
Deze ‘vierdeurs coupé’ – het blijft een flutterm – is ontworpen om de beste paarden uit de Audi-, Porsche- en BMW-stallen op te zadelen met forse migraines. En nu de prijs bekend is, kun je ‘m bestellen. Zoals de SLS en de AMG GT voor hem is dit een auto die ‘onafhankelijk is ontwikkeld door Mercedes-AMG’, en dus geen opgewarmde versie is van een bestaande Mercedes.
Als je AMG’s nieuwe vierdeurs GT Coupé af zou doen als een CLS 63 met een andere naam, dan zou je ’m enorm tekortdoen. Aangezien AMG geen 63-versie zal bouwen van de nieuwe CLS, zal dit apparaat in feite die ruimte gaan innemen in het gamma van Mercedes. Een echte AMG GT is het ook niet, want hij staat op het onderstel van de E-klasse.
Wat is de prijs van de Mercedes-AMG GT 63 S?
De vierdeurs GT komt er als Mercedes-AMG GT 63 en Mercedes-AMG GT 63 S. De non-S met 585 pk kost je ten minste 212.533 euro. Wil je 54 pk meer, mag je 226.301 euro aftikken voor de Mercedes-AMG GT 63 S. Een Mercedes-AMG GT C (dus de tweedeurs) met 557 pk kost je trouwens 223.000 euro. En de E-klasse met dezelfde motoren kosten 170.492 en 181.140 euro voor de ‘S’.
Verschillen CLS en AMG GT
De GT kreeg andere koplampen, en een vouw in z’n heuplijn waar die van de CLS vlak is. Ook loopt het dak van de GT meer taps af – omdat hij, in tegenstelling tot de CLS, een hatchback is. Onderhuids delen deze auto, de CLS en de E-klasse hetzelfde platform, maar de GT is veel specifieker en doelgerichter gebouwd. Z’n spoorbreedte is groter dan die van de CLS, z’n wielbasis is korter en er is een hoop aan de hand met z’n ophanging.
Specificaties Mercedes-AMG GT 63 en 63 S
Ah ja, de motoren. De twin-turbo 4,0-liter V8, 4Matic-vierwielaandrijving en negentraps automaat worden geleend van de E 63. Net als bij die auto komen er S- en niet-S-versies van deze GT 63 – de eerste krijgt meer vermogen (639 pk en 900 Nm tegen 585 pk en 800 Nm) en heeft standaard een Drift-modus. Afhankelijk van de motorisering die je kiest, heeft hij luchtvering of conventionele veren.
Andere motoren?
Ook komt er een zescilinder GT 53, die 48-volt elektronica en een elektrische compressor krijgt om de conventionele turbomotor te helpen aan 435 pk. Diezelfde techniek is ook in de CLS te krijgen. Nee, het wordt er niet simpeler op. Het witte model op de foto’s is overigens de 53. Die vonden we nu eenmaal mooier dan de matzwarte 63. De prijs hiervan volgt nog.
De meest potente vierdeurs GT – de AMG GT 63 S – zou volgens de fabriek van 0 naar 100 km/u gaan in 3,2 seconden en een vrij belachelijke top moeten hebben van 315 km/u, hoewel hij meer dan twee ton weegt. Hopelijk houdt de vierwielbesturing ’m scherp.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Mercedes presenteert de snelst accelererende AMG ooit gemaakt

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
