Herinner je je de Mercedes C 43 AMG nog? Die kwam in 1997 op de markt en was pas de tweede C-klasse AMG (na de C 36 met zes-in-lijn) en de eerste met een V8. Hij mat 4,3 liter en leverde 306 pk, goed voor een sprintje van 0 naar 100 km/u in 5,7 seconden.
Nu, 19 jaar later, brengt Mercedes-AMG de C 43-badge terug als opgewarmde C-klasse Coupé voor degenen die de moddervette C 63 net iets te heftig vinden. Maar hé: 'opgewarmd' staat in AMG-land voor 'gloeiend heet' in de rest van de wereld.
Z'n officiële titel is Mercedes-AMG C 43 4Matic Coupé en hij brengt een 3,0-liter biturbo V6 mee naar het feestje, 367 pk en 520 Nm sterk en gekoppeld aan een negentraps automaat en vierwielaandrijving. Hij doet 0 naar 100 in 4,7 seconden (0,8 seconden minder snel dan de C 63 S Coupé) en geeft de begrenzer een kopstoot bij 250 km/u.
De nieuwe C deelt zijn motor met de GLE 450 AMG Coupé, maar wordt apart genoeg niet als soort van half-om-half 'AMG Performance'-model gepresenteerd. Hij krijgt de volledige Mercedes-AMG-status, met twee cijfertjes en zo. Dat betekent dat ie onderhuids behoorlijk aangepakt zal zijn, en dat we dat in z'n rijgedrag zullen terugzien.
Bewijs hiervoor wordt bijvoorbeeld geleverd door de vierwielaandrijving, die een krachtverdeling van 31:59 tussen de voor- en achteras heeft, zodat je best een beetje zijwaarts in het rond kunt glijden. De C 43 heeft ook dezelfde adaptieve dempers met drie standen als de C 63 en verschillende rij-modi om je mee te vermaken: Comfort, Sport, Sport+ en een Individual-stand. Hij kreeg nieuwe stuurkogels en flink opgezwollen remmen (vergeleken met de standaard C-klasse): 360 millimeter vóór en 320 millimeter achter. Aan de buitenkant herken je 'm aan semi-stoere 'Biturbo 4Matic'-badges op z'n spatborden, een lichtjes opgepompte carrosserie, unieke uitlaatpijpen en een spoilertje op z'n achterklep.
Zie je de meer 'onder de radar'-looks van de C 43 wel zitten? Vanaf april kun je 'm oppikken bij de Mercedes-dealer; de prijs is nog niet bekend.
Reacties