Dit lijkt op een doodgewone W124 Mercedes E-klasse, maar dat is het niet. De 500E was een heel speciaal geval. Een gelimiteerd geproduceerde super sedan met een V8 die in samenwerking met Porsche is gebouwd.

Hij heeft een 5,0-liter V8 uit de SL die destijds werd gemaakt. Daardoor had ie 325 pk en een 0-100 km/u-tijd van iets minder dan zes seconden. De 500E was ook één van de eerste auto’s waarbij de topsnelheid begrenst werd op 250 km/u.

Beter dan je zou denken

Om de V8 onder de motorkap te laten passen, werd het onderstel aangepast. Daarbij keek Porsche naar de ophanging, zo werd de auto 2,5 centimeter lager gemaakt. Ze voegden Recaro-stoelen, een subtiele bodykit met bredere wielkasten en grotere remmen toe. Hij werd ook door Porsche geproduceerd, omdat hij door de bredere wielkasten niet meer door de normale productielijn van de W124 paste.

Elke dag werden er tussen de acht en twaalf 500E’s gebouwd. Dat werd grotendeels met de hand gedaan in dezelfde fabriek waar de Porsche 959 in elkaar werd gezet. Voor het grootste deel tenminste, want als het onderstel gemaakt was door Porsche, ging het naar Mercedes om een laagje verf te krijgen. Vervolgens ging het onderstel weer naar Porsche om de motoren en het interieur te krijgen, om tot slot bij Mercedes nog een laatste check te krijgen.

Twee keer van Rowan Atkinson geweest

De Mr. Bean-acteur kocht hem gloednieuw in 1991. Na vier jaar verkocht hij hem, om hem na 23 jaar weer terug te kopen van degene aan wie hij de 500E in eerste instantie verkocht had. Maar nu doet hij de Mercedes toch weer van de hand bij de CCA-veiling in Warwickshire op 25 mei. Hij moet wel met liefde behandeld worden, want hij is door de jaren heen aardig wat gebruikt.

De prijs is nog volledig gissen, aangezien er nog geen schattingen zijn gegeven. Reken er maar niet op dat je hem met je krantenwijk kunt betalen, of je moet heel veel kranten bezorgen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)