
Dit is de nieuwe Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+, wat een zeer omslachtige manier is om iets te omschrijven dat maar twee woorden nodig heeft: elektrische supersedan. Het is het kleine broertje van de AMG EQS 53. Vink het Dynamic Plus Package aan, zet hem in de Race Start-modus met de boostfunctie en je ziet in 3,3 seconden 100 km/u verschijnen op het dashboard. Net zo snel als de Audi RS e-tron GT. De topsnelheid is 240 km/u.
Is dat een… oorverdovende stilte die we bespeuren? Het sterke punt van AMG was tenslotte altijd een vuurspuwende V8. Ze hopen dat de 687 pk uit twee elektromoren (één op elke as) een hoop goedmaakt bij AMG-fans. Zonder het Dynamic Plus-pakket heeft ie trouwens 626 pk. En tegelijk introduceert Mercedes-AMG de EQE 43 met 476 pk, een topsnelheid van 210 km/u en een 0-naar-100-tijd van 4,2 seconden.
Ingewikkelde aanpassingen aan de elektromotoren
De twee elektromotoren van de EQE zijn specifiek afgestemd op de wensen van AMG. Technisch betekent dat ‘aangepaste wikkelingen en lamineringen, sterkere stromen en een specifieke omvormer’. Om het te verduidelijken, vertelt Mercedes dat de achterste motor een ‘zes-fasenontwerp, gebaseerd op twee wikkelingen met elk drie fasen’ krijgt. Blij dat we dat opgehelderd hebben.
Uiteraard zijn er diverse rijmodi te selecteren. Zo beperken Slippery en Comfort het vermogen tot respectievelijk 50 en 80 procent, krijgt Sport 90 procent van het vermogen, terwijl alleen Sport+ en Race Start van de volle 100 procent profiteren. Race Start met alles erop en eraan krijgt natuurlijk 110 procent.
De ophanging van de Mercedes-AMG EQE 53 is uiteraard aangepast
Juist, genoeg cijfers. De Mercedes-AMG EQE 53 krijgt speciaal afgestelde adaptieve dempers, AMG-specifieke draagarmen en stijvere stabilisatoren. Voor de context zegt AMG dat deze set-up in grote lijnen gelijk is aan die in de AMG EQS en de AMG GT 4-Door Coupé. Achterasbesturing is ook aanwezig.
De remmen zijn enorm. Hoewel de elektromotoren het meeste remwerk verrichten, is het voor een performance-auto belangrijk dat er goede remmen aanwezig zijn. De remkracht neemt immers af als de accu’s volgeladen zijn en ook dan wil je maximaal kunnen remmen. Mercedes monteert (optioneel keramische) schijven van 415 millimeter vóór en 378 millimeter achter. Een i-Booster moet ervoor zorgen dat de elektrische recuperatie goed mixt met de standaard remmerij, zodat het remmen aanvoelt als bij elke andere AMG.
Er is kunstmatig motorgeluid in de Mercedes-AMG EQE 53
Net als grote broer AMG EQS krijgt de snelle EQE kunstmatige ruis ingepompt, waarbij er ook een Authentic-modus is. Het koetswerk van de EQE is verbeterd met een nieuwe zwarte grille, een voorbumper in koetswerkkleur, een nieuwe voorbumper en splitter, nieuwe zijskirts, een nieuwe diffuser en AMG-velgen. Alles is natuurlijk geoptimaliseerd voor aero vanwege de actieradius.
Meer van TopGear


BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

Mercedes EQE SUV review: Rijdt de hoge EQE net zo fijn als de sedan?

Mercedes komt met een abonnement (van ruim 1.100 euro per jaar) op meer vermogen

Mercedes-AMG EQE 43 review: Hoe rijdt de elektrische instapper van AMG?

Deze Mercedes EQE SUV is het tegenovergestelde van een G-klasse

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)
