
Dit is de nieuwe Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+, wat een zeer omslachtige manier is om iets te omschrijven dat maar twee woorden nodig heeft: elektrische supersedan. Het is het kleine broertje van de AMG EQS 53. Vink het Dynamic Plus Package aan, zet hem in de Race Start-modus met de boostfunctie en je ziet in 3,3 seconden 100 km/u verschijnen op het dashboard. Net zo snel als de Audi RS e-tron GT. De topsnelheid is 240 km/u.
Is dat een… oorverdovende stilte die we bespeuren? Het sterke punt van AMG was tenslotte altijd een vuurspuwende V8. Ze hopen dat de 687 pk uit twee elektromoren (één op elke as) een hoop goedmaakt bij AMG-fans. Zonder het Dynamic Plus-pakket heeft ie trouwens 626 pk. En tegelijk introduceert Mercedes-AMG de EQE 43 met 476 pk, een topsnelheid van 210 km/u en een 0-naar-100-tijd van 4,2 seconden.
Ingewikkelde aanpassingen aan de elektromotoren
De twee elektromotoren van de EQE zijn specifiek afgestemd op de wensen van AMG. Technisch betekent dat ‘aangepaste wikkelingen en lamineringen, sterkere stromen en een specifieke omvormer’. Om het te verduidelijken, vertelt Mercedes dat de achterste motor een ‘zes-fasenontwerp, gebaseerd op twee wikkelingen met elk drie fasen’ krijgt. Blij dat we dat opgehelderd hebben.
Uiteraard zijn er diverse rijmodi te selecteren. Zo beperken Slippery en Comfort het vermogen tot respectievelijk 50 en 80 procent, krijgt Sport 90 procent van het vermogen, terwijl alleen Sport+ en Race Start van de volle 100 procent profiteren. Race Start met alles erop en eraan krijgt natuurlijk 110 procent.
De ophanging van de Mercedes-AMG EQE 53 is uiteraard aangepast
Juist, genoeg cijfers. De Mercedes-AMG EQE 53 krijgt speciaal afgestelde adaptieve dempers, AMG-specifieke draagarmen en stijvere stabilisatoren. Voor de context zegt AMG dat deze set-up in grote lijnen gelijk is aan die in de AMG EQS en de AMG GT 4-Door Coupé. Achterasbesturing is ook aanwezig.
De remmen zijn enorm. Hoewel de elektromotoren het meeste remwerk verrichten, is het voor een performance-auto belangrijk dat er goede remmen aanwezig zijn. De remkracht neemt immers af als de accu’s volgeladen zijn en ook dan wil je maximaal kunnen remmen. Mercedes monteert (optioneel keramische) schijven van 415 millimeter vóór en 378 millimeter achter. Een i-Booster moet ervoor zorgen dat de elektrische recuperatie goed mixt met de standaard remmerij, zodat het remmen aanvoelt als bij elke andere AMG.
Er is kunstmatig motorgeluid in de Mercedes-AMG EQE 53
Net als grote broer AMG EQS krijgt de snelle EQE kunstmatige ruis ingepompt, waarbij er ook een Authentic-modus is. Het koetswerk van de EQE is verbeterd met een nieuwe zwarte grille, een voorbumper in koetswerkkleur, een nieuwe voorbumper en splitter, nieuwe zijskirts, een nieuwe diffuser en AMG-velgen. Alles is natuurlijk geoptimaliseerd voor aero vanwege de actieradius.
Meer van TopGear


BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Mercedes EQE SUV review: Rijdt de hoge EQE net zo fijn als de sedan?

Mercedes komt met een abonnement (van ruim 1.100 euro per jaar) op meer vermogen

Mercedes-AMG EQE 43 review: Hoe rijdt de elektrische instapper van AMG?

Deze Mercedes EQE SUV is het tegenovergestelde van een G-klasse

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf
