Met je maagdelijk witte zeecontainer S4-tjes pesten en daarna in de lage gearing de drempels van de Amsterdamse grachten beklimmen? Dat kan nu. Mercedes lepelt de V8 van zijn meest gestroomlijnde en sportieve auto in zijn meest vierkante en logge bak. Het resultaat is als vanouds: idioot en fantastisch.

De bekende 4,0-liter V8 vervangt de vorige 5,5-liter V8 in de Mercedes-AMG G 63. De output blijft gelijk aan die van de GT R: 585 pk en 850 Nm. Dat is 45 pk meer dan de oude G 63. In 4,5 seconden sprint de G-klasse naar de 100 km/u. De topsnelheid is 220 km/u, of 240 km/u met het AMG Drivers-pakket.

Schakelen doet een negentrapsautomaat voor je en natuurlijk is de Mercedes-AMG G 63 voorzien van vierwielaandrijving. Nu gaat zestig procent van het vermogen gaat naar de achterwielen voor een meer dynamische wegligging. Bij de vorige was het nog eerlijk verdeeld tussen de voor- en achteras. Als je genoeg lef hebt, kun je ‘m misschien zelf een beetje zijwaarts gooien.

Offroaden

De bizarre Mercedes-AMG G 63 behoudt zelfs al zijn offroad-capaciteiten. Je kunt de 585 pk over een lage gearing loslaten. Voor het kruipwerk heb je de ‘low range’ tot en met 40 km/u en tot en met 70 km/u heb je de ‘high range’. De luchtvering speelt samen met de onafhankelijke ophanging (ook nieuw voor de G) om woeste zandpaden te overmeesteren. De grondspeling is 241 millimeter. De Mercedes-AMG G 63 biedt drie offroad-rijmodi (Sand, Trail en Rock) en vijf wegmodi (Slippery, Comfort, Sport, Sport+ en Individual).

Panamericana-grille

De bekende Panamericana-grille prijkt nu ook op de neus van de G-klasse. Verder monteert Mercedes 22-inch velgen, bredere wielkasten en een uitlaat die via de zijkant zijn gassen dumpt. Juni dit jaar komt de nieuwe Mercedes-AMG G 63 naar de showrooms.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)