Vandaag is een goede dag, want de dikste uitvoering van de nieuwe E-klasse is aangekondigd. Jazeker, de Mercedes-AMG E 63 komt eraan – en hij heeft 612 pk en een Drift Mode.

Tenminste, als je gaat voor de versie met de langste naam: voluit Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+. In november zien we ‘m in Los Angeles voor het eerst verschijnen en vlak daarna gaan we ‘m in Portugal proberen. Laten we ons nu alvast verdiepen in de gestoorde geneugten die hij met zich meebrengt.

Belachelijk veel kracht

Onder die bolle motorkap vinden we Mercedes’ bekende 4,0-liter biturbo V8. Deze is gekoppeld aan een negentraps automaat en goed voor 571 (standaard) of 612 pk (S-versie). Het koppel: 750 of 850 Nm. Inderdaad: kies voor de S, en je hebt meer geweld in huis dan de AMG GT R je kan geven. De E is dan ook sneller: van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden, dat redt dat groene sportautootje (net) niet.

Vreemd, nietwaar, aangezien de E-klasse AMG er voorheen vooral om bekendstond dat hij in recordtijd zijn achterbanden kon verpulveren, niet zozeer snel van zijn plek kon komen. Om die reden monteert Mercedes nu 4Matic+, een vierwielaandrijvingsysteem met volledig variabele krachtverdeling tussen de voor- en achteras. Het idee is dat je kleverige grip kunt krijgen als je het nodig hebt, maar dat je ook nog steeds je wijde omgeving in een rubberrookwolk kunt zetten als je daar zin in hebt.

Mercedes-AMG E 63 met Drift Mode: je weet dat je het wilt

Selecteer de Race-modus. Schakel het ESP helemaal uit. Zet de transmissie op manueel en trek aan beide flippers. Je hebt nu Drift Mode ingeschakeld. Bij de Ford Focus RS stuurt hetzelfde geintje 70 procent van de krachten naar achter gaat. De AMG E 63 is nu echter enkel achterwielaangedreven. Wil je niet langer de hooligan uithangen, dan schakelt de auto simpelweg de voorwielen weer bij. De standaard air body control zorgt bovendien dat de carrosserie in de bochten vlak blijft liggen en dat je je op slecht wegdek een baby in een zacht bedje waant.

De AMG E 63 valt gemakkelijk te herkennen naast een taxi-E 220 d, en niet alleen door z’n gele kentekenplaten. De voorkant werd volledig nieuw ontworpen, met niet alleen de typische AMG-vleugel in de grille, maar ook massieve, verticale ‘tralies’ en enorme luchtinlaten aan weerszijden. De wielkasten aan de voorkant zijn 17 millimeter breder om plaats te bieden aan het dikkere rubber en kleine kinderen te laten schrikken. In het interieur baad je als vanouds in leer, alcantara, koolstofvezel en felblauwe feestverlichting.

Heeft Mercedes de eeuwige vierwiel-of-achterwielaandrijving-kwestie hiermee opgelost? Of is het vooral ingewikkelde interessantdoenerij? Over een maandje komen we erachter.

Bekijk en beluister de AMG E 63 S!

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)