
Dit is de nieuwe Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+, wat een zeer omslachtige manier is om iets te omschrijven dat maar twee woorden nodig heeft: elektrische supersedan. Het is het kleine broertje van de AMG EQS 53. Vink het Dynamic Plus Package aan, zet hem in de Race Start-modus met de boostfunctie en je ziet in 3,3 seconden 100 km/u verschijnen op het dashboard. Net zo snel als de Audi RS e-tron GT. De topsnelheid is 240 km/u.
Is dat een… oorverdovende stilte die we bespeuren? Het sterke punt van AMG was tenslotte altijd een vuurspuwende V8. Ze hopen dat de 687 pk uit twee elektromoren (één op elke as) een hoop goedmaakt bij AMG-fans. Zonder het Dynamic Plus-pakket heeft ie trouwens 626 pk. En tegelijk introduceert Mercedes-AMG de EQE 43 met 476 pk, een topsnelheid van 210 km/u en een 0-naar-100-tijd van 4,2 seconden.
Ingewikkelde aanpassingen aan de elektromotoren
De twee elektromotoren van de EQE zijn specifiek afgestemd op de wensen van AMG. Technisch betekent dat ‘aangepaste wikkelingen en lamineringen, sterkere stromen en een specifieke omvormer’. Om het te verduidelijken, vertelt Mercedes dat de achterste motor een ‘zes-fasenontwerp, gebaseerd op twee wikkelingen met elk drie fasen’ krijgt. Blij dat we dat opgehelderd hebben.
Uiteraard zijn er diverse rijmodi te selecteren. Zo beperken Slippery en Comfort het vermogen tot respectievelijk 50 en 80 procent, krijgt Sport 90 procent van het vermogen, terwijl alleen Sport+ en Race Start van de volle 100 procent profiteren. Race Start met alles erop en eraan krijgt natuurlijk 110 procent.
De ophanging van de Mercedes-AMG EQE 53 is uiteraard aangepast
Juist, genoeg cijfers. De Mercedes-AMG EQE 53 krijgt speciaal afgestelde adaptieve dempers, AMG-specifieke draagarmen en stijvere stabilisatoren. Voor de context zegt AMG dat deze set-up in grote lijnen gelijk is aan die in de AMG EQS en de AMG GT 4-Door Coupé. Achterasbesturing is ook aanwezig.
De remmen zijn enorm. Hoewel de elektromotoren het meeste remwerk verrichten, is het voor een performance-auto belangrijk dat er goede remmen aanwezig zijn. De remkracht neemt immers af als de accu’s volgeladen zijn en ook dan wil je maximaal kunnen remmen. Mercedes monteert (optioneel keramische) schijven van 415 millimeter vóór en 378 millimeter achter. Een i-Booster moet ervoor zorgen dat de elektrische recuperatie goed mixt met de standaard remmerij, zodat het remmen aanvoelt als bij elke andere AMG.
Er is kunstmatig motorgeluid in de Mercedes-AMG EQE 53
Net als grote broer AMG EQS krijgt de snelle EQE kunstmatige ruis ingepompt, waarbij er ook een Authentic-modus is. Het koetswerk van de EQE is verbeterd met een nieuwe zwarte grille, een voorbumper in koetswerkkleur, een nieuwe voorbumper en splitter, nieuwe zijskirts, een nieuwe diffuser en AMG-velgen. Alles is natuurlijk geoptimaliseerd voor aero vanwege de actieradius.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Mercedes EQE SUV review: Rijdt de hoge EQE net zo fijn als de sedan?

Mercedes komt met een abonnement (van ruim 1.100 euro per jaar) op meer vermogen

Mercedes-AMG EQE 43 review: Hoe rijdt de elektrische instapper van AMG?

Deze Mercedes EQE SUV is het tegenovergestelde van een G-klasse

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Dit automerk gaat ‘batterij van de toekomst’ al drie jaar eerder dan gepland leveren

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

Er komen weer sportieve Renaults, náást de bekende Alpine-modellen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?
