De meest legendarische Mercedes 190E uit de geschiedenis is misschien niet eens een Evo. En het is zelfs niet eens deze 190E 2.3-16v. Nee, dit is slechts zijn broertje. Deze auto mocht de stukken rubber koppen die Ayrton Senna naar achteren wierp tijdens diens fabelachtige overwinning. Om de opening van de ‘nieuwe’ Nürburgring te vieren in 1984, organiseerde Mercedes namelijk een unieke race met twintig Mercedes 190 E 2.3-16’s.
Het startveld bestond onder meer uit Jack Brabham (drievoudig F1-kampioen in 1959, 1960 en 1966), Phil Hill (F1-kampioen in 1961), John Surtees (1964 F1-kampioen), Denny Hulme (1967 F1-kampioen), James Hunt (1976 F1-kampioen), Alan Jones (1980), Niki Lauda (1975, 1977, 1984), Alain Prost (1985, 1986, 1989, 1993), Keke Rosberg (1982), Jody Scheckter (1979), Le Mans-winnaar Klaus Ludwig en Stirling Moss (‘s werelds beste coureur die nooit een kampioenschap won).
Oh, en één vierentwintigjarige Braziliaanse coureur, die op het laatste moment mocht invallen voor Emerson Fitipaldi. Underdog Ayrton Senna reed toen voor Toleman en was niet totaal onbekend, maar verbleekte in vergelijking met de rest van het startveld.
Prost kwalificeerde voor de eerste plek, maar op het vochtige circuit was het Senna die de boel op z’n kop zette. In een compleet identieke auto liet hij alle grote namen achter zich en won de race. ‘Nu weet ik dat ik het kan’, zei Senna later. En de rest is, zoals dat heet, geschiedenis.
De Mercedes 190E 2.3-16v van Niki Lauda, die tweede werd, ging na Senna de finishlijn over. En dat maakt deze auto waardig voor elke autocollectie. Hoe dat rijdt? Niet heel best. De versnellingsbak is geen fan van schakelen en de motor is zeer luid (it’s very Lauda). Deze 190E stuurt wat scherper dan een standaard exemplaar, met dank aan het sportonderstel, directer stuurgedrag en een gelimiteerd slipdifferentieel.
De prijs? Op aanvraag. Neem dus maar een lege cheque mee. Iets te veel? Dan hebben we nog een goedkoper alternatief voor je in Nederland.
Reacties