veranderen. Als ik durf te beweren dat de Lotus Emira misschien niet helemaal top is, dan is het onmiddellijk duidelijk dat ik op de loonlijst van Porsche sta. Als ik dol ben op een Aston Martin, dan is dat natuurlijk alleen maar omdat ik Brits ben. Tenzij de mensen die mijn conclusie over die Lotus haatten zo’n Aston toevallig ook kunnen waarderen. Want dan heb ik, op magische wijze, opeens helemaal gelijk en ben ik absoluut onbevooroordeeld in mijn werk. Ik kan mijn eigen eeuwig veranderende Agenda nauwelijks bijhouden. Je zou bijna concluderen dat het een stuk makkelijker is om gewoon te zeggen wat ik echt vind.

Waarom roept het zoveel woede op?

Eerlijk is eerlijk: er zijn meer dan genoeg online reacties waaruit gewoon waardering spreekt voor de tijd en moeite die in het maken van dit soort content is gestoken. Maar het menselijke instinct om andere meningen of gezichtspunten keihard aan te vallen begint nogal angstaanjagend te worden, zelfs in dit toch behoorlijk onbelangrijke wereldje van ons. Ik ben geobsedeerd door auto’s, maar ik kan me niet voorstellen dat ze ooit zoveel gal en woede in me zouden oproepen.

Hoe dan ook, ik zou graag deze gelegenheid met beide handen aangrijpen om te zeggen dat ik persoonlijk, en TopGear als geheel, geen duistere, sinistere Agenda heb. Er is geen meesterplan om de auto-industrie omver te werpen of ons publiek te brainwashen. Ons werk is het rijden van auto’s om hun eigenschappen en karakter op een (hopelijk) onderhoudende manier over te brengen. We houden ons niet in. Niet over Britse auto’s, of Porsches, Dacia’s of Ferrari’s. Tegelijkertijd scheppen we er ook geen genoegen in om fabrikanten af te fikken.

We doen ons best…

In werkelijkheid willen we een uitgebalanceerde, onafhankelijke en weloverwogen mening geven. Makkelijke, ongefundeerde conclusies doen geen recht aan de enorme passie, vindingrijkheid en kennis die in elk ontwikkelingsproject van een nieuwe auto wordt gestopt. Het vertellen van de waarheid is lang niet zo opwindend of, mocht je het ergens niet mee eens zijn, past niet zo goed in je straatje als het hebben van een zorgvuldig uitgewerkte Agenda. Maar het maakt het leven wel een stuk makkelijker.

En als je alleen maar wilt horen hoe geweldig alles is, dan zijn er zat kanalen op YouTube die je precies bieden wat je zoekt. Van die jongens en meisjes die ‘niet kunnen wachten om deze reis met je te delen’. Oh help, ben ik nu dan zelf in een van die giftige commentatoren aan het veranderen?

Eén reactie op “Waarom worden mensen zo boos over dingen die mensen op YouTube zeggen?”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *