
Dit is de nieuwe Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+, wat een zeer omslachtige manier is om iets te omschrijven dat maar twee woorden nodig heeft: elektrische supersedan. Het is het kleine broertje van de AMG EQS 53. Vink het Dynamic Plus Package aan, zet hem in de Race Start-modus met de boostfunctie en je ziet in 3,3 seconden 100 km/u verschijnen op het dashboard. Net zo snel als de Audi RS e-tron GT. De topsnelheid is 240 km/u.
Is dat een… oorverdovende stilte die we bespeuren? Het sterke punt van AMG was tenslotte altijd een vuurspuwende V8. Ze hopen dat de 687 pk uit twee elektromoren (één op elke as) een hoop goedmaakt bij AMG-fans. Zonder het Dynamic Plus-pakket heeft ie trouwens 626 pk. En tegelijk introduceert Mercedes-AMG de EQE 43 met 476 pk, een topsnelheid van 210 km/u en een 0-naar-100-tijd van 4,2 seconden.
Ingewikkelde aanpassingen aan de elektromotoren
De twee elektromotoren van de EQE zijn specifiek afgestemd op de wensen van AMG. Technisch betekent dat ‘aangepaste wikkelingen en lamineringen, sterkere stromen en een specifieke omvormer’. Om het te verduidelijken, vertelt Mercedes dat de achterste motor een ‘zes-fasenontwerp, gebaseerd op twee wikkelingen met elk drie fasen’ krijgt. Blij dat we dat opgehelderd hebben.
Uiteraard zijn er diverse rijmodi te selecteren. Zo beperken Slippery en Comfort het vermogen tot respectievelijk 50 en 80 procent, krijgt Sport 90 procent van het vermogen, terwijl alleen Sport+ en Race Start van de volle 100 procent profiteren. Race Start met alles erop en eraan krijgt natuurlijk 110 procent.
De ophanging van de Mercedes-AMG EQE 53 is uiteraard aangepast
Juist, genoeg cijfers. De Mercedes-AMG EQE 53 krijgt speciaal afgestelde adaptieve dempers, AMG-specifieke draagarmen en stijvere stabilisatoren. Voor de context zegt AMG dat deze set-up in grote lijnen gelijk is aan die in de AMG EQS en de AMG GT 4-Door Coupé. Achterasbesturing is ook aanwezig.
De remmen zijn enorm. Hoewel de elektromotoren het meeste remwerk verrichten, is het voor een performance-auto belangrijk dat er goede remmen aanwezig zijn. De remkracht neemt immers af als de accu’s volgeladen zijn en ook dan wil je maximaal kunnen remmen. Mercedes monteert (optioneel keramische) schijven van 415 millimeter vóór en 378 millimeter achter. Een i-Booster moet ervoor zorgen dat de elektrische recuperatie goed mixt met de standaard remmerij, zodat het remmen aanvoelt als bij elke andere AMG.
Er is kunstmatig motorgeluid in de Mercedes-AMG EQE 53
Net als grote broer AMG EQS krijgt de snelle EQE kunstmatige ruis ingepompt, waarbij er ook een Authentic-modus is. Het koetswerk van de EQE is verbeterd met een nieuwe zwarte grille, een voorbumper in koetswerkkleur, een nieuwe voorbumper en splitter, nieuwe zijskirts, een nieuwe diffuser en AMG-velgen. Alles is natuurlijk geoptimaliseerd voor aero vanwege de actieradius.
Meer van TopGear


BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Mercedes EQE SUV review: Rijdt de hoge EQE net zo fijn als de sedan?

Mercedes komt met een abonnement (van ruim 1.100 euro per jaar) op meer vermogen

Mercedes-AMG EQE 43 review: Hoe rijdt de elektrische instapper van AMG?

Deze Mercedes EQE SUV is het tegenovergestelde van een G-klasse

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
