Dit is de nieuwe Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+, wat een zeer omslachtige manier is om iets te omschrijven dat maar twee woorden nodig heeft: elektrische supersedan. Het is het kleine broertje van de AMG EQS 53. Vink het Dynamic Plus Package aan, zet hem in de Race Start-modus met de boostfunctie en je ziet in 3,3 seconden 100 km/u verschijnen op het dashboard. Net zo snel als de Audi RS e-tron GT. De topsnelheid is 240 km/u.

Is dat een… oorverdovende stilte die we bespeuren? Het sterke punt van AMG was tenslotte altijd een vuurspuwende V8. Ze hopen dat de 687 pk uit twee elektromoren (één op elke as) een hoop goedmaakt bij AMG-fans. Zonder het Dynamic Plus-pakket heeft ie trouwens 626 pk. En tegelijk introduceert Mercedes-AMG de EQE 43 met 476 pk, een topsnelheid van 210 km/u en een 0-naar-100-tijd van 4,2 seconden.

Ingewikkelde aanpassingen aan de elektromotoren

De twee elektromotoren van de EQE zijn specifiek afgestemd op de wensen van AMG. Technisch betekent dat ‘aangepaste wikkelingen en lamineringen, sterkere stromen en een specifieke omvormer’. Om het te verduidelijken, vertelt Mercedes dat de achterste motor een ‘zes-fasenontwerp, gebaseerd op twee wikkelingen met elk drie fasen’ krijgt. Blij dat we dat opgehelderd hebben.

Uiteraard zijn er diverse rijmodi te selecteren. Zo beperken Slippery en Comfort het vermogen tot respectievelijk 50 en 80 procent, krijgt Sport 90 procent van het vermogen, terwijl alleen Sport+ en Race Start van de volle 100 procent profiteren. Race Start met alles erop en eraan krijgt natuurlijk 110 procent.

De ophanging van de Mercedes-AMG EQE 53 is uiteraard aangepast

Juist, genoeg cijfers. De Mercedes-AMG EQE 53 krijgt speciaal afgestelde adaptieve dempers, AMG-specifieke draagarmen en stijvere stabilisatoren. Voor de context zegt AMG dat deze set-up in grote lijnen gelijk is aan die in de AMG EQS en de AMG GT 4-Door Coupé. Achterasbesturing is ook aanwezig.

De remmen zijn enorm. Hoewel de elektromotoren het meeste remwerk verrichten, is het voor een performance-auto belangrijk dat er goede remmen aanwezig zijn. De remkracht neemt immers af als de accu’s volgeladen zijn en ook dan wil je maximaal kunnen remmen. Mercedes monteert (optioneel keramische) schijven van 415 millimeter vóór en 378 millimeter achter. Een i-Booster moet ervoor zorgen dat de elektrische recuperatie goed mixt met de standaard remmerij, zodat het remmen aanvoelt als bij elke andere AMG.

Er is kunstmatig motorgeluid in de Mercedes-AMG EQE 53

Net als grote broer AMG EQS krijgt de snelle EQE kunstmatige ruis ingepompt, waarbij er ook een Authentic-modus is. Het koetswerk van de EQE is verbeterd met een nieuwe zwarte grille, een voorbumper in koetswerkkleur, een nieuwe voorbumper en splitter, nieuwe zijskirts, een nieuwe diffuser en AMG-velgen. Alles is natuurlijk geoptimaliseerd voor aero vanwege de actieradius.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)