Mercedes-AMG hanteert een bijzondere strategie als het gaat om de plug-in hybrides. Zo rijdt de stekker-SL net iets meer dan 10 kilometer volledig elektrisch voordat de accu leeg is, en bij de S-klasse van AMG is het niet veel beter. Dat ding opladen is dus praktisch nutteloos. Waarom hebben deze auto’s dan een stekker? De accu en elektromotor zijn er vooral voor meer power. Wil je een praktische PHEV, kun je beter een minder krachtige uitvoering nemen, zoals deze Mercedes-AMG E 53 Hybrid.

Neem maar aan dat er nog een knotsgekke versie met ’63’ in de naam aan zit te komen. Deze krijgt waarschijnlijk ruim 700 pk en een bescheiden actieradius. Wil je nou echt het beste van beide werelden, dus een leuke brandstofbesparing én genoeg vermogen, dan is deze Mercedes-AMG E 53 Hybrid bij voorbaat al de juiste keuze. Hij biedt 585 pk en een elektrische actieradius van zo’n 100 kilometer. Ook leuk: het vermogen komt van een zes-in-lijn.

  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024) wit
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024) wit
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024) wit
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024) wit
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024) buitenkant
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024) interieur
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024) interieur
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024)
    Foto: © Mercedes
  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024) wit
  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024) wit
  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024) wit
  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024) wit
  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024) buitenkant
  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024) interieur
  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024) interieur
  • Mercedes-AMG E 53 Hybrid (2024)

De Mercedes-AMG E 53 Hybrid heeft meer dan genoeg power

De 3,0-liter produceert 330 pk en krijgt hulp van één elektromotor die in de versnellingsbak zit. Het totale koppel is 750 Nm en de 0-100-tijd is in het geval van de sedan 3,8 seconden. Bij de stationwagen duurt het 0,1 seconde langer. De topsnelheid is 280 km/u bij de sedan en 275 km/u bij de Estate. Het is misschien wel de instapper van AMG als het gaat om de E-klasse, maar is er echt iemand die niet genoeg heeft aan bijna 600 pk? Én je kunt de dagelijkse kilometers voordelig elektrisch doen.

Voor de bovenstaande prestaties moet je wel de Race Start-functie hebben, wat weer onderdeel is van het Dynamic Plus-pakket. Anders is ie 0,2 seconde langzamer naar de 100 en is de topsnelheid 250 km/u. Bij dit pakket krijg je daarnaast rode remklauwen met zes zuigers voorin, een elektrisch differentieel áchter en een stuur dat met nappaleer is bekleed. Ook heb je actieve motorsteunen die de auto stijver maken als ze geactiveerd zijn.

De Mercedes-AMG E 53 Hybrid heeft altijd vierwielaandrijving en de achterwielen sturen standaard mee. Daarnaast brengt Mercedes vanbinnen en vanbuiten diverse AMG-logootjes aan en de buitenkant is net even wat sportiever dankzij bredere spatborden vóór en diverse vleugeltjes en dingetjes. De auto staat standaard op 19-inch wielen, maar je kunt gaan voor 20 of 21 inch. De prijzen van de nieuwe AMG zijn nog niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)