Mercedes A-klasse: 1e rij-indruk

Dus, hoe rijdt de nieuwe A-klasse?

nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse
nieuwe Mercedes A-klasse

TopGear stapt net uit de nieuwe Mercedes A-Klasse. In de komende editie van het magazine vind je het complete testverslag, hier vast de highlights.

Testobject: Mercedes A-klasse
Uitvoering: A 200
Locatie: Split, Kroatie
Weersomstandigheden: droog, zonnig, 20 graden

Even wennen, die nieuwe Mercedes A-klasse!

Dat kunnen we ons voorstellen, ja. Hij oogt heel glad en strak, op het kale af. Aan de ene kant komt dat natuurlijk doordat je dat de laatste jaren niet meer gewend bent, met al die overgedesignede SUV’tjes waar lijntjes, vouwtjes en richeltjes hele oorlogen uitvoeren met chroom, plastic en iets wat op aluminium moet lijken.

Aan de andere kant komt dat omdat het eh, nou ja, zo is. De nieuwe Mercedes A-klasse is gewoon heel glad en wat kaal, mede omdat de Duitsers nogal nadrukkelijk op zoek waren naar een zo goed mogelijke Cw-waarde. Ofwel: zo min mogelijk luchtweerstand. En dan werken al die lijntjes, zoals je die deels ook van de oude A kent, alleen maar tegen. Deze nieuwe is wat dat betreft dan ook een procent of 10 beter. Voor jou als bestuurder zit de winst ‘m vooral in een lager verbruik en minder rijwind-herrie.

Maar of ie er mooier van wordt..?

Dat weten wij eigenlijk ook niet. De vorige A was razend populair, vooral bij mensen die daarvoor nooit een Mercedes hadden gereden. Uit onderzoek van de Duitsers bleek dat die mensen hem vooral vanwege het uiterlijk hadden gekocht. Het is dus best een risico dat deze wat anoniemer lijkt. Maar ach: vaak blijkt dat juist dit soort ontwerpen een stuk beter bestand is tegen hinderlijke zaken als de tand des tijds en modieuze hypes. Uitgekauwd voorbeeld, maar toch: kijk maar naar de VW Golf. Al 100 jaar hetzelfde, nog altijd goed en geliefd.

En vanbinnen?

Ah daar komen we meteen op het sterke punt van de nieuwe A. Het interieur is in één woord fantastisch. Er is niets dat hierbij in de buurt komt, of je moet het hebben over de S- en E-klasse. Het wonderlijke geval doet zich nu dus voor dat de A-klasse een hipper, fraaier en moderner binnenste heeft dan het model dat er een volle klasse boven zit: de C.
Dat komt voor een groot deel op het conto van die enorme schermen, natuurlijk, die ook nog eens standaard zijn. Waarmee Mercedes dus het definitieve einde van de analoge meters inluidt. Als zelfs de Mercedes A-klasse al vol-digitaal gaat, zal dat voor modellen die ze nu nog wel hebben, niet lang meer duren.

Standaard, zeg je?

Ja, al is een korreltje zout natuurlijk weer op zijn plek. In de basisversies zijn de schermen een stuk kleiner, en er schijnt een tussenversie te zijn met een groot en een klein scherm. Benieuwd hoe dat er uitziet. Je kunt ze in ieder geval allemaal in hoge mate personaliseren en aan je eigen voorkeuren aanpassen. Je hebt dus keuze uit een aantal leuke meters die er in ieder geval reuze-analoog uitzien.

Of je maakt ook van het scherm vlak voor je neus één groot navigatiescherm. Of iets met G-krachten of zo – net wat jij wilt. Pimp dat nog een beetje leuk op met de in veel kleuren instelbare sfeerverlichting en je waant je, zeker in het donker, op de brug van Starship Enterprise. Ook tof en vrij uniek: augmented reality, waarbij je op het scherm het beeld van de frontcamera ziet, met bewegende pijlen die je vertellen welke afslag van de rotonde je moet hebben.

Oogt mooi, maar kun je er ook wat mee?

Zeker. Mercedes zet zwaar in op elke denkbare vorm van connectiviteit. Je kunt bijna alles met je stem bedienen. Zodra je ‘Hey Mercedes’ zegt, is de auto één en al oor. Van ‘doe het zonnedak open’ tot ‘navigeer naar huis’, hij (of zij?) doet het voor je. Het werkt niet altijd, maar meestal heel aardig. Onbedoeld heel grappig is het feit dat ze (laten we eens geëmancipeerd doen) beter lijkt te begrijpen wat je bedoelt als je je Engels (want dat is natuurlijk de voertaal) een vet Duits accent meegeeft. Kan ook aan ons liggen.

Beetje praktisch ook?

Nou, ruimte, ook om spullen op te bergen, is er genoeg. De nieuwe Mercedes A-klasse is in alle dimensies (iets) groter geworden, en ook op de achterbank heb je daar profijt van, zowel qua been- als hoofd- en schouderruimte. De stoelen zitten opmerkelijk goed, en een goede zitpositie vinden achter het stuur is een makkie. Wat dan wel weer raar is: het barst van de USB-aansluitingen (er is achterin zelfs een gewoon stopcontact te vinden), maar het zijn wel allemaal van die malle kleine plugjes. Zal de toekomst wel zijn, maar nu heeft iedereen nog gewoon die rechthoekige – en dus verloopstekkertjes nodig.

De hamvraag: rijdt die nieuwe Mercedes A-klasse goed?

Prima! Er zijn voorlopig drie motoriseringen. De 180 d, een diesel met 116 pk, de 224 pk sterke A 250 die op benzine draait en de A 200 die wij reden. Dat is een nieuwe 1,4-liter motor, die het ondanks zijn 163 pk meer van souplesse dan van pure kracht moet hebben. Asfalt hoeft zich dus nergens zorgen te maken, maar de motor past perfect bij de nieuwe A. Hij is vlot zat (0-100 km/u in 8,2 s), stil en zuinig. Het onderstel is vooral comfortabel – je kunt het een hardere afstelling geven, maar je kunt je afvragen waarom je dat zou doen. De besturing is wat licht (ziekte van deze tijd) maar wel scherp en precies. De automatische zevenbak (er is ook een handmatige zesbak) doet soms wat sloom, maar kwijt zich verder prima van z’n taak.

Mooi. Kost dat allemaal?

Goedkoop is Mercedes natuurlijk nog nooit geweest. De instapprijs is 30.695 euro, daarvoor krijg je (te zijner tijd, hij is er nu nog niet) een A 160 met 107 pk. Lijkt ons wat karig. Onze A 200 komt op 36.724 euro, de A 250 doet er daar niet minder dan 10 mille bovenop. Da’s dan standaard met automaat en een rijkere uitrusting, maar toch: 46.669 euro is een hoop geld… De A 180 diesel is er vanaf 36.818 euro. Er zit natuurlijk nog veel meer aan te komen, qua AMG’s, en andere motor- en carrosserievarianten, maar je moet érgens beginnen.

Dus, conclusie over die nieuwe Mercedes A-klasse?

Toppertje weer, hoor. Het is natuurlijk een cliché van jewelste, maar als Mercedes beweert dat ze de luxe van hogere klasses naar de kleinste hebben gebracht, overdrijven ze allerminst. Er kan zelfs spul op zitten dat je in die hogere klassen niet eens kunt krijgen. Al zul je daarvoor ook een Mercedes A-klasse hebben met een prijskaartje van een paar klasses hoger…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws