De doorn in het oog van de Mercedes-AMG E 53 Coupé komt niet van BMW of van Alfa Romeo, maar uit dezelfde fabriek. Hij krijgt koosnaampjes als ‘AMG Light’ of de ‘net-niet-AMG’. Logisch, als de E 63 S met meer dan 600 pk je bestaan zo overschaduwt. Het is niet eerlijk. En voordat je de Mercedes-AMG E 53 Coupé wegzet als een ‘AMG voor beginners’: kijk even goed naar de specificaties. De 3,0-liter zes-in-lijn produceert 435 pk en 520 Nm, waarbij een kleine elektromotor nog 22 pk en 250 Nm toevoegt als dat nodig is.
De 0-100-tijd is hiermee 4,4 seconden, met een begrensde top van 270 km/u. De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio en de BMW M4 zijn maar marginaal sneller, en dat zijn de toppers van hun gamma’s. Toegegeven: die zitten één segment lager, maar dan nog – je moet geen goed verhaal willen verpesten met de feiten. De E 53 Coupé is een auto voor levensgenieters, een echte GT die vooral gemakkelijk en moeiteloos moet rijden, bemerkten we eerder. Zowel bloedsnel als rustgevend.
Goed, die Mercedes-AMG E 53 Coupé kreeg vandaag een facelift. De nieuwe koplampen en de nieuwe bumper prijken op de neus en achterop verandert er gelukkig niet heel veel. Het was namelijk al een plaatje, die coupé. Het interieur ontvangt grotere displays, een nieuw stuur en de nieuwste software. De prijzen van de gefacelifte E-klasse Coupé volgen later.
Reacties