Geregeld krijgen wij op de redactie de vraag: ‘wat is de beste auto ooit gebouwd?’ Dan komen er voorbeelden bij van onverwoestbare Japanners en alle producten van General Motors. Plus de Citroën SM. Maar als je er heel erg nuchter naar kijkt, is de Mercedes E-Klasse van de 124-generatie de beste auto ooit gebouwd. Het is namelijk een auto die bijna alles goed doet. Bijzonder: dit jaar kun je hem wegenbelastingvrij rijden omdat hij oldtimer is geworden.
De E-klasse van de W124 generatie is namelijk 40 jaar oud geworden vandaag. Dat wil zeggen dat de eerste exemplaren de klassiekerwaardige leeftijd hebben bereikt. Uiteraard geven we er ook een beetje context bij, want waarom is dit eigenlijk de beste auto ter wereld? Het is een auto die eigenlijk alles heel erg goed deed. Het was nog een tijd dat de Mercedes ingenieurs de auto ontwikkelden en dat de marketingafdeling daar vervolgens een prijs aan hing.
Naast de betrouwbaarheid nog pluspunten aan de E-Klasse?
Maar er was meer dan de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. De Mercedes 124 was uiterst comfortabel, behoorlijk ruim, zeer aerodynamisch (en dus zuinig) en tijdloos elegant. En nu kun jij deze als klassieker rijden. Maar stel dat je overstag gaat en zo’n W124 wil, wat krijg je dan? Want ja, de 500 E en de cabrio’s zijn waanzinnig leuke auto’s voor erbij, maar die kwamen pas (veel) later.
Bij introductie was het motorenaanbod vrij beperkt. Instappen deed je met een ‘200’, nog zonder de E erachter. Deze hebben nog een carburateur (voor het betere klassiekergevoel). De 230 had wel brandstofinjectie. Voor het ware genieten wil je het liefst een 260 E of 300 E beide met zes-in-lijn. De W124 is vrij licht, dus in principe is een 230 voldoende, maar een zescilinder past het beste als je wil genieten.
1 miljoen kilometers: het kan met de Mercedes 124
De W124 staat ook synoniem als het gaat om dieselmotoren. De combinatie van een turboloze diesel en de W124 staat garant voor honderdduizenden probleemloze kilometers. Het probleem is: dat weet eigenlijk iedereen. De meeste diesels zijn dan ook helemaal opgereden. Met normaal onderhoud was 1 miljoen kilometers geen probleem. Sommigen halen het dubbele en er zijn nog altijd landen waar de auto’s als taxi kilometers blijven vreten.
Lees ook: We vroegen AI-bot ChatGPT wat de beste auto ter wereld is (en het antwoord is bijzonder)
De productie van de Mercedes 124 begon in november van 1984 – inderdaad 40 jaar geleden. Het vinden van vroege exemplaren kan nog best lastig zijn. De meeste diesels zijn opgereden en ook veel benzine-uitvoeringen hebben er een zwaar leven opzitten. Een net exemplaar doet al gauw 12.500 euro of meer. Maar verder is het redelijk goedkoop rijden. Verzekering is goed te doen, de onderdelenvoorziening is verrassend goed voor elkaar en er zijn een hoop bedrijven die zich bezighouden met het rijdend houden van dit soort oude Benzen.
R.V. heeft op 22 november 2024 geschreven:
Ik zelf heb mijn 230 E nu bijna 20 jaar in mijn bezit. Ga nu naar de 400.000 km. Bijzonder ruime en prettige auto en rijdt nog steeds heerlijk. APK stelt nog steeds niets voor…. komt er fluitend doorheen.
Is een benzine uitvoering uit 1991. Ongeveer 1x per maand tanken is voldoende en loopt nog steeds 1 op 12.
Op naar de 1.000.000 km.
W.G. heeft op 22 november 2024 geschreven:
Mooie tekst over een fantastische auto. Ik bezit zelf een 230E uit 1990 met slechts 30.000 op te teller.
Alle papieren om te bewijzen dat het klopt.
Rijdt fantastisch: Freude am fahren.
Ik bezit de auto nu bijna 3 jaar. Heel blij mee.