De Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II (hierna te noemen: Mercedes 190 Evo II, we blijven niet bezig) geldt zo’n beetje als de Heilige Graal onder de youngtimers. Er komt er binnenkort een te koop (op zich al redelijk bijzonder) op een veiling in Engeland. Verwachte opbrengst: tussen de 180.000 en 220.000 Britse ponden, wat neerkomt op 210.000 tot 257.000 euro. En dat is, geloof het of niet, een koopje.

Zo’n Evo II is namelijk nogal zeldzaam. Er zijn er in totaal maar 502 gemaakt, en die leven lang niet allemaal meer. Dit exemplaar is nummer 452, zoals je in de pookknop kunt zien. Hij is gebouwd in 1990, is één van de vier ooit in Engeland geleverde Evo II’s en heeft, bizar, maar 885 mijl op de kilometerteller staan. Je kunt met goed fatsoen dus volhouden dat het ding nog niet eens is ingereden.

Wat maakt zo’n Mercedes 190 Evo II dan zo bijzonder?

Nou, alles, zo’n beetje. Een héél klein mopje geschiedenis: de Evo II was de evolutie (duh) van de Evo I, die weer de evolutie was van de befaamde 2.3-16. De auto’s waren in principe een soort moetje. Je moest destijds, om aan het DTM mee te kunnen doen, namelijk minstens 500 ‘normale’ exemplaren van je race-auto hebben gebouwd. De Mercedes 190 Evo II is zo’n homologatiemodel. Zijn 235 pk sterke motor zorgde voor een sprint naar 100 km/u in 7,1 seconden en een top van 250 km/u. Nu voer voor een GTI’tje, toen serieus snel.

Maar boven alles ziet hij er natuurlijk ongelooflijk bruut uit, met die flink uitgeklopte wielkasten en die enorme achterspoiler. Het schijnt dat de toenmalige R&D-chef van BMW bij het zien van de Evo II zei: ‘Het lijkt erop dat de aerodynamica-wetten in Stuttgart anders zijn dan in München. Als die vleugel werkt, moeten wij onze windtunnel herzien.’ Wat ze, zo wil de anekdote, ook maar gedaan hebben.

Twee ton voor een oude Mercedes – en dat noem jij een koopje?

Yep. Let wel: dit exemplaar is niet ‘als nieuw’, hij is nieuw. Even snuffelen op het nimmer te volprijzen Mobile.de maakt duidelijk dat er nog vier te koop staan. De prijzen variëren van 98 mille (91k gelopen, en de motor is kaduuk) tot niet minder dan 335.000 euro voor een uit Japan geïmporteerd exemplaar met 7.000 kilometer op de teller. Dus ja: koopje. Interesse? De veiling vindt plaats in september, op de Salon Privé van Silverstone Auctions.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)