![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/07/achterklep-volkswagen-golf-facelift-2024-nederland.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/07/achterklep-volkswagen-golf-facelift-2024-nederland.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/07/achterklep-volkswagen-golf-facelift-2024-nederland.jpg)
Voor nummer 153 van TopGear Magazine zochten we de beste Tweedehands Superhelden uit. De Volkswagen Golf V GTI is er zo eentje
Net als de Fiesta ST sprong de vijfde generatie Golf GTI eruit omdat ie volgde op een aantal flops onder dezelfde naam. Ook de VW oogde vrij subtiel, en over het vermogen schreven we ook niet meteen naar huis; hoewel menigeen misschien overwoog om een boze brief naar Wolfsburg te sturen, om eens te informeren hoe ze eigenlijk op het idee waren gekomen hun hete Golf minder vermogen mee te geven dan de Mégane RenaultSport 225 en de oorspronkelijke Ford Focus RS.
En toen reden we ‘m. Dat was dat. We namen onze hoeden en petjes af, met een diepe buiging erbij. Want wat bleek: terug was de geest van de ware Golf V GTI – snelheid, wendbaarheid, een drang naar voren die al leuk was op een rotonde, en dat allemaal verpakt in de smaakvolle, klasseloze en solide vorm van de altijd verstandige Golf. Plus: hij had retro-details meegekregen, zoals een rood randje in z’n grille, een speciaal gekleurde pook (Volkswagens eerste DSG-automaat was een optie) en de iconische geruite stoelbekleding van weleer (in plaats van duurder, snel slap wordend leer). Het waren allemaal zaken die de vijfde generatie uit deden stijgen boven de GTI’s die in de decennia daarvoor waren geproduceerd.
De technische kant van deze Golf, bijvoorbeeld de instelling van de dempers en de heldere touchscreens, vinden we vandaag de dag nog altijd terug in de zevende generatie Golf GTI – die er verder ook uitziet, aanvoelt en rijdt als deze vijfde generatie, z’n grote voorbeeld. VW erkent dus nog altijd dat het met deze Golf een hernieuwd icoon neerzette. Z’n 2,0-liter turbomotor produceert niet meer dan de 200 pk’s die de Fiesta ST ook kan leveren, maar dat gebeurt in het geval van de Golf zo lineair en vrij van enig turbogat dat het bijna eng is – zeker voor een product dat stamt van voor de uitvinding van Facebook, toen we nog allemaal naar Idols keken. Ach ja, mooie, eenvoudiger tijden.
Je zou kunnen worden verleid door de R32, van dezelfde Golf-generatie, die vierwielaandrijving had en een 3,2-liter V6. Maar zonder het extra koppel van een turbo, en met veel extra gewicht, komt die Golf niet in de buurt van de goedkoper te onderhouden (en aan te schaffen) GTI. Ook is hij nauwelijks sneller. Deze GTI was een doorslaand succes, dus er staan er ook nog altijd veel van te koop. Je kunt ‘m elke dag gebruiken – vraag maar aan een van onze redacteuren – en z’n status als moderne klassieker is nu al verzekerd.
Het aanbod is enorm, maar de zwarte vijfdeurs met 100.672 kilometer – 2008, handbak, ruitjesbekleding – voor 12.950 euro lijkt ons wel wat. Of zoek je eigen exemplaar uit.
Reacties